Міська влада Жмеринки хоче стати локомотивом, який «тягнутиме» інші міста за собою й стане прикладом у запровадженні етичних норм поведінки для виборних посадовців.
30 листопада у Жмеринці відбулась панельна дискусія на тему: «Впровадження етичних стандартів роботи мера та депутатів: перспективи для Жмеринки» за участі громадських активістів, експертів, депутатів міської ради, посадовців міської ради та Жмеринського міського голови.
Захід розпочався із привітання мера Анатолія Кушніра, який в своєму виступі порівняв Кодекс Етики із християнським постом, «який повинен впорядкувати розум і душу». Також міський голова зазначив, що «ми не хочемо бути вагоном, ми будемо паровозом, локомотивом реформ і задаватимемо тон іншим містам».
Перейшовши до безпосередньої теми першої панельної дискусії, а саме: «Презентація Кодексу Етики для мера та депутатів Жмеринської міської ради з урахуванням напрацювань робочої групи», учасники мали змогу почути позицію міської ради в особі заступника міського голови Костянтина Тимуня. Він розповів про створену робочу групу та про те, що міська рада всіляко сприятиме винесенню на розгляд сесії опрацьований документ з усіма зауваженнями та побажаннями, як від депутатів, так і від громадських активістів.
Підтвердила готовність міської ради до співпраці в напрямку доопрацювання Кодексу Етики і начальник організаційного відділу виконкому Жмеринської міськради, депутат Ірина Попік.
«Ми створили робочу групу, провели засідання, де обговорили основні напрямки роботи і на наступне засідання уже матимемо документ із внесеними пропозиціями від міської ради та запропонуємо цю версію ініціаторам», – зауважила пані Ірина.
У свою чергу, Христина Коваленко, одна із координаторів ініціативи, представник Інституту «Республіка», звернула увагу присутніх на те, що Кодекс Етики має стати не каральним, а виховним документом, який покликаний налагодити конструктивну співпрацю депутатського корпусу та громадян. Він має бути одним із механізмів зменшення корупції.
Друга панель дискусії «Етична комісія – її повноваження та можливості. Як громадяни можуть користуватись новим інструментом участі у діяльності місцевої влади?» викликала гарячі дебати серед присутніх депутатів та громадських активістів.
Присутні за зустрічі депутати від різних політичних сил закидали ініціаторам проекту безглуздість ідеї створення етичної комісії, яка має складатись на 50% з громадських активістів та представників ЗМІ. Представники партій заявили, що якщо немає відповідальності перед законом, то рішення і висновки комісії не матимуть жодної юридичної сили. За їх словами, це лише підставлятиме журналістів, які будуть висвітлювати результати. Адже депутат, про якого напишуть, може подати до суду за наклеп.
Регіональний координатор «Активної Громади» Інституту «Республіка» в м. Жмеринка Андрій Сільченко намагався розтлумачити депутатам, що найважливіший метод впливу етичної комісії – це політична відповідальність перед виборцями та перед своєю політичною силою. Проте, активіста, на жаль, «не почули».
Натомість представники консультативно-дорадчих органів при міській раді, представники громадської ради заявили, що вони виступатимуть за затвердження Кодексу Етики та утворення етичної комісії і загалом дивувались тому, з яким острахом депутати сприйняли ініціативу по запровадженню етичних норм, які покликані допомогти депутату стати кращим в очах своїх виборців.
У відповідь один із представників депутатського корпусу заявив: «Це все маячня! Мені байдуже, що ви будете про мене говорити чи писати. Як вважаю за потрібне поводитись, так і поводитимусь».
На завершення палкої дискусії член Коаліції «Прозорі ради» та координатор ініціативи по запровадженню Кодексів етики у Вінницькій області Олена Регеша запропонувала присутнім усе ж внести конкретні пропозиції до документу та заохотила присутніх до участі в засіданні робочої групи, на якому можна буде почути усі зацікавлені сторони у справі Кодексів етики.
Примітка. Кампанія з імплементації етичних кодексів та створення етичних комісій органами місцевого самоврядування втілюється Інститутом «Республіка» та Центром «Ейдос» у співпраці з Національним демократичним інститутом міжнародних відносин за фінансової підтримки Уряду Канади.