Чому одні громади успішніші й за той самий проміжок часу розвиваються швидше, ніж інші? Як представникам одних ОТГ вдається залучати інвестиції та реалізувати цікаві проєкти і чому не вдається іншим? Що таке стратегічний розвиток громад та чим він може допомогти для розвитку вашої громади? Як почати усвідомлено розбудовувати свою громаду? 

Під час тренінгу говорили про те:

  • що таке стратегія, як вона впливає на розвиток громади та її складові;
  • що таке стратегічна ідея та її складові;
  • що таке стратегічна ідея та для чого вона потрібна;
  • приклади стратегічних ідей громад України та закордонний досвід;
  • як організувати стратегування в громаді. 

Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”, співзасновниця ВІ “Активна Громада” 

“Все, що стосується стратегії проєктів – це про майбутнє, розвиток і про те, в якому завтра ми можемо опинитися”, – переконана Олександра. 

Ми маємо чітко розуміти, які кроки ми разом із громадою маємо здійснити, щоб прийти до точки Б, яку ми прописали в стратегії. Документ стратегії має бути максимально простий, написаний людською мовою. Якщо ми хочемо, щоб стратегія включала громадян, потенційних колег, підприємців, вона має бути глибока, але написана максимально просто. Тоді вона працює на розвиток всього населеного пункту. Стратегія має бути настільним документів усіх чиновників, депутатів, працівників державних установ. Тоді цей документ працює. Стратегія – живий документ і ми можемо в нього вносити зміни. Але лише, коли зовнішні фактори настільки важливі, що ми не можемо їх проігнорувати. 

Як стратегія впливає на розвиток громади?

  • об’єднує громаду;
  • ставить фокус на конкретні цілі. Не можна бути і містом хімічної промисловості і водночас розвивати рекреаційну галузь. Одне із найскладніших рішень  – вибрати цілі. Потрібно аналізувати своє місто і обирати ті напрямки, які є найсильнішими в даній місцевості; 
  • сприяє якісному використанню нових ресурсів. Варто гарно подумати, куди ми маємо інвестувати гроші, щоб через кілька років бюджет примножився. Якщо місто збиткове – подумати, яких інвесторів ми можемо залучити. Ми ніколи не зможемо забезпечувати соціальну сферу, якщо у нас не буде розвинена економіка. Варто працювати над тим, щоб місто ставало потужним, заможним і давало можливість людям, які тут живуть, розвиватися. Якщо люди бачать, що немає перспектив – люди можуть легко переїхати. Питання, чи міський голова, місцева рада хочуть бачити місто, з якого виїзджають мешканці. Очевидно, ні. Тому мають бути створені всі умови для комфортного життя і розвитку людей; 
  • робить громаду унікальною. Подумати і зрозуміти, в чому наша унікальність чи є у нас серед інших міст конкуренти у цій сфері. Конкуренція – це не погано. Але міста між собою змагаються, тому саме унікальність дає можливість привернути до нас увагу партнерів, інвесторів;
  • робить громаду зрозумілою партнерам та інвесторам. Якщо у міста є проста, відкрита і зрозуміла стратегія, тоді інвесторам набагато простіше до вас приходити. Якщо підприємці не знають вашої стратегії, показників розвитку міста, стратегії – шанси отримати інвестування падають у кілька разів
  • дає сталість громаді у її розвитку. Ми обираємо напрямок і протягом 5,10, 15 років рухаємося в одному напрямку. Тоді буде результат. Якщо ми 5 років розвиваємо екологічний напрямок, а через 5 років вирішуємо розвивати медицину – тоді ні те, ні інше не реалізується. Стратегія тоу й потрібна, щоб мати сталий розвиток в громаді
  • ставить опорні точки в розвитку громади. В стратегії мають бути річні плани, прописані точки, куди рухатися;
  • створює нові можливості. Успішна стратегія дає можливість багатьом людям розвиватися і реалізувати себе якнайкраще. 
  • спрощує процедуру прийняття рішень. Якщо у нас є стратегія, чітко визначені цілі – ви рухаєтеся в межах цих цілей і розвиваєтеся в даному напрямку. 

Стратегічна ідея – це ціннісна частина стратегії. Це серце стратегії. Це те, що включає ваші цільові аудиторії. 

Місія показує, для чого ми існуємо, для чого розвиваємо нашу громаду. 

Місія показує процес створення цінності для основного клієнта. 

Аби визначити місію, варто відповісти на питання: 

  1. для чого (якого результату) ми існуємо/працюємо/живемо?
  2. хто наш основний клієнт?
  3. яку важливу цінність ми хочемо дати нашому основному клієнту?
  4. чим ця цінність унікальна, відмінна від інших?

Дуже хотілося б, щоб наші громади орієнтувалися саме на місію. 

Візія – визначає, якою буде наша громада через 5-10 років. 

Питання, які допоможуть сформувати візію:

  1. ким ми є зараз?
  2. якими ми маємо бути через 5-10 років?
  3. в чому ми будемо найкращими?
  4. яких ключових результатів прагнемо досягти?

Цінності – це базові стовпи, на яких стоїть громада. Це також визначається під час стратегічних сесій. Ви теж працюєте з людьми і запитуєте у них, що для них є найбільш важливим і цінним. Люди мають самі розуміти, що для них є найціннішим у житті. 

Ціннісне поле можна розглядати у двох напрямках: загальнолюдські та цінності, які отримають наші клієнти/цільові аудиторії. 

Загальнолюдські цінності – базові цінності, які мають об’єднувати громаду і проявлятись у нашій щоденній життєдіяльності. 

Питання, які допоможуть визначити загальнолюдські цінності:

  1. За що ви готові боротися до останнього?
  2. Як ці цінності будуть проявлятися в нашому повсякденному життю?

Цінності, які отримають наші клієнти, цільові аудиторії – це ті послуги, які міська рада, виконком готові надати для розвитку цільових аудиторій. 

Віталій Гліжинський, співзасновник Всеукраїнської ініціативи “Активна Громада” розповів про унікальну пропозицію громади.

“Коли ми думаємо над унікальною пропозицією, варто враховувати географічне розташування, культуру, традиції громади, менталітет. Враховувати природні ресурси, історію регіону, як наше минуле може впливати на наше сьогодення та майбутнє. Є різниця між традиціями Заходу і Сходу України”, – каже Віталій.

Він зазначає, що важливо розуміти, що унікальна пропозиція – це не річ. 

Унікальна пропозиція (для клієнта) – це сукупність цінностей, які випливають із запропонованих продуктів або послуг і відповідають цінностям конкретного клієнта, вирішують його основні болі та задовільняють основні потреби. 

На що направлена унікальна пропозиція громади? 

“В бізнесі є правило: “Не потрібно бути зайнятим. Потрібно бути зосередженим”. Принцип Парето говорить про те, що 20% зусиль дають 80% результату”, – розповідає Віталій Гліжинський.

Важливо, щоб людина у своїй громаді почувала себе комфортно, безпечно, мала час для відпочинку. 

Важливі цінності громади для мешканців: 

  • комфорт проживання 
  • безпека та екологія 
  • добробут: наявність робочих місць
  • розвиток, освіта, культура
  • турбота: якість надання послуг

Важливі цінності громади для інвесторів та бізнесу: 

  • відкритість
  • прозорість
  • стабільність співпраці
  • можливості: економічний потенціал

Важливо знайти гармонію між потребами мешканців та інвесторів:

  • як домовленості з інвесторами, бізнесом впливатимуть на комфорт та безпеку мешканців?
  • як місцеві традиції, ставлення мешканців впливає на інвестиційний клімат громади?

”Коли ми стратегуємо і плануємо заводити якийсь новий бізнес, ми маємо робити цей процес публічним. Щоб у людей не виникло питань, чому з ними не порадилися. Вони взагалі можуть бути проти”, – додав Віталій. 

Важливо зосередитись на тому, що саме громада може запропонувати унікального, чого немає або не вистачає цільовим аудиторіям. 

Процеси громади, які варто обдумати при формуванні унікальної пропозиції:

“Варто все робити покроково. Головне, ми маємо, чуючи назву міста, розуміти, про що це місто”, – підсумував Віталій. 

Довідка. Захід організований за підтримки Національного Демократичного Інституту.

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.