Децентралізація, започаткована у 2014-ому році, триває. Представники чинної влади дали зрозуміти, що курс ніхто змінювати не збирається. Місцеві вибори у 2020-ому році відбудуться після завершення об’єднання громад, щоб провести вибори у новому форматі. А отже, громадам, які досі міркують про доцільність об’єднання, слід поквапитися. Сергій Слинько, директор Черкаського Центру розвитку місцевого самоврядування, поділився з нами своїми міркуваннями щодо цього.

Слинько Сергій

– За 5 років в Україні було створено 969 ОТГ. Але наскільки вони самодостатні? Ось, у чому питання, – говорить директор Черкаського Центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Слинько. – Одним із ресурсів та ознакою спроможності нових громад до розвитку є кількість людей, що проживають в них. А тим часом частина новоутворених ОТГ належить до малочисельних, там мешкає до 5 тисяч жителів. Зокрема, на Черкащині у 7 громадах проживає не більше 2 тисяч людей. Як показує досвід, таким невеликим ОТГ важко забезпечувати надання адміністративних та соціальних послуг у своїх громадах.

– Цінність реформи не в тому, щоб постворювати громади, – роз’яснює експерт із децентралізації, – а в тому, щоб надавати якісні послуги на місцях. Якщо цього не відбувається в певній громаді, значить поставленої мети не досягнуто. Тому вихід один – укрупнювати такі громади, щоб вони, принаймні, могли себе утримувати. Є громади, в які входить лише декілька сіл, але на їх території розташовані великі підприємства, які сплачують до бюджету гроші, і люди за рахунок цього живуть. Але це виняток.

Що далі? У 2020 році реформа децентралізації має бути завершена. Вибори до місцевих рад, які відбудуться вже восени наступного року, мають пройти у форматі ОТГ. Згідно з концепцією реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіальної організації влади кількість і функції районного рівня самоврядування мають змінитися вже невдовзі. Райони укрупнюватимуться. Замість райдержадміністрацій розглядається варіант створення префектур, їх основна мета – нагляд за дотриманням законодавства органами місцевого самоврядування та виконанням державних програм на місцях. Отже, децентралізація торує свій шлях. Відтак дрібним ОТГ та тим громадам, які з різних причин не хочуть об’єднуватися, Сергій Слинько радить: не зволікати! Зрештою вони більше втратять, аніж придбають, адже:

  • великі ОТГ – фінансово спроможні ОТГ, де є ресурси для вирішення проблем людей і подальшого розвитку громади;
  • добровільно об’єднані територіальні громади мають шанс отримати державну субвенцію;
  • добровільно об’єднані територіальні громади мають можливість зробити це у тому форматі, який вигідний їм. У протилежному випадку це рішення прийматиметься на державному рівні.

ОТГ

Ті ОТГ, які на сьогодні вважаються успішними, мають професійну команду управлінців, не бояться брати участь у грантах, вивели систему оподаткування з тіні, активно залучають жителів громади до розвитку і покращення її інфраструктури. Як наслідок, у громадах запрацювали медичні амбулаторії, з’явилися пожежні частини. Для підростаючого покоління обладнали спортивно-розважальні майданчики, стадіони. Упорядковані парки, багатофункціональні сонячні панелі – як приємний бонус для комфорту людей. Чим менша громада, тим більше потрібно коштів на утримання її апарату, адже реформа передбачає, що повноцінні послуги мають надаватися як в малій громаді, так і у великій. Чи фінансово спроможними будуть такі ОТГ?

Ірина Гилюк