Завершення реформи децентралізації на рівні громад є дуже важливим процесом для України, який сприятиме подальшому розвитку громад. Децентралізація передбачає відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями – за ефективність своєї роботи, а перед державою – за її законність.

Передбачається, що місцеві вибори, які мають відбутися в жовтні 2020 року, пройдуть за новим однорідним адміністративно-територіальним устроєм.

Нещодавно, 12 червня 2020 року, Кабінет міністрів погодив проєкти постанов про утворення та ліквідацію районів, згідно з якими в Україні будуть ліквідовані існуючі 490 районів та створено 129 нових.

Щоб внесені зміни до Конституції України були якісними та відображали інтереси всіх українців, було вирішено провести низку публічних консультацій щодо процесу завершення децентралізації та обговорити з усіма стейкхолдерами їх бачення ключових позицій стосовно цих змін. Публічні консультації щодо змін до Конституції в частині децентралізації, починаючи з березня 2020 року, вже пройшли у 7 містах України. 15 червня відбулися консультації з представниками Донецької та Луганської областей.

За словами народного депутата від партії «Слуга народу», голови підкомітету з питань місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Дмитра Гуріна, «якщо не буде місцевого самоврядування, не буде ніякої сильної України».

«Це не перша подібна зустріч і ми не вперше збираємося обговорювати питання децентралізації і те, якою має бути Конституція. Наприкінці минулого року було внесено 2 тексти змін до Конституції в частині децентралізації. Але не було достатнього діалогу. Але з початку цього року ми ведемо цей діалог для того, щоб почути всі позиції по всій Україні: від науковців, від представників місцевого самоврядування. Це необхідно для того, щоб ми розуміли, що зміни до Конституції мають бути сталими, мають бути прийнятими всіма і бути консенсусними. Конституція приймається 300-ма голосами. І вона може бути прийнята тільки в тому випадку, якщо у суспільстві є консенсус щодо того, як це має бути: як має працювати місцеве самоврядування, як зробити так, щоб воно було сильним. Бо не буде місцевого самоврядування, не буде ніякої сильної України. Зустріч із представниками Донецької та Луганської областей є однією із найбільш важливих. У прифронтовій зоні є не тільки ті, хто підтримують Україну, є громадяни і з іншими позиціями, є сепаратистські настрої. Саме тому для нас ця дискусія дуже важлива, щоб ці сепаратистські ризики ми могли врахувати в тому, як буде працювати держава і як буде влаштоване місцеве самоврядування», – зазначив Дмитро Гурін.

Публічна консультація – це своєрідний інклюзивний діалог, учасники якого обговорили низку питань, серед яких: розділення повноважень між державою та ОМС, фінансовий захист ОМС, формат партнерства та взаємодії між державою та ОМС та скільки рівнів місцевого самоврядування потрібно Україні.

Нижче наводимо основні тези, які в ході обговорення були винесені учасниками.

Так, щодо фінансового захисту населення представники Луганської області вважають, що:

– держава має фінансово забезпечити виконання наданих законом повноважень ОМС;

– держава має передбачити фінансове забезпечення делегованих повноважень ОМС;

– податки мають залишатися в тому місці, де розташоване підприємство, а не там де воно зареєстроване;

Представники Донецької області визначили такі ключові позиції щодо питання фінансового захисту ОМС:

– надходження податків – ПДФО (100%), земельні податки – не мають змінюватись, не повинно бути рефінансування;

– повноваження мають поділятися на власні та делеговані. Власні – власними доходами, делеговані – закріплюватися спеціальними законами;

– передані повноваження мають чітко фіксуватися перед переданням фінансового ресурсу (держава передає повноваження та надає на це ресурси);

– власні повноваження ОМС повинні затверджуватися і за ними мають фіксуватися податки;

– держава повинна забезпечити фінансування, а механізми повинні бути затверджені в Податковому та Бюджетному кодексах;

– левова частка (75%) має залишатися в ОТГ;

– в КУ має чітко прописуватися: яка частка фінансів має залишатися в ОТГ, а скільки має йти в державний бюджет.

Щодо питання нагляду представники Донецької області визначили, що:

– здійснювати контроль має урядник (представник органу виконавчої влади) або префект;

– префект має призначатися урядом, а не президентом;

– повноваження префекта визначається окремим законом;

– має бути визначення законності рішення ОМС виключно за рішенням суду;

Ще одне питання, яке було розглянуто в ході Публічної консультації – рівні місцевого самоврядування.

Представники Луганської області дійшли згоди щодо запровадження дворівневої системи місцевого самоврядування.

На думку учасників із Донецької області – має бути трирівнева система місцевого самоврядування: регіональний, районний та рівень громад із утворенням районних рад.

Також пролунала пропозиція надати більше повноважень ОТГ.

Щодо системи місцевих органів виконавчої влади представники Донецької області визначили таким, що потрібно закріпити в Конституції України наступне:

– не має бути районних «прослойок»;

– має бути Інститут префекта;

– закріпити запобіжник для недопущення розширення повноважень районів;

– повноваження органів виконавчої влади не мають дублювати повноваження органів місцевого   самоврядування;

Всі результати обговорення були зафіксовані і згодом будуть проаналізовані та враховані при внесенні змін до Конституції України в частині децентралізації.

Примітка. Консультації проводяться за спільною ініціативою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Офісу Президента України та Міністерства розвитку громад та територій України.

Авторка: керівниця піар-напрямку ВІ “Активна Громада”

Тетяна Кавуненко