Протягом серії тренінгів “Верховна Рада зсередини” експерти торкнулися основ функціонування державної влади, діяльності комітетів та народних депутатів. В останній день школи перейшли до питання комунікації громадян і Верховної Ради та їхнього впливу на парламент.

Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”, розповіла про інструменти взаємодії депутатів та громадян. Перш ніж звернутись до депутата з приводу якоїсь проблеми, необхідно детально її вивчити (наприклад, знайти соціологічні дослідження). Це допоможе визначитись з тим, якого депутата варто залучити до розв’язання проблеми, а також довести, що вона є обґрунтованою. Надалі варто зрозуміти, які ще сторони варто залучити до роботи з депутатами. 

Після переговорів з представником влади важливо організувати публічні консультації з приводу розробки стратегії вирішення проблеми. 

До участі в ПК залучаються категорії громадян, яких стосується законопроект. Так, наприклад, участь в ПК з приводу створення якісної дошкільної освіти брали вихователі та керівники закладів дошкільної освіти, представники батьківської спільноти, місцеві органи управління освітою тощо.

“За досвідом “Активної Громади” публічні консультації є найбільш ефективним інструментом комунікації”, ‒ зазначила експертка. 

Проводити публічні консультації важливо, адже вони мають такі результати:

Вікторія Подгорна, народна депутатка України, розказала про відмінності між нашими уявленнями про діяльність ВРУ та реальністю:

  • Депутат – незалежний в прийнятті рішень. Дисципліна голосування – це нормальна річ для будь-якого парламенту, але, наприклад, в “Слузі народу” вона надто жорстка. В монобільшості ВРУ не існує такого рівня внутрішньополітичної дискусії, як в парламентах європейських країн. Це значить, що існує вертикальна позиція і не завжди увага приділяється думці окремих депутатів.
  • Робота ВРУ – ідеально спланована. Але в нашому парламенті відсутні арбітражні інституції, тому виникнення конфліктного питання може призвести до розпуску ВРУ і, відповідно, до політичної нестабільності. 
  • Парламент – національний рівень політики, в ньому створюються стратегії. Проте, на думку Вікторії Підгорної, ВРУ робить багато зайвих кроків, що створюють хаотичне середовище в парламенті. Депутати не встигають опрацювати законопроєкти, коли законодавчий процес надто швидкий та об’ємний. Таким чином, багато нових законів – це не завжди добре.
  • Парламент представляє інтереси громадян. Але українські політичні партії не мають достатньої довіри українців, щоб нести представницьку функцію.
  • В парламенті будується політика як конкуренція ідей та рішень, альтернативних підходів. Спираючись на власний досвід, Вікторія Підгорна зазначила, що “парламент – це мікс, сума окремих думок, які часто не ґрунтуються на серйозних дослідженнях або опрацюванні проблеми”. 

Довідка. Школа реалізується Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” від Інституту “Республіка” в межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.

Авторка: Діана Делюрман, студентка Школи громадянської журналістики від ВІ “Активна Громада”