Координатори ВІ “Активна Громада” спілкувалися з українцями щодо їх ставлення до громадянської освіти.

Під час проведення інформаційних годин, за спостереженнями координаторів ВІ “Активна Громада”, однією з найцікавіших тем жовтня була тема стосовно “громадянської освіти в Україні”. Спілкуючись з мешканцями міст, координатори цікавилися:

  • що люди розуміють під поняттям “громадянська освіта”?
  • чи є вона в Україні і якщо є, то яка вона?
  • якою б мала бути громадянська освіта?
  • чи потрібно навчати громадській участі, і якщо так, то з якого віку?

За словами координаторки ВІ “Активна Громада” Юлії Мазур хмельничани охоче ділилися своїми думками, дискутували та наводили приклади та аргументи щодо реалізації громадянської освіти. Однак, мало хто зміг однозначно відповісти на питання: що таке громадянська освіта?

Більшість людей зазначали, що громадянська освіта це:

  • наука про права та свободи людей;
  • ознайомлення з нормами Конституції;
  • надання знань про історію держави, зародження громадянства;
  • інформація про становлення націоналізму.

освіта гром.

Учасниці інформаційної години у Хмельницькому.

– Діти – це майбутнє української держави, свідомості, культури, тому з перших років життя потрібно виховувати в дітях патріотизм, політичну свідомість та бажання брати активну участь у житті суспільства. Це повинно бути не двічі на рік, 24 серпня та 28 червня, а кожного дня: під час навчання, на телебаченні, в книгах та смартфонах. Громадянська освіта для мене значно ширше поняття, ніж патріотизм та любов до України. Це навчання дітей життю в правовій демократичній державі. Вона дає можливість познайомити молодих людей з їх власними правами та інструментами, за допомогою яких вони зможуть їх захищати, – розповідає учасниця інформаційної години у Хмельницькому Оксана.

За словами наших координаторів, мешканці усіх міст погоджувалися з тим, що такі знання потрібно давати з дитинства, починаючи з садочка та школи. А найголовніше, щоб ці знання підтримувалися у сім’ї, адже власний приклад батьків є найкращим прикладом для дитини.

Також, містяни зазначали, що хотіли б бачити громадянську освіту у всьому: у навчанні, у вихованні, у мистецтві, у музиці, в розмовах, тому що від неї залежить безперервний процес зростання громадянської свідомості у суспільстві.

освіта гром.дніпро

Активіст ВІ “Активна Громада” Максим Дегтярьов та учасниці інфогодини у Дніпрі.

– Коли ми запитували, чи є громадянська освіта сьогодні в Україні, то почули різні думки. Хтось говорив, що вона є, однак виконується лише для “галочки”. Інші зазначали, що не знають про стан громадянської освіти в Україні, однак хвилюються, щоб вона не була схожою на пропаганду та набір гасел. Були ж і такі учасники, які стверджували, що знають про проведення у школах уроків, які присвячені громадянській освіті. Приємно вразило те, що більшість людей говорили про необхідність громадянської освіти в Україні. Під час спілкування, багато людей висловлювали думку стосовно необхідності побудови комплексної системи громадянської освіти. Щоб вона не була схожа на “радянщину”, а дітям в школах та садочках було цікаво та пізнавально, бажано з прикладами та практичними заняттями, – розповідає Максим Дегтярьов активіст ВІ “Активна Громада” у Дніпрі.

Мешканці Сум зазначили, що громадянська освіта важлива не лише в школах, а й в університетах. Часом вона також потрібна для дорослих, адже вона навчає, як житти в правовій демократичній державі. Як зазначив мешканець Сум, пан Володимир, громадянська освіта в Україні, як і в усіх пострадянських країнах мало розвинена. Вона потребує більшої уваги, ніж їй приділяють зараз.

грома освіта суми

Учасниця інфогодини в місті Суми.

– Громадянська освіта має бути не лише в теорії, як це зазвичай роблять в школах та університетах. Має бути також достатньо практики. Не можна показати відстоювання власних прав “на пальцях”. Потрібно моделювати з дітьми/молоддю деякі ситуації в яких вони б могли проявити себе та зрозуміти, що таке громадянська освіта. Сподіваємося, що цей напрямок роботи з дітьми отримає  належну увагу на державному рівні, – говорить, пані Валентина, шкільна вчителька з Сум.

Рівняни зазначили, що громадянська освіта не лише покликана навчати населення країни, особливо молодь, виконувати свою роль, як відповідальних громадян, але й знати та вміти використовувати інструменти участі.

У Рівному, до обговорення важливості громадянської освіти долучився голова Клесівської ОТГ Гриник Василь Федорович. На його думку громадянська освіта в школі не просто потрібна, а необхідна. Вона повинна бути поєднана з духовною освітою і разом вони будуть взаємодоповнювати одна одну. Важливо, щоб діти ще зі школи знали про різні активності, свої права і обов’язки та про те, які є інституції в державі, які їх функції.

гром освіта рівне

Координаторка ВІ “Активна Громада” Наталія Малиновська та учасник інфогодини, місто Рівне. 

За спостереженнями наших громадян, серед українців громадянська освіта користується неабияким попитом. Хоч, не всі змогли дати відповідь на запитання, що таке громадянська освіта. Однак, після пояснень координаторів усі учасники погоджувалися, що вона важлива та необхідна, як для дітей, так і для дорослих.

Тому, варто підвищувати рівень громадянської освіти в наших містах. І не лише у школах та університетах, а й проводити тренінги, майстер-класи та інші види громадської активності, до яких могли б долучатися усіх охочі.