Навіть якщо ви не є активним користувачем соцмереж, ви не зможете оставити їх без уваги. До того ж вони можуть слугувати зручною платформою для активізації громадян та обміну думками. Про переваги та можливості для активізму, виклики інформаційній безпеці розповіла на Форумі Активної Громади Лідія Солонуха, SMM-фахівчинею Фонду “Таблеточки”.

“Соцмережі необхідні, адже це – прямий канал комунікації”, – каже пані Лідія.

Коротко про кожну

  • YouTube – провідна платформа відеоконтенту. У середньому користувачі проводять близько 40 хвилин в цій соцмережі.
  • Без Facebook не обходиться жоден бренд. Річ у тім, що в цій соцмережі дуже потужна реклама, яка охоплює 24 млн користувачів.
  • Instagram охоплює 15 млн користувачів з України.
  • За темпами популярності TikTok випереджує усі інші соцмережі. Це сталось завдяки його доступності та простоті.

Фішки соцмереж

  • Вони формують громадську думку. Адже в соцмережах є політики та лідери суспільної думки. За ними слідкують, цитують, їм довіряють та з них беруть приклад.
  • Це – джерело інформації. Понад 20% новин провідних медіа взяті саме з соцмереж.
  • Вони об’єднують, дають підтримку, поштовх.

Школяр із Тенесі Кітон Джонс записів відео, на якому розповів, що потерпає від булінгу в школі. Флешмоб підтримки хлопчика облетів весь світ. Його підтримали такі зірки, як Джастін Бібер, Кріс Еванс, Снуп Дог, Кетті Перрі тощо.

  • Змушують думати, діяти, протистояти. 

Згадаємо два нещодавні кейси. А саме світлину Юлії Привалової на фоні Кремля та її невдалий анекдот  про “бандерівців” в коментарях. В результаті її торгову марку YARO почали бойкотувати як користувачі соцмереж, так і великі магазини. Так само бренди відмовились співпрацювати з блогером Олександром Заліско, який влаштував “голодну тусу” в День пам’яті жертв Голодомору. 

  • Задають тон, актуалізують тему, починають флешмоби.

Мінуси соцмереж

Поряд з очевидними перевагами соцмережі мають недоліки, що загрожують інформаційній та особистій безпеці. Ось кілька з них:

Утім, активісти та експерти шукають можливості вирішення цих проблем.  Так, наприклад, дезінформацію та фейки спростовують світові та українські громадські організації, як-от VoxCheck, StopFake, По той бік новин. З негативним впливом на психо-емоційний стан почали боротися світові бренди, які запрошують на фотосесії “неідеальних” моделей. 

Те, що вони є архівом пам’яті – водночас і мінус, і перевага. Завдяки “скрінам, що не горять”, брендам та публічним особам не вдається уникнути відповідальності за вчинки в соцмережах. 

Якщо ви не хочете пожалкувати про необдуманий допис, експертка радить поставити кілька запитань:

1) чи хочу я, щоб це бачив світ?

2) що на це скаже моя мама?

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.

Авторка: Діана Делюрман, комунікаційна менеджерка ВІ “Активна Громада”