1.     Вступ. Законодавче регулювання звітності місцевих депутатів 

Статтею 16 Закону України “Про статус депутата місцевих рад” встановлено, що депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.

При цьому, звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення. Депутат місцевої ради не пізніше як за сім днів повідомляє виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.

Варто мати на увазі, що депутат місцевої ради інформує раду та її виконавчі органи про результати обговорення його звіту, зауважень і пропозицій, висловлених виборцями на адресу ради та її органів, а також про доручення, дані депутатові у зв’язку з його депутатською діяльністю. Витрати, пов’язані з проведенням звітів депутатів місцевої ради перед виборцями та їх зустрічей з ними, здійснюються коштом відповідних місцевих бюджетів у межах затверджених на ці цілі видатків.

При цьому, чіткої форми звітування й визначеного обсягу інформації, що має надаватися виборцям під час звітування, законом не передбачено. Тому з таким формулюванням будь-яку політичну агітку можна вважати звітом про діяльність депутата.

2.     Практика звітування у П’ядицькій сільській раді

У Регламенті П’ядицької сільської ради територіальної громади, затвердженому рішенням П’ядицької сільської ради територіальної громади від 21.12.2020 року № 97-І/2020, зазначено, що сільський голова щорічно звітує про свою роботу і про роботу очолюваного ним виконавчого комітету перед сільською радою. Звіт не менш як за один тиждень до його розгляду поширюють серед депутатів, постійних комісій. Звіт розглядають на пленарному засіданні сільської ради. Повний текст звіту публікують на офіційному сайті сільської ради.

На вимогу не менше, як половини депутатів сільської ради сільський голова зобов’язаний прозвітувати перед радою про роботу виконавчих органів ради у будь-який визначений ними термін. Сільська рада може заслуховувати на пленарному засіданні сесії будь-якого члена виконавчого комітету про його діяльність на вимогу відповідної постійної комісії, депутатської групи, або не менш як 1/3 частини від загальної кількості обраних депутатів.

Також сільський голова не рідше одного разу на рік звітує про свою роботу перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами.

Окремої норми у Регламенті щодо звітування депутатів сільської ради немає. Лише зазначено, що на сесіях сільської ради систематично заслуховуються повідомлення депутатів про роботу в раді, виконання ними рішень і доручень ради та її органів.

У 2020 році річні звіти оприлюднили на сайті сільської ради лише 10 із 22 депутатів місцевої ради сьомого демократичного скликання. У рамках проведено моніторингу стану реалізації Карти Розвитку П’ядицької громади у лютому-липні 2021 року нами з’ясовано, що публічне звітування за 2020 рік депутатами сільської ради восьмого демократичного скликання наразі не проводилося.

Сільський голова П’ядицької громади теж звітував лише за 2019 рік. З цим звітом можна ознайомитися на офіційному сайті сільської ради.

3.     Співпраця з владою у цифрах та коментарях

У квітні-травні 2020 року розпочалася робота над Картою Розвитку П’ядицької громади. За організаційної підтримки регіонального представництва ВІ «Активна Громада» в Івано-Франківську мешканці громади заповнили понад 60 онлайн анкет з пропозиціями до Карти Розвитку Громади. У результаті їх систематизації та відкритого обговорення з активістами було сформовано перелік 20-ти пунктів, що відображають найбільш пріоритетні проблеми П’ядицької громади, які б мала вирішити місцева влада. Сформовану Карту Розвитку громади підписало кілька кандидатів у депутати сільської ради та один кандидат на сільського голову.

Після місцевих виборів у жовтні 2020 року Карту Розвитку Громади було надіслано новообраному сільському голові Петру Гайдейчуку та 22-м депутатам сільської ради. Наразі ніхто з них не підписав Карту Розвитку Громади, хоча і публічно не відмовився від її виконання.

Регіональним представництвом ВІ «Активна Громада» в Івано-Франківську протягом лютого-травня 2021 року було проведено 6 онлайн тренінгів і близько 10-ти онлайн зустрічей з ініціативною групою П’ядицької громади щодо моніторингу виконання Карти розвитку громади. Паралельно відбувалися онлайн зустрічі з окремими депутатами П’ядицької сільської ради з метою актуалізації проблем і пропозицій із Карти Розвитку Громади.

Своєрідним підсумком понад річної роботи над Картою розвитку П’ядицької громади та її подальшим виконанням став Форум розвитку громади, що відбувся 25 червня 2021 року в режимі онлайн конференції за участі П’ядицького сільського голови Петра Гайдейчука, депутатів сільської ради, службовців виконавчих органів сільської ради та громадських активістів. 

Під час Форуму було підбито проміжні результати виконання Карти Розвитку Громади, зокрема 4 пункти Карти перебувають у процесі виконання (20%), 2 пункти передбачають системну роботу (10%), 1 пункт виконаний частково (5%) і 13 пунктів наразі не виконано взагалі (65%). 

Проте, як пояснив під час Форуму сільський голова, робота буде розпочата й обов’язково завершена майже по всіх пунктах Карти розвитку громади, адже, як влада, вони зацікавлені у забезпеченні добробуту та комфорту життя мешканців П’ядицької громади.

4.    Виклики та історія успіху

Найбільшою перешкодою для роботи у П’ядицькій громаді протягом квітня 2020-липня 2021 років були карантинні обмеження та неможливість зустрічатися з громадськими активістами та місцевою владою особисто. Лише завдяки спогадам про «докарантинні» заходи, які були максимально продуктивними та які так сподобалися активістам у громаді, а також досвіду співпраці з окремими активістами та місцевою владою щодо проведення публічної консультації з вибору герба П’ядицької громади, вдалося побудувати досить ефективну модель співпраці задля формування та виконання Карти розвитку громади вже в нових умовах. І хоча, успішність виконання пунктів Карти складає 35%, є оптимізм щодо їх переважно успішної реалізації до завершення поточної каденції місцевої влади.

5.    Практика моніторингу виконання КРГ ініціативними групами

Ініціативна група з моніторингу виконання Карти розвитку П’ядицької громади є досить організованою та має відносно постійний персональний склад. Як правило, на заходи регіонального представництва ВІ «Активна Громада» в Івано-Франківську від неї приходить близько 10-ти осіб. Переважну більшість учасників у цій групі складають освітяни, хоча в пріоритеті групи перебувають не лише освітні проблеми, але й комунальні, інфраструктурні, медичні та соціальні проблеми громади. Також учасники цієї ініціативної групи, маючи певний досвід роботи в органах місцевої влади та досвід депутатства, беруть активну участь у всіх суспільно-політичних процесах у громаді, зокрема відвідують сесії сільської ради, долучаються до оновлення Стратегії розвитку громади, активно лобіюють виконання Карти розвитку громади, зокрема ті пункти, що стосуються ремонту доріг (навіть проводилися мирні акції). Завдяки такій системній і систематичній роботі Карта Розвитку П’ядицької громади не сходить із порядку денного та постійно перебуває «на слуху» у мешканців громади.

6. Підсумок

П’ядицька громада продемонструвала, що, попри численні зовнішні виклики та загрози, вона цілеспрямовано рухається в напрямку ефективного виконання Карти Розвитку Громади. Завдяки згуртованості місцевих активістів і підтримці регіонального представництва ВІ «Активна Громада» в Івано-Франківську вдалося поставити сформовану мешканцями Карту розвитку громади в першочергові пріоритети діяльності місцевої влади та забезпечити непоганий темп її виконання, навіть у «коронавірусний» рік. Подальша її реалізація також залежатиме від результативності виконання оновленої Стратегії розвитку громади, у яку частково була трансформована Карта розвитку громади.

Довідка. Проєкт «Активна Громада: Задай курс владі» має на меті сприяти підвищенню політичної культури та впливу громадян на місцеву політику на рівні територіальних громад і реалізовується за підтримки Національного Демократичного Інституту (НДІ).

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.