“Найціннішим для нас є небайдужі люди, які хочуть змінювати країну. Якби таких людей не було, то не було б і “Активної Громади”, – О. Гліжинська
86 учасників з усіх куточків України, круті спікери, які надихають своїми історіями успіху та баченням важливості активізму, понад 8 годин цікавої та корисної інформації, спілкування та обміну досвідом – так пройшов Форум “Активної Громади-2021”!
Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка” та засновниця ВІ “Активна Громада” зазначила, що разом з учасниками та спікерами під час Форуму важливо зрозуміти, навіщо взагалі людям бути активними, підбити підсумки року, що минає та обмінятися досвідом.
Під час панельної дискусії: “Що дає громадянам активність: яскраві приклади 2021 року та тенденції на 2022 рік?” Олександр Федієнко, народний депутат України, зазначив, що те, що є в Інтернеті, і те, як насправді в житті – це різні речі.
“Я “цифровий” депутат, запроваджую цифровізацію по всій країні. Те, що ми читаємо в мережі Інтернет і те, з чим стикаємося в реальному житті – це різні речі. Я за комунікацію з людьми. Це дає можливість просувати думки громадян.
Має бути проактивна громадська позиція. Люди мають хотіти щось реально змінити. Не лише думати, що вони обрали нардепів і вони мають все вирішити. Але й має бути критичне мислення у населення. Люди мають розуміти державний устрій, розуміти, на що йдуть їхні податки. Я сподіваюсь, що надалі наші громадяни стануть проактивним суспільством. Не будуть виправдовувати свою бездіяльність. Без проактивного контролю громадських організацій ми не викорінимо корупцію. Вона дуже глибинна”, – зазначив нардеп.
За його словами, зараз всі намагаються зупинити цифровізацію, бо це прозорість.
“А прозорість – можливість викорінити корупцію. Зараз виникає величезний супротив. Впевнений, що у 2022 році продовжиться децентралізація. Люди вже нарешті зрозуміли, що це таке. Також важлива комунікація з громадянським суспільством. Вона дуже недооцінена наразі. Цифровізація суспільства дасть більшу швидкість проникнення інформації. Але наші громадяни мають бути готові до такої кількості інформації. Я хочу побажати українцям здоров’я і щоб наші громадяни не були людьми, які залежать від чиїхось думок. Щоб ми розвивали елемент критичного мислення. Бажаю стійкості духу”, – зазначив О. Федієнко.
Ірина Шмідт, виконавча директорка Comparus.ua, також поділилась своїм баченням активізму в Україні.
“Для мене чудовим прикладом активізму є Артем Приходько, еко-активіст, який організував очищення гирла річки в м. Харкові. Це для мене знакова подія у 2021 році. Це запустило ланцюжок інших еко-заходів. Це дуже круто – на власному прикладі показати, як можна міняти своє місто. Тетяна Царан в Дніпрі (“Укрексімбанк”) запустила акцію, аби допомогти діткам. Компанії-клієнти настільки швидко відгукнулися, що список із запитів понад 200 діток був миттєво заповнений, діткам подарували все, що вони хотіли. Ще один проєкт “Єдинство” в Дніпрі. Це проєкт просвітницький. Про реабілітацію культури. Зараз вони збирають гроші на поїздку у Флоренцію та Сієнну, аби показати культуру дітям”.
Ха словами пані Ірини, є проблема в нашому суспільстві – це те, що люди не знають своїх прав.
“Хоча б прочитати Конституцію і розуміти, що вам гарантує законодавство. Важливо діяти в межах морально-етичних норм і в рамках чинного законодавства. Навіть даючи комусь шоколадку – ми сприяємо корупції. Розвиток критичного мислення, розвиток культури – це те, що рухає країну вперед. Також важливо показувати особистим прикладом, що можна робити щось більше, ніж просто ходити на роботу, це легко. Я відчуваю себе частиною світу активізму. Тому я не можу цим не займатися”, – каже І. Шмідт.
“Про тренди у 2022 році: 1-ше – економічний зріст для України, зниження рівня безробіття. Зараз у громадян є можливість впливати на процеси, які відбуваються в Україні. Є багато інструментів, питання лише в тому, чи вміємо ми ними користуватися. Цифровізація теж дуже змінює наше суспільство. Полегшує багато процесів. Якщо ви ще не дуже орієнтуєтесь в мережі Інтернет – ви самі себе обмежуєте. Також один з трендів 2022 року – це зріст конкуренції серед представників бізнесу. Шукайте нові способи донесення інформації про себе. Також у 2022 році очікуємо так звану “битву талантів”. Вивчаючи нові професії, ви допомагаєте не лише собі, а й державі. Тренд 2022 року – це особистий бренд. Розвивайте себе, заявляйте про себе через соціальні мережі. Шукайте свою роботу мрії, яка буде приносити задоволення та гідну оплату.
Я бажаю українцям навчитися посміхатися кожною клітинкою свого тіла, ставати кращою версією себе, дивіться фільми, читайте книжки вивчайте щось нове. Думайте про хороше. 80% наших думок сьогодні – це думки вчорашні. Наповнюйте свій день хорошим, цікавим. Робіть це для себе, для свого оточення. Ви дуже скоро не впізнаєте своє життя”, – резюмувала експертка.
Антон Голобородько, журналіст, блогер, побажав українцям ніколи не здаватися.
“Я радий, що в нашій країні є безліч крутих громадських організацій. Вони займаються впровадженням реформ. Саме експертні організації, які займаються моніторингом, просуванням, лобіюванням реформ, роблять дуже важливу справу. РФ ніколи не забуде про Україну. Наші захисники на Сході дають нам час реформувати Україну. І ми маємо цей час максимально використати. Також важлива волонтерська активність. Якщо у 2014 році волонтери тягнули на Схід абсолютно все: від їжі до одягу, то зараз волонтерська діяльність трохи змінилася. Вона стала більш вузькопрофільною.
Також – розвиток руху резервістів в ЗСУ. Я сподіваюсь, що цей рух стане надалі більш активними. Робота з резервістами – це дуже важливо”, – зазначив А. Голобородько.
“Якщо згадати середину чи початок 2000-х – громадських активістів сприймати як божевільних, які не хотіли працювати з політиками. В основному, вони були в Києві. З того часу пройшло 15 років. І зараз ті божевільні виросли й тепер – це ті люди, які об’єднують десятки людей. Зараз громадська активність не сприймається, як щось ненормальне. Особливо, після подій Євромайдану. Ці активісти спроможні робити мега-круті речі. В дитинстві нам всім розповідали, що таке добре, а що таке погано. Якщо я знаю, що таке добро і що таке зло, то я маю робити щось, щоб повпливати на життя у своїй країні. Для мене активізм – це, певного роду, стиль життя”, – каже журналіст.
Говорячи про тренди 2022 року, Антон Голобородько підкреслив, що кількість активних громадян буде збільшуватися.
“Одним із чинників, який сприятиме пришвидшенню цього процесу, може бути російська агресія. З’являється все більше людей, які отримують інформацію через соцмережі, змінюється рівень комунікації й росте включеність громадян в активне життя країни. Я хочу побажати українцям ніколи не здаватися. Впертість до безумства гарантовано приносить результати. Так було під час Євромайдану, коли спочатку здавалося, що нас мало і ми не можемо нічого зробити. Але, коли ми не здаємося і вперто йдемо до своєї мети, ми обов’язково досягаємо своєї мети”, – додав А. Голобородько.
Також в ході Форуму Олександра Гліжинська та Віталій Гліжинський підбили підсумки роботи “Активної Громади” за 2021 рік.
“За рік у нас відбулося 3 тис. 477 подій, до яких долучилися щонайменше 44 тис. 73 громадяни. Як ми можемо бачити, ми маємо досить високий результат і залученість. Ми дуже зацікавлені в тому, щоб розвивалась культура комунікація людей з владою, тому ми продовжили практику Публічних консультацій з міністерствами, з Верховною радою. Всього за рік було проведено 19 ПК, до яких долучились понад 3,7 тис. громадян на національному рівні”, – зазначив Віталій Гліжинський.
В. Гліжинський також додав, що Карта Розвитку Громади формувалась під час минулої виборчої кампанії і зараз у нас є 18% виконаних завдань.
“Ще трохи часу у представників місцевої влади є, аби виконати пропозиції громадян. КРГ показують, наскільки люди можуть впливати на розвиток громади. Це якісний інструмент, щоб налагодити комунікацію між владою та громадянами. Також “Активна Громада” провела аналіз звітів депутатів у 29 місцевих радах. За результатами дослідження – прозвітували лише 10% депутатів”, – розповів В. Гліжинський.
Олександра Гліжинська зазначила, що “Активна Громада” чимало часу приділяє спілкуванню з особами, які приймають рішення.
“Будь-які реформи можуть відбутися лише тоді, коли різні сторони навчаться спілкуватися, розуміти один одного і домовлятися. Ми дуже цінуємо, коли представники влади та ЦА збираються за одним столом і готові подискутувати щодо тих чи інших питань. 2021 рік став відкриттям з точки зору запуску порталу “Активної Громади”. Він дає можливість вирішити питання, які вас турбують завдяки Форуму. Можна отримати нові знання завдяки онлайн-курсам з активізації громадян. Також портал корисний для дослідників, науковців, представників бізнесу тощо. У нас є вкладка “Паспорт Громади”. Ви можете надсилати інформацію по цьому і ми заповнимо і додамо інформацію”, – додала О. Гліжинська.
О. Гліжинська також підбила підсумки інформаційної діяльності за 2021 рік:
“Інформаційна кампанія: у нас надзвичайно потужний прес-офіс. Через роботу з медіа ми охопили понад 1 млн громадян. Через роботу в соцмережах нам вдалося охопити майже 1 млн 400 тис. користувачів. Нам вдалося досягти цих реформ завдяки тісній співпраці з нашими партнерами, міжнародними організаціями. Нашим сталим і надійним партнером протягом багатьох років є Національний Демократичний Інститут. Найціннішим для нас є люди. Люди, які є небайдужими, які хочуть включатися в громадську діяльність і змінювати країну. Якби таких людей не було, то не було б і “Активної Громади”.
Під час другого блоку регіональні координатори ВІ “Активна Громада” поділилися історіями успіху громад, в яких вони працюють та презентували відео, в яких детально розповідається про те, як вдалося створити та реалізувати проєкти.
м. Хмельницький: ініціатива “Благодійний забіг”
“У Хмельницьку діє біговий клуб FlashRun. Діяльність цієї ініціативи розпочалася зі спільного хобі. Члени клубу бігали, спілкувалися між собою. А згодом вони захотіли розв’язувати ті проблеми, які бачили навколо себе. Так ідея та мрія перетворилися в реальність. Спершу учасники цього бігового клубу подумали, чому б їм не розширити коло, залучити молодь та почати проводити забіги з певною соціальною метою. Влітку вдалося організувати перший такий забіг для допомоги притулку домашніх тварин: провести там косметичний ремонт, закупити їжу. Ініціатива запустила інформкампанію, після якої до забігу долучилося багато учасників», – розповідає Юлія Мазур, регіональна координаторка ВІ «Активна Громада» у м. Хмельницький.
«Ініціативна група продовжує докладати зусиль, аби хмельничани залучалися до активностей та сприяли реалізації добрих справ. Також ініціатива долучилися до акції “Активної Громади” 14 жовтня. А ще – створили ініціативу на підтримку україномовного контенту в Ютубі. Зараз група виходить за межі нашого міста та розширює коло сфер, яким допомагає”, – підсумувала Юлія.
Відео про біговий клуб FlashRun можна переглянути за посиланням: https://youtu.be/0pUxzZCxKbI
м. Полтава: ініціатива “Надія Є”
«Це історія про людей, які руйнують стереотипи. Ініціативу “Надія Є” започаткували батьки, які об’єдналися заради своїх дітей, та взялися відстоювати права: як свої, так і дітей. Мета організації: інтеграція дітей з обмеженими можливостями у соціум, реабілітація: психологічна та фізична. Ініціатива проводить систематичні заняття”, – розповідає Лілія Гарбузюк, регіональна координаторка ВІ «Активна Громада» у м. Полтава».
Організатори ініціативи написали проєктну заявку та отримали грант. Тож, на наступні 3 роки діти, які займаються в організації, будуть забезпечені матеріалами та необхідними ресурсами. Також Полтавська міська рада надала приміщення. І сьогодні це чудова платформа для розвитку та зміцнення, збереження ментального здоров’я. Планується ще створення арт-студії та театральної студії. Така активність підтверджує – ініціативи та громадськість можуть впливати на стан речей навколо.
Відео про ініціатива “Надія Є” можна переглянути за лінком: https://youtu.be/kT-edI5FxKA
м. Дрогобич: громадська ініціатива “Сміттєпереробна станція”
“Ідея створення громадської сортувальної станції з’явилась, як відповідь на сміттєву кризу у Дрогобичі. Святослав Степяк вдихнув в цю ідею життя і тепер він та інші волонтери опікуються громадською сортувальною у Дрогобичі. До слова, про те як започаткувати таку ініціативу у себе в громаді Святослав написав на порталі “Активної Громади”, – розповідає Олена Юркевич, регіональна координаторка ВІ “Активна Громада” у м. Дрогобич.
Також Святослав Степ’як детально окреслив виклики та успіхи, з якими стикаються місцеві ініціативи:
* УВС – Українська Волонтерська Служба
“З командою станції ми регулярно зустрічаємось, аби запланувати амбітні цілі на місяць, підбити підсумки, проаналізувати виклики та знайти розумні рішення, щоб кожен у волонтерській команді почував себе комфортно. Багато викликів у цьому процесі є постійно і давати їм раду дозволяє велика віра команди у те, що вони роблять”, – підсумувала пані Олена.
Відео про громадську ініціативу “Сміттєпереробна станція” тут: https://youtu.be/V09x5zUfXd4
м. Одеса: “Активізація громадян у вирішенні питання щодо оренди приміщення в комунальних установах”
«В минулому році були прийняті зміни про оренду державного майна. В Одесі вирішили пройти цю процедуру. Варто зазначити, що вона багатоетапна та складна. Спершу об’єдналися кілька громадських організацій та активістів для вирішення питання оренди. На початку це було близько 20 осіб, а вже сьогодні – їх більше 100 осіб. До роботи приєдналися органи місцевого самоврядування. Була створена експертна група, яка працює над документами, алгоритмами взяття приміщення в оренду. “Активна Громада” також провела вебінар щодо цього питання, після нього пройшла процедура мережування й до ініціативи доєдналися громадяни інших областей. Таким чином, при міському голові створена ініціативна група, яка займається юридичними питаннями оренди державного майна для громадських організацій. Хочу сказати, що нам важливо об’єднуватись!”, – розповідає Анна Ільіна, регіональна координаторка ВІ “Активна Громада” у м. Одеса.
м. Бахмут: громадська ініціатива “Очищення річок та розвиток туризму Сіверської громади”
“Сьогодні я хочу розповісти про Сіверську громаду, у якій є заповідна зона, про яку за останні 10 років забули. Але з приходом карантину люди захотіли відпочивати вдома й згадали про мальовничий куточок у нашій територіальній громаді”, – розповідає Лілія Дудник, регіональна координаторка ВІ “Активна Громада” у м. Бахмут.
Вадим Радул, голова ініціативної групи, зазначив:
“Наша ініціатива заснована на тому, що Сіверський Донець є історичним місцем та місцем відпочинку. Це те місце, де люди можуть приїжджати й відпочивати. Та останні роки це місце стало закинутим та почало заростати. Весною ініціативна група прийшла та побачила гори сміття, які жахали. Тож ми організували толоку та вирішили взяти участь в конкурсі малих грантів в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансування урядів Данії, Швейцарії та Швеції, який виграли та отримали необхідне фінансування. Члени ініціативи почали все розчищати, місцеві люди повірили в справу та почали приєднуватися до прибирання. Також вирішили створити еко-стежку. Вже зараз у цій місцевості знову стало більше туристів та рибаків”.
Відео про громадську ініціативу “Очищення річок та розвиток туризму Сіверської громади” за лінком: https://youtu.be/nqhg1acloVU
м. Житомир: громадська ініціатива щодо підтримки військових
“Треба робити те, що тобі подобається й таким чином в громаду прийде успіх. Так подумали два діджеї та заснували школу діджеїнгу для учасників Антитерористичної операції”, – розповідає Оксана Давиденко, регіональна координаторка ВІ “Активна Громада” у м.Житомир.
Важливо допомогти ветеранам АТО реалізувати себе та знайти своє покликання у мирному світі. Крім того, ця школа змогла стати чудовим способом психологічної реабілітації та адаптації, дати можливість знайти собі нових знайомих, розвиватися.
Олександр Демчук, ініціатор ідеї, зазначає, що метою створення Школи є бажання допомогти ветеранам АТО реалізувати себе. Навчання триває протягом 2-х місяців.
«Дійсно, ми побачили, що ветеранів АТО хочуть запрошувати на виступи на різні заходи. І це може бути їхньою майбутньою професією: звукооператор, діджей. Ми шляхом діджеїнгу можемо допомогти АТОвцям відволіктися від посттравматичного синдрому», – розповідає він.
Ветерани та засновники школи власним прикладом показують своїми діями та активністю те, як можна змінювати своє оточення на краще.
Відео про “Школу діджеїнгу” тут: https://youtu.be/nGBruWKUzwU
Під час наступної частини Форуму учасники мали можливість долучитися до лекцій у 3-х групах та подискутувати на теми, які будуть розкриті в ході Форуму.
Тож, ділимося з вами важливими тезами спікерів із кожної з 3-х груп.
Блок 1: “Що нового у реформах?”
Як політичні реформи впливатимуть на життя українців
Які важливі реформи відбулись з 2014 року? Про це розповів Олександр Марусяк, фахівець у сфері конституційного та міжнародного публічного права.
Зміни до Конституції:
- В лютому 2014 року повторно запровадили парламентсько-президентську форму республіки. Утім, в повітрі зависла комплексна конституційна реформа щодо збалансування повноважень Президента, уряду та ВРУ.
- Децентралізація. Цей процес в Україні рухає ряд законодавчих актів. Втім, в Конституцію досі не було записане поняття “територіальна громада”.
- У 2016 році вперше на конституційному рівні відбулась судова реформа. Тоді запровадили конкурсну систему обрання судів Конституційного суду. Утім, Олександр Марусяк підкреслює, що не провели кадрові зміни, й в результаті на посадах залишились недоброчесні судді.
- Окрім того, в Конституції був закріплений Євроатлантичний курс України на вступ в ЄС та НАТО.
- У 2019 році зняли депутатську недоторканість. Олександр Марусяк зауважує, що ця новація стала радше політичним інструментом тиску на депутатів.
Законодавчі зміни
- Виборча реформа.
“Виборча реформа – одна з фундаментальних”, – каже Олександр Марусяк.
Станом на 2014 рік, всі вибори регулювались окремими законами. Наприклад, про вибори Президента, про вибори місцевих депутатів, голів, ЦВК тощо. Була ідея об’єднати всі ці законодавчі акти в комплексний документ – Виборчий кодекс.
У Кодексі були закріплені вибори у ВРУ за відкритими списками. Тобто, виборці голосують не лише за партію, але й за окремих депутатів:
- Закон про Всеукраїнський референдум.
- Законопроєкт про місцевий референдум.
- Закон про імпічмент.
Антикорупційна стратегія в судовій системі: справедливий суд
Роман Смалюк, адвокат та експерт Центру політико-правових реформ, докладніше розповів про Антикорупційну стратегію в судовій системі.
Стратегія – це візія того, що ми хочемо зробити в антикорупційній сфері.
За його словами, перша проблема, яку планують вирішити в Стратегії, – недоброчесність суддів, членів Вищої ради правосуддя, Вищої комісії суддів. Незалежні комісії будуть перевіряти доброчесність кандидатів до складу ВРП і ВКС, і чинний склад.
Друга проблема – недосконалість системи оцінювання і добору суддів. Окрім того, Стратегія пропонує вдосконалити інститут дисциплінарної відповідальності суддів.
За його словами, важливо запровадити регламенти прозорого планування і розподілу бюджетних ресурсів в судовій системі на підставі об’єктивних та чітко визначених критеріїв.
Інвестиційний клімат у громадах України
З цим питанням на Форумі допомогли розібратись Марина Гур’янова, членкиня правління Інституту “Республіка”, і Олександр Ісип, експерт з місцевого самоврядування.
Є два типи інвестицій, що можуть зайти в громаду: публічні та приватні. Будь-якому інвестору важливо розуміти, які ресурси, зокрема, людські, доступні на території.
Олександр Ісип підкреслює, що представники місцевої влади дійсно зайняті проєктами та робочими задачами. Утім, вони зрідка замислюються про співпрацю з громадянами та бізнесом. Разом з тим, чимало жителів громад не знають, як комунікувати із владою та говорити про свої потреби. У такий спосіб люди не отримують те, чого дійсно хочуть. Бізнес, своєю чергою, не довіряє представникам влади.
Міжмуніципальне співробітництво
Що важливо зробити в громаді?
- Інвентаризувати все, що є на території громади;
- Порахувати ресурси;
- Виявити потенціали;
- Оцінити можливості та ризики;
- Обговорити на всіх рівнях стратегію розвитку громади й скласти її.
“Місцева влада має діяти у двох напрямках: комфорт та безпека жителів, а також економічний розвиток”, – зазначає Олександр Ісип.
Експерт також наголошує на тому, що задача влади – найбільш ефективно, вчасно та безпомилково використати бюджетні кошти. Мають бути інвестиції соціального характеру та в розвиток підприємництва.
Міжмуніципальна співпраця може допомогти заощадити гроші та використати їх максимально ефективно.
Реформа місцевого самоврядування: основні результати 2021 та очікування на 2022 рік
На Форумі ми також підбивали підсумки реформи місцевого самоврядування разом з Олександром Солонтаєм, директором програм практичної політики Інституту політичної освіти.
“Децентралізація триває. Ми досягнули суспільного компромісу про те, що місцеве самоврядування має бути автономним і сильним. Соціологічне опитування показують, що люди позитивно ставляться до цієї реформи”, – розповідає експерт.
Реформа розпочалась у 2014. Утім, саме цього року для всіх громад України почали працювати єдині правила взаємодії з національною владою, розподілу податків.
З 1 січня запрацював новий адміністративно-територіальний устрій. По всій Україні скорочуються кількість районів, штати райрад.
2021 рік припинив “еру ОТГ”. Усюди є громади та ради.
Блок 2: “Активізація громадян та інформаційні кампанії”
Разом з Лідією Солонухою, SMM-фахівчинею Фонду “Таблеточки”, говорили про роботу у соціальних мережах.
“Сьогодні соціальні мережі – це широке поле для комунікації, просування бренду, саморозвитку, розваг та отримання нового досвіду”, – каже експертка.
Існують десятки різноманітних платформ та мереж, на яких зареєстровані мільйоні користувачів з усього світу!
«Щодо користувачів Instagram, то їх кількість у віці 18-24 сягає понад 100%. Це легко пояснити тим, що молодь має у більшості випадків по кілька сторінок в Інстаграмі, зокрема і фейкових акаунтів. Фейсбук – це більш доросла аудиторія. За проникненням Facebook Україна, як і раніше, випереджає Німеччину, Молдову, Білорусь. Нині популярною стає мережа Тік-Ток. Усього його скачали понад 1,5 млрд разів. Це соцмережа, що найшвидше здобула популярність у світі, випередивши Фейсбук та Інстаграм», – розповідає пані Лідія.
Особливість соціальних мереж полягає й в тому, що там присутні політики, лідери суспільної думки. Й до них є можливість «доторкнутися»: побачити їх життя, дізнатися про їхні думки. Саме їм довіряють, цитують та беруть за приклад.
Соціальні мережі:
- об’єднують, дають підтримку, поштовх!
- змушують думати, діяти, протистояти!
- задають тон, актуалізують тему, починають флешмоби.
Щодо мінусів соціальних мереж:
- вони основне джерело поширення фейків та дезінформації;
- негативно впливають на психо-емоційний стан.
- впливають на репутацію. Працюють, як архів пам’яті громадськості.
Дар’я Жиленко, PR-директорка компанії KANTAR, розповіла про створення та просування бренду.
Бренд – це певний знак, який позначає унікальний продукт або послугу, що належить якійсь певній особі: фізичній або юридичній.
“Вперше цей термін з’явився у Середньовіччі. Тоді працівники різних цехів (з виготовлення шкіряних виробів, хлібобулочних виробів і таке інше) почали позначати свої товари особливими позначками — це прототипи сучасних логотипів”, – розповіла есперка.
Навіщо потрібен брендинг?
Брендинг – це ряд заздалегідь спланованих та пов’язаних між собою заходів, які спрямовані на створення позитивного іміджу якогось бренду (на початкових етапах). Також брендинг може бути спрямований на підтримку і підвищення позицій на ринку вже існуючого бренду. Основною метою брендингу є створення унікального, а головне — сильного образу того чи іншого бренду.
Брендинг може включати в себе масу різних маркетингових заходів, таких як:
- позиціонування + створення УТП (унікальної торговельної пропозиції);
- створення унікальних графічних і вербальних символів: назви, слогану, логотипу, джингла, корпоративного стилю та інше;
- моніторинг ринку конкурентів;
- підбір носіїв, які будуть транслювати головну ідею бренду;
- просування.
Чи допомагає бренд розвивати організацію?
Так, адже бренд робить організацію впізнаваною, він створює їй репутацію та мотивує клієнтів взаємодіяти з нею.
Важливою складовою бренду є імідж організації, яку він представляє.
Імідж – цілеспрямовано сформований образ (особи, явища, предмета), який відокремлює певні ціннісні характеристики, покликаний емоційно-психологічно впливати на будь-кого з метою популяризації, реклами тощо.
Крім того, імідж організації – це сукупне сприйняття конкретного підприємства споживачами, діловими партнерами, громадськими організаціями, контактними аудиторіями та персоналом.
Коли ви створюєте бренд свої організації, то ви маєте обов’язково думати про те:
- як його буде сприймати цільова аудиторія;
- які відчуття він буде викликати;
- які асоціації будуть з ним пов’язані.
Наприклад, навіть колір чи його відтінки на ваших логотипах й у рекламах, можуть впливати на сприйняття бренду громадськістю.
Навіщо бренд для громадських організацій?
- Задля того, аби привернути увагу людей. Сильний бренд має історію, пропозицію, ідентичність – так він завойовує інтерес та увагу.
- Щоб мати безпеку. Коли ваш бренд на слуху – його знають, підтримують. З ним співпрацюють та до його позиції прислухаються органи влади.
- Нові горизонти для розширення кола знайомств, розвитку, залучення.
- Стає легше працювати. На слабкий бренд, який не розуміють, ніхто не зверне увагу. З міцним брендом у вас буде авторитет.
Як створити бренд?
«Перш за все важливо розуміти, хто ви та що ви хочете донести до спільноти А також завжди дотримуйтеся своєї лінії та не змінюйте принципи!», – підсумувала пані Дар’я.
Олександр Вітранюк, директор Студії відеозапису Action 24/8, розповів про можливості YouTube в розкрутці організації.
Кілька фактів про YouTube:
- Зараз популярні однохвилинні відео для розкрутки каналу на YouTube. Їх почали все активніше використовувати.
- Аудиторія від 10 і до 70 років – це найширша публіка серед усіх соціальних мереж. На YouTube є абсолютно все: для будь-якої статі, віку, професії та інтересів. Там кожен може знайти те, що потребує. Водночас, ця платформа підступна, адже вона сильно затягує та полонить увагу людей.
- Ютуб здійснив реформу: кожен з нас, у кого є камера, нині може знімати ролики, документальні фільми, власні відеоблоги. І я впевнений, що абсолютно кожен знайде свого глядача, а організації зможуть віднайти й свого клієнта. Крім того, ютуб пропустить все те, що телебачення не випустить в показ.
Якщо підійти до YouTube системно, працювати з ним не менше трьох разів на тиждень, правильно налаштувати та підібрати цільову аудиторію, слова й теги – мінімум через 3 місяці можна отримати перший непоганий результат.
Слушні поради з просування каналу в YouTube, адже після створення каналу необхідно почати просувати його!
- Описувати свої відео. Сайт на основі описів визначає тематики ваших роликів, а також він вирішує, чи показувати їх користувачам в рекомендованих відео. Вдалий опис також привертає користувачів, заохочуючи переглянути ролик.
- Додавайте цікаві картинки до роликів. Зображення показуються зменшеними, тому найкраще використовувати на них короткий текст з великим шрифтом, це привертає увагу.
- Додавайте посилання на сторінки в соціальних мережах, на сайти або на підписку на канал. Їх можна ставити в описі, так ви зберете більше передплатників. Також доречно використання так званих анотацій, активних посилань прямо в відео.
- Закликайте користувачів підписуватися на ваш канал у своїх відео. Це роблять практично всі успішні відеоблогери, мабуть, не даремно.
Як оптимізувати свій канал?
- Зробіть ваш канал візуально привабливим і структурованим. Створіть привабливий дизайн і додайте важливі функції, такі як логотип вашого бізнесу, оформлення каналу, опис каналу, кнопки соціальних мереж, адреса електронної пошти та посилання на офіційний сайт або блог.
- Постійно оновлюйте свій канал і взаємодійте зі своєю аудиторією.
- Слідкуйте за трендами та намагайтеся їх вливати у свій канал.
- Оптимізуйте свої відео для рейтингу ключових слів. Вибір правильних ключових слів не тільки важливий для залучення користувачів YouTube, але також може вплинути на ваш рейтинг в пошуку Google.
- Використовуйте теги. З ними ваше відео можуть знайти швидше.
- Просувайте свій канал YouTube в різних мережах
- YouTube пропонує безкоштовну детальну аналітику на своїй платформі, де ви можете відстежувати ефективність свого каналу та відео за допомогою актуальних метрик і звітів в YouTube Analytics. Аналітика YouTube – це золота жила інформації, яку ви можете використовувати, щоб не тільки отримати більше переглядів, а й перетворити ці покази в підписників, потенційних клієнтів і продажі.
Театр як інструмент налагодження комунікації влади й громади. Розповіла Галина Джикаєва, режисерка.
“Сьогодні театр виносить на обговорення аудиторії гострі питання й в процесу дискусії дозволяє осягати ідентичність. А, якщо до цього діалогу запросити представників місцевої влади, тоді можна порушити важливі проблеми громади”, – каже пані Галина.
Театр виник, як необхідність з боку влади якимось чином впливати на громадян. І тому в 5 ст. до н.е. в Афінах офіційно виник театр, як інституція. Через нього влада намагалася донести до громади моделі правильної поведінки та норми моралі. Саме тому театр – це морально-етичний феномен, який здатен вчити, формувати особистість та спонукати до глибоких роздумів. В тому числі й впливати на шлях розвитку держави.
У Франції доби Просвітництва театр став місцем висловлення маніфесту незгоди з монархією та необхідності боротися за права людини.
В Радянському Союзі театр перетворили на місце розваг та заробітку, де був відсутнє важливе сенсове навантаження.
“В наш час мистецтво, вже без допомоги влади, почало розвивати різноманітні тематики, які стосуються суспільних проблем та намагатися доносити їх до громадськості”, – каже експертка.
Одним з популярних поступово стає документальний театр – він є дуже близьким до сучасного літературного жанру нон-фікшн (документальна література). Цей специфічний жанр поєднує в собі стилістику театрального мистецтва та злободенного соціального аналізу. Його вистави складаються з монологів або діалогів звичайних людей. Для документального театру характерна побудова сюжетних ліній винятково на реальних подіях із додаванням художньої вигадки письменника або режисера. Основою є справжні інтерв’ю, у яких відображено реальні події та долі людей.
«Якось ми возили громадам України виставу: «Вам тут не демократія». Після вистави ми запрошували глядачів, серед яких були й представники влади, до дискусії. Наша вистава стимулювала глядачів думати про владу, бюрократію, демократію, місце людини в цій системі», – розповідає Галина.
Крім того, документальний театр здатен розповідати про суспільно-значимі події в житті держави та мотивувати людей дивитися на ці події під різними кутами.
Наприклад, однією з важливих в нашій діяльності була вистава «Дело 26 февраля».
Це історія про те, як після окупації Криму Росія вирішила «привести до тями» тих, хто без особливої радості зустрів нові кримські реалії, і показати, «хто в будинку господар». За п’ять років на тимчасово окупованому півострові було відкрито чимало абсурдних, політично мотивованих справ. Але найпершим кримінальним провадженням, яким Росія у своїх кримських «судах» та «прокуратурах» відкрила сезон боротьби з неугодними, стала «справа 26 лютого». Тоді було заарештовано чимало кримськотатарських активістів, яких судили за абсурдними звинуваченнями та давали за них великі терміни.
«Театр може допомогти вам достукатися до серця людини та свідомості влади. Крім того, він допомагає шляхом мистецтва будувати містки комунікації, які здатні розв’язати численні проблеми», – підсумувала Галина.
Блок 3: Саморозвиток
Людмила Черненко, очільниця екозахисної ініціативи Ecofriendly Ukraine, бізнес-тренерка, психологиня, розповіла про казки, метафоричні твори та про те, як вони впливають на наше світосприйняття.
“Тема нашої розмови – казки. Я хочу поговорити про те, що казка – це історії, метафори, твори. Це потужний інструмент розвитку, навчання та становлення людини. Ми сприймаємо інформацію на різних рівнях. Для людини, зазвичай, питання розвитку виглядає так: почитати книжку, статтю, використати якийсь інструмент. Але це не завжди так. Швидкість усвідомлення інформації й швидкість, з якою наше тіло сприймає інформацію – це дві різні швидкості. На рівні глибокого проживання тілу потрібно, зазвичай, більше часу. Метафори дають можливість тілу у комфортному для нього темпі пережити нову інформацію чи засвоїти нові навички. Зараз є дефіцит в тому, щоб опрацьовувати величезні масиви інформації. Метафора – поєднує нашу голову з нашим тлом”, – розповідає Л. Черненко.
За її словами, все те, що вперше заходить до нашого сприйняття, сприймається з недовірою та великим рівнем опору.
“Дружньо ми сприймаємо ту інформацію, яку ми вже колись чули чи бачили у своєму житті. Для того, щоб раціонально сприймати нову інформацію, попередньо має бути проведено просвітницьку роботу: через книжки, фільми. Тоді люди вже не сприймають інформацію, як абсолютно нову. А вже всередині є відгук. Тоді ми готові її обговорювати. Якраз метафора дозволяє нам освоїти найбільш безпечним для себе чином нову інформацію. Тому що метафоричне включає наш лімбічний мозок, який сприймає інформацію на емоційному рівні. Основна функція несвідомого – це наша безпека. З одного боку, використання метафор у повсякденному житті робить спілкування більш живим. З іншого боку – це один з найбезпечніших шляхів засвоїти нову інформацію”, – каже експертака.
Метафора є одним із найпотужніших способів впливу на людей. Тому люди протягом багатьох років так люблять читати, дивитися фільми, мультфільми, ходити до театру. Цілі покоління були виховані на метафорах. Люди, сприймаючи це все, звикаючи до запропонованого розвитку подій, часто не помічають того, що відтворюють цей сценарій у своєму житті.
Не всі казки чи історії мають трансформаційні функції. Історію трансформаційною робить глибинний зміст, який закладається в основу твору, історії, вчення. Існують метафори, які не просто передають якусь думку, а несуть глибокий зміст.
“В час, в який ми зараз живемо, нам не вистачає часу для проживання почуттів. Емоційний світ багатший, ніж когнітивний. Емоцію потрібно проживати, аби почувати себе добре. Коли ми прожили якийсь досвід, ми можемо говорити про те, що ми стали досвідченішими на цей 1 конкретний досвід. Будь-яка прожита до кінця емоція робить нас сильнішою. Непрожита, нерозряджена емоція є пожирачем енергії, сил, щоб сприймати те, що відбувається, стає менше. В нас часто не вистачає часу на проживання емоцій. Іноді це може бути недоречним. Тому, коли ми спостерігаємо за якимось персонажами, ми використовуємо це як проєкцію власних почуттів. Це дає нам можливість прожити власні почуття.
Тому важливо переглядати фільми, які вас надихають, переглядайте його з позиції: “це необхідна діяльність, яка дозволить мені потім бути більш потужним”.
За словами психологині, зараз в наш час переглянути крутий фільм чи прочитати художню книгу – це інвестиція, яка більше дає, ніж забирає.
“Ще одна функція метафор – це робота із обмежуючими переконаннями та установками. Це одна із найбільш глибоких тем в психотерапії. Переконання – це те, що людина вважає правдою у своєму житті. Але жодне переконання на 100% не є аксіомою. Із всього того, в що ми віримо, є підтримуючі переконання (наприклад, з будь-якої ситуації можна знайти вихід). Я щиро вірю, що коли випадає якесь випробування, то Всесвіт так підбирає завдання, щоб воно не було понад моїх сил. А є обмежуючі переконання: в нашій країні немає сенсу щось робити самостійно, я не можу нічого зробити тощо. Або переконання, що я трохи гірший за інших. Переконання мають дуже потужну силу. Вони збуваються. У що б ми не вірили, воно стане правдою у нашому житті. Якщо людина не вірить в щось хороше, в те, що вона того варта, вона це не отримає або просто не побачить, що Всесвіт це їй дарує. Переконання дуже часто нами не усвідомлюються. Вони часто є нераціональними. Людина може розуміти, що це неправда, але нічого не може з цим зробити. Обмеження на рівні переконань створюють певний купол. Людина буде жити в тому, що є на рівні наших переконань. Не зможе отримувати більше грошей, ніж вважає, що заслуговує тощо”.
Як визначити свої переконання?
Вони часто знаходяться на рівні семантики: наприклад, людина літнього віку завжди досвідчена. Або, як причинно-наслідкові зв’язки, наприклад: якщо щось не вийшло з першого разу, то це не моє. Якщо мені кажуть “ні”, то мене відторгають. Для багатьох відмова (ні) дорівнює: “ти поганий, я тебе не люблю”.
Як працювати з обмежуючими переконаннями? Проговорити про це з кимось, можна з психологом. Знайти фільми, у героїв яких такі ж обмежуючі переконання. Подивитися, як герої з ними справилися.
Ольга Бігдаш, психологиня та керівниця відділу розвитку проєктів “Альфа-Банк України” розповіла про емоційний інтелект та про те, як уникнути емоційного вигорання.
За словами експертки, якщо раніше показник інтелекту вимірювався показниками логічного мислення, дедукції тощо, то зараз інтелект визначають, як сукупну складову, наприклад, здібності до вивчення мов, до логічного мислення, до навчання тощо.
Емоції – це почуття, але вони впливають і на поведінку, і на реакцію тіла, і на наш психо-емоційний стан. Вони є короткочасними й довготривалими. За рівнем поділяються на легкі та високі.
Це реакція на важливі зовнішні та внутрішні події.
Емоції можуть бути явищами (наприклад, паніка) або схильностями (наприклад, ворожістю), а також короткочасними (наприклад, гнів) або довготривалими (наприклад, горе). Всі емоції за рівнем виразності страх можуть змінюватись від легкого занепокоєння до жаху чи сорому, від простого збентеження до токсичного сорому. Емоції описуються як такі, що складаються з скоординованого набору реакцій, які можуть включати вербальні, фізіологічні, поведінкові та нервові механізми.
Що ж таке емоційний інтелект? Це, в першу чергу, здатність сприймати, використовувати та керувати своїми емоціями.
Емоційний інтелект потрібен кожній людині, щоб розуміти свої почуття та потреби. Від розуміння наших потреб залежить, наскільки ми будемо задоволеними та щасливими. якщо ми задовільняємо свої потреби, ми орієнтуємося, що нам потрібно і правильно йдемо по життю, відчуваючи себе комфортно.
Саме емоційний інтелект може допомогти вам зрозуміти свої почуття, перетворити наміри в дію і прийняти обґрунтовані рішення про те, що для вас найбільш важливо.
Якщо говорити про важливість емоційного інтелекту для лідера, то це важливо тому, що лідер – це такий собі мама або тато колективу. До лідерів висуваються багато очікувань від своїх підлеглих. Розуміння своїх емоцій, розуміння, що емоції можуть підштовхувати нас до дій – це важливий елемент у житті. Емоційна гігієна – це аналіз своїх емоцій за день.
Інтелектуальних здібностей або вашого коефіцієнта інтелекту (IQ) самих по собі недостатньо для досягнення успіху в житті
Бо не лише інтелектуальні здібності допомагають реалізовуватись в житті. Тому так важливо розвивати свій емоційний інтелект. Ми самі маємо будувати зону комфорту своїх емоцій. Коли ми розуміємо наші емоції, ми усвідомлюємо, що емоції – це, як хвилі. Наші розчарування, коли наші сподівання не співпадають з реальністю, можуть змусити нас перестати з кимось спілкуватися чи кинути займатися якось справою. Коли емоції нас “несуть”, ми робимо погано, в першу чергу, собі. Емоційний інтелект допомагає поглянути на це, як на процес, який, все одно, рано чи пізно закінчиться. Наприклад, горе, втрата близької людини – це ті емоції, які людині важко пережити самостійно. Часто тут потрібна допомога спеціалістів.
Розуміючи емоції інших – можна зрозуміти їх мотив. Негативна реакція людини пояснює, що це не те, що хотіла зробити чи почути. Часто на співбесіді зараз запитують, які б емоції хотіла б відчувати людина на роботі, щоб зрозуміти її мотивацію.
В компаніях, де люди можуть говорити про свої емоції, відчувають себе у більшій безпеці. Після того, як людина проговорила про свої переживання, у людини знижується рівень стресу і вона може далі спокійно працювати. Коли ми проговорюємо свої емоції – вони перестають володіти нами і нам стає спокійніше.
На особистому рівні емоційний інтелект допомагає нам:
- Спілкуватися з комфортом, не ображаючи почуття;
- Керувати своїми емоціями під час стресу чи пригніченості;
- поліпшувати стосунки з людьми, які нам небайдужі.
На роботі емоційний інтелект може допомогти нам:
- вирішувати конфліктні ситуації;
- навчати та мотивувати інших;
- створити культуру співпраці.
“Ми не любимо чути емоції інших людей та свої емоції. І не лише негативні емоції, а й позитивні також. Нам здається, що ми керуємо своїми емоціями, коли ми їх придушуємо. Але, коли ми дозволяємо собі виплакатися або щиро посміятися, ми відчуваємо себе наповненими. Коли ми довго не проговорюємо чи стримуємо свої емоції, ми можемо отримати психосоматичні стани: біль, захворювання. Також – це запивання, заїдання емоцій. Це говорить про те, що людина не вміє розуміти свої емоції. Наприклад, коли людину “накриває” якась емоція, вона починає вживати алкоголь. Це говорить про низький рівень емоційного інтелекту”, – говорить пані Ольга.
Що робити? Вчитися усвідомлювати свої емоції.
Ми не завжди вміємо усвідомлювати свої емоції, звертати на них увагу. У нас часто немає на це часу. Ми не звикли це робити. Вчасне усвідомлення своїх емоцій є важливим. Ми часто обмірковуємо, що нам робити, замість того, що ми відчуваємо.
Що робити? Вчитися відповідати на запитання: “що я зараз відчуваю?”.
Обмежуючі переконання. Нам здається, що ці переконання допомагають нам стримувати свої емоції. Ми всі люди, всі маємо емоції. І важливо дати собі можливість їх переживати.
Що робити? Навчитися досліджувати свої установки та заборони на емоції. Дати собі можливість відчувати та переживати будь-які емоції.
Характеристика емоційного інтелекту. В першу чергу, це самосвідомість. Це вивчення власних психічних та фізичних особливостей, пізнання самого себе. Вони починаються в дитинстві та продовжуються все життя. Важливо проводити самоаналіз. Можна вести щоденник своїх емоцій. Це важливо проводити саморефлексію, щоб просунутись по роботі. Важливо розуміти: що я відчуваю? що відбувається? що я хотів би відчувати?
Найбільш широким та доступним способом самопізнання вважається пізнання інших людей. Даючи їм показники, розбираючись у мотивах їхньої поведінки, ми порівнюємо себе з тим, що коїться з іншими. Але це дає можливість зрозуміти свою відмінність, в чому саме вона полягає.
Засоби самопізнання:
- самозвіт, наприклад, щоденник.
- перегляд фільмів, читання книг.
- вивчення психології.
- використання психологічних тестувань.
- медитація.
До спеціальних засобів пізнання себе відноситься робота з психологом:
- індивідуальні консультації;
- групова робота;
Характеристика емоційного інтелекту – саморегуляція. Це здатність емоційно реагувати на життєві події соціально прийнятним чином.
Це сукупність процесів спостереження.
Вона є необхідною умовою для соціалізації та залежить як від культури суспільства, так і від соціального контексту ситуації.
Характеристиками саморегуляції є продуманість, комфорт у змінах, цілісність і здатність сказати «ні».
Характеристика емоційного інтелекту – мотивація. Це здатність до досягнення мети заради факту її досягнення. Це спонукання до дії. Зазвичай, мотивовані люди мають високий рівень інтелекту.
Наприклад, святкування перемог – підвищує мотиваційну мотивацію колективу.
Характеристика емоційного інтелекту – емпатія. Це здатність враховувати почуття інших під час прийняття рішень і здатність співпереживати людям.
Є люди, які мають низький рівень емпатії. Це залежить від нейронних зв’язків. Це залежить від того, в якому оточенні ми виросли. В результаті чуйні люди зазвичай чудово вміють керувати стосунками, слухати та спілкуватися з іншими. Вони уникають стереотипів та надто швидких суджень і живуть дуже відкрито та чесно.
Характеристика емоційного інтелекту – соціальні навички. Це всі здібності, які ми використовуємо для спілкування та взаємодії з іншими людьми, як словесно, так і без слів, за допомогою жестів, мови тіла та нашого особистого вигляду. Зазвичай, легко розмовляти з людьми з хорошими соціальними навичками. Замість того, щоб спочатку займатися власним успіхом, вони допомагають іншим розвиватися і сяяти.
Ті, хто володіє сильними соціальними навичками, як правило, є командними гравцями.
На що впливає емоційний інтелект?
Ваша успішність у школі чи на роботі. Високий емоційний інтелект може допомогти вам орієнтуватися в соціальних складностях на робочому місці, а також – керувати іншими та мотивувати.
Ваше фізичне здоров’я. Якщо ви не в змозі керувати своїми емоціями, можливо, ви не зможете справитися із стресом.
Ваше психічне здоров’я. Неконтрольовані емоції та стрес також можуть вплинути на ваше психічне здоров’я, роблячи вас вразливими до тривоги та депресії. Якщо ви не можете зрозуміти, заспокоїтися або керувати своїми емоціями, вам також буде важко побудувати міцні стосунки.
Ваші стосунки. Розуміючи свої емоції та як їх контролювати, ви краще можете висловити, що відчуваєте, і зрозуміти, що відчувають інші. Це дозволяє вам ефективніше спілкуватися і налагоджувати міцніші стосунки як на роботі, так і в особистому житті.
Ваш соціальний інтелект. Бути в гармонії зі своїми емоціями служить соціальній меті, з’єднуючи вас з іншими людьми та навколишнім світом. Соціальний інтелект дозволяє відрізнити друга від ворога, виміряти інтерес іншої людини до вас, зменшити стрес, збалансувати вашу нервову систему через соціальне спілкування, і відчувати себе коханим і щасливим.
Світлана Малежик, трансформаційна тренерка, коуч у сфері збільшення доходу та залучення платоспроможних клієнтів, розповіла про перші кроки до фінансової незалежності.
Ми всі хочемо грошей для чого? Щоб отримати той спосіб життя, до якого ми прагнемо. Щоб реалізувати наші бажання та цілі.
Щоб вести бажаний спосіб життя, ми маємо зрозуміти, як туди дійти.
Важливо створити свій алгоритм реалізації цілей:
- важливо дізнатися, що в нас вже працює;
- подивитися, які варіанти здійснення бажань у світі ще є та взяти собі;
- додати те, що ще не застосовували.
Ми по-різному досягаємо фінансових та інших цілей:
- ціль, коли ми знали, що бажали, чітко робили кроки і прийшли до цього.
- бажання: знали, що хотіли, але це не залежало від нас.
- подарунки Всесвіту (не знали, не бажали, не залежало від нас).
Щоб гроші приходили, потрібно мати систему управління грошима. Кожному свою:
- це вміння заробляти і залучати гроші;
- вміння витрачати;
- вміння зберігати;
- вміння примножувати.
“Перше правило, щоб примножити дохід: вести облік доходів та витрат. Записуйте туди всі надходження. Часто ми хочемо більший дохід, але навіть не знаємо точну суму своїх доходів на місяць. Дуже важливим є фокус уваги. Якщо ви будете помічати збільшення доходу, то, з часом, доходи будуть зростати ще більше”, – розповідає експертка.
Ще одне важливе правило на шляху до збільшення доходів – виявити свою експертність і знайти, які проблеми клієнтів ви можете вирішити.
Ми платимо гроші за те, щоб хтось допоміг нам вирішити якусь проблему, закрити нашу потребу в чомусь або реалізувати якусь мрію.
Важливо зрозуміти, де знаходяться ваші гроші? Коли вони будуть легко до вас приходити?
- коли ви будете задовольняти якісь потреби людей;
- допомагати вирішувати проблеми людям;
- допомагати здійснити мрію.
Подумайте, де ви можете застосувати свої знання.
Ще одне правило для збільшення прибутку: скласти план доходів на наступний період і прописати, за рахунок чого ви можете ви можете його досягти.
“В нас є ретикулярна система, яка працює таким чином: на чому ми фокусуємося, те й приходить. Якщо ви розпишете свій бажаний дохід на увесь рік, то у вас вийде цього досягти. Коли ви розумієте, яку суму ви хочете мати щомісяця і ви ставите собі питання: що я можу для цього зробити?, тоді ви побачите можливості для здійснення своїх бажань”, – розповідає Світлана.
Система управління грошима. Доходи та витрати.
- Гроші приходять, коли є рух. Потрібно не економити, а розумно витрачати. Важливо зрозуміти, як гроші ефективно витрачати та розподіляти.
- Рахуємо витрати. Але фокус уваги тримаємо на тому, що ми отимали за рахунок цих витрат. Думаємо про те, що ви сплатили за свій комфорт, здоров’я, задоволення.
Через управління витратами збільшуємо свій дохід. Плануємо витрати на наступний період. Поступово збільшуємо.
- Збереження та інвестиції. Вміння зберігати гроші.
- в конверти;
- на окрему карту;
- практика “дві кишені” – відкладаєте 10: від кожних витрат;
- фокус на тому, щоб доходи перевищували витрати;
- починають рости доходи – трохи притримуємо витрати;
- різницю між доходами та витратами відкладаємо.
3 кроки до своєї системи управління грошима:
- збільшуйте доходи;
- розумно витрачайте;
- зберігайте (відкладайте на майбутнє).
“Своя система управління грошима = бажаний спосіб життя”, – резюмує експертка.
Разом із Олександрою Гліжинською, виконавчою директоркою Інституту “Республіка” говорили про планування і про цілі.
Важливо для себе відповісти на запитання:
- Для чого взагалі планувати свій рік?
- Це більш стратегічний підхід до свого життя: а чого я взагалі хочу?
- В якому напрямку я хочу рухатися?
- Що саме мені потрібно в моєму житті?
Коли людина відповідає на ці запитання, їй легше розподіляти плани на квартал чи на місяць та своє завантаження.
Коли ми щось плануємо – дуже важливим елементом є розстановка пріоритетів.
Колесо життя – це суперефективний інструмент, завдяки якому ви одразу можете побачити, яка у вас ситуація в цілому вашому житті.
Далі важливо оцінити всі сфери, зазначені на колесі, де оцінити їх від 1 до 10 за пріоритетністю.
“Пропишіть ті сфери життя, на які у вас є зараз запити, й працюйте над ними щодня. Результати не змусять себе чекати. Можете роздрукувати ці запити і системно над ними працювати. Переглядати оцінку пріоритетів варто не частіше 1 разу на квартал. Можна 1 раз на півроку, в залежності від ситуації”, – розповідає Олександра.
По кожній сфері можна прописати план, як її розвивати. Прописати цілі. Цілі краще прописувати по SMARTу. Ця система допомагає конкретно все прописати. Таким чином, досягти їх буде простіше.
Після того, як ви прописали всі цілі, варто поставити собі питання:
- Чи всі цілі ваші цілі?
- Чи це навіяно соціумом, родичами тощо?
- Чи буду я більш щасливою/вим, якщо цю ціль вдасться втілити в життя?
- Чи ці прописані цілі зможуть дати мені задоволення?
- Чи можу я від якихось цілей відмовитися? Чи, можливо, є якісь цілі непріоритетні?
- Чи всі ці цілі, які я прописала/в, приносять мені розвиток, кошти, задоволення?
- Що я роблю в буденному житті, що мені не приносить розвитку, коштів, задоволення? Це дає можливість більше часу інвестувати в ті пріорітети, які є для васважливими.
- Чи можу я від цього відмовитися? Це допоможе сконцентруватися на тих речах, які приносять задоволення та розвиток у ваше життя. Коли ви визначите ці тригери, подумайте, як ви зможете від цього відмовитися.
Учасники дуже позитивно відгукнулися про Форум і подякували організаторам.
Оксана Давиденко: “Дякую за можливості”.
Марія Білінкевич: “Колесо життя було дуже цінне. Сьогодні почула багато нового та цікавого”.
Ксенія Гарбузюк: “дуже багато всього цікавого, було круто, 8 годин пролетіли як мить”.
Альона Тищенко: “Дякую, що запрошуєте на заходи і нагадуєте про початок. За цей рік вже як рідні. Дякую вам всім! Ви молодці. Хоч і не весь форум подивилась, але на улюбленого Олександра Солонтая встигла”.
Олександр Ісип: “Усім дякую! Дуже приємно і корисно! Усіляких гараздів!!! “.
Пономаренко: “Вся інформація цінна, дякую за марафон Форуму, зі святами всіх, будьте здорові. Успіхів!”.
Галина Бойко:
“Крутезний захід! Море інформації, яку потрібно переварити. Дякую”.
Лілія Гарбузюк: “Захід чудовий, дякую організаторам, тренерам! Блок “особистого розвитку” був неперевершений”.
Руслана Кривенкова: “Ви всі для нас були сьогодні вчителями і я бажаю всім, щоб у Новому році у вас теж були такі чудові вчителі, як ви”.
Насамкінець заходу Олександра Гліжинська зазначила, що кожен з нас формує ту країну, в якій нам хотілося б жити.
“І я вам всім надзвичайна вдячна, що були сьогодні з нами. Всім: партнерам, команді, учасникам”.
Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.
Авторки:
Тетяна Кавуненко, керівниця пресслужби Інституту “Республіка” та ВІ “Активна Громада”
Діана Делюрман, менеджерка по роботі з Telegram та Tik-Tok ВІ “Активна Громада”
Катерина Галушка, комунікаційна менеджерка ВІ “Активна Громада”