Підбиваємо підсумки та ділимося з вами корисною інформацію від спікерів.

Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка” та співзасновниця ВІ “Активна Громада” зазначила, що школа покликана допомогти громадськості взаємодіяти із владою. 

Наші тренери працювали над тим, щоб:

  • розвінчати міфи про парламент, які існують в суспільстві;
  • надати ідеї, яким чином можна співпрацювати з ВРУ;
  • дати можливість учасникам тренінгів долучатися до Публічних консультацій.

Олександра Гліжинська також зазначила, що експерти, залучені до серії тренінгів, є практиками в сфері політики та громадського активізму. Серед них:

  • Олександр Солонтай, експерт з політики Інституту політичної освіти.
  • Наталія Малиновська, кандидатка політичних наук, експертка з політики Інституту «Республіка» та Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада».
  • Віктор Таран, політолог, засновник Центру “Ейдос”.
  • Олександр Марусяк, експерт Центру політико-правових реформ.
  • Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”.

В перший день школи Олександр Солонтай розповів про діяльність народних депутатів. Відповідно до законодавства України нардеп – це державний службовець високого рангу, основною діяльністю якого має бути саме депутатська діяльність. Політолог підкреслив, що на практиці чимало депутатів займаються іншою діяльністю, а представництво народу вважають другорядним завданням. Однак спостерігаються позитивні тенденції – чимало депутатів починають концентруватися лише на депутатській роботі. 

Віктор Таран торкнувся питання фракцій та міжфракційних об’єднань. Так, експерт розповів, що сучасні фракції складаються з представників певних партій, які пройшли в парламент та спільно працюють. Вони керуються своєю програмою та ідеологією, захищаючи інтереси виборців. Дотримання ідеології та принципів реалізується шляхом подання або підтримки певних законодавчих ініціатив фракції.

Коли ви йдете голосувати за політичні партії, ви фактично голосуєте за фракції, які потім формують уряд. Під час голосування задайте партії набір простих питань:

  • Хто ваш кандидат на посаду прем’єр-міністра?
  • Хто ваші кандидати в уряд?
  • З ким ви бачите майбутню коаліцію?

Крім цього, в парламенті існують депутатські групи, до яких відносяться позапартійні мажоритарні депутати, які захищають свої права та інтереси, завдяки цим об’єднанням.

Наступного дня Олександр Солонтай детально розповів про структуру державної влади, взаємодію її гілок та про місце ВРУ в цій системі. Експерт зазначив, що парламент – це вищий законодавчий орган, що діє від імені українського народу.  Щоб краще зрозуміти суть нашого парламенту, варто звернути увагу на його історичний розвиток. Політолог зазначив, що в історії українського парламентаризму є “золотий період” і це – 1990-1991 роки.

Наталія Малиновська, експертка з політики Інституту “Республіка” та ВІ “Активна Громада”, розповіла про діяльність Верховної Ради. Спікерка розповіла, як треба користуватись офіційним сайтом ВРУ, де шукати контактні дані та декларації.

Олександр Марусяк зосередився на діяльності Комітетів ВРУ.

Експерт описав діяльність Комітетів так: “в ході своєї діяльності Комітети дають висновки народним депутатам. Ті зі свого боку можуть дослухатися до рекомендацій або відхиляти їх. Також обмін інформацією відбувається між Комітетами та іншими органами влади: міністерствами, службами, чи державними установами”.

Олександр Марусяк також розкрив процес формування Комітетів та функції, які вони виконують.

Наталія Малиновська розповіла, які стадії проходить законопроєкт, щоб стати законом. 

Об’єктами законодавчої ініціативи є:

законопроекти — це проекти законів, постанов Верховної Ради, які містять положення нормативного характеру;

проекти актів — проекти постанов, резолюцій, декларацій, звернень, заяв, що випливають з установчих, організаційних, контрольних та інших функцій ВРУ;

пропозиції — внесення змін до тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), зміни порядку розміщення, об’єднання розділів, глав, статей, їх частин і пунктів, а також виділення тих чи інших положень в окремі розділи, глави, статті;

поправка — внесення виправлень, уточнень, усунення помилок, суперечностей у тексті законопроекту (ч. 5 статті 84 Регламенту Верховної Ради України).

Пані Наталія зазначила, що перш ніж стати законом, проєкт має пройти сім стадій, на кожній з яких його детально опрацьовують, вносять поправки.

Тільки після цього він може стати повноцінним законом.

Наталія Малиновська звернула увагу на те, що в порівнянні з іншими європейськими парламентами депутати ВРУ подають надзвичайно високу кількість законопроєктів.

“З одного боку, цифра дійсно вражає в порівнянні з іншими парламентами Європи, але потрібно також звертати увагу на те, що в різних державах різна законодавча процедура та різний вид проєктів, які можуть бути зареєстровані в парламенті” – каже експертка.

Олександра Гліжинська розповіла про те, як громадяни можуть впливати на політичні процеси завдяки ефективній комунікації з владою.

Якщо ви маєте певну проблему, з якою треба звернутись до народних депутатів, то варто ретельно вивчити питання. Це допоможе знайти в парламенті людину, яка володіє найбільшими знаннями для вирішення проблеми. Підготовка дозволить вам обґрунтувати важливість питання.

Далі треба проаналізувати “ігрове поле”. Це можна зробити в такий спосіб:

“Після переговорів з представниками влади важливо організувати публічну консультації, щоб розробити вдалу стратегію” – зазначає експертка.

Публічні консультації – це процес двосторонньої комунікації між владою і громадянами з приводу вирішення питань певних політик. За досвідом діяльності “Активної Громади” публічні консультації є найбільш ефективним інструментом комунікації.

Довідка. Школа реалізується реалізується Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” від Інституту “Республіка” в межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.