Журналісти з різних куточків України здобували знання з політичної журналістики 

Журналісти чи не найбільше впливають на формування громадської думки. Від їх професійності та якості висвітленої інформації залежить сприйняття громадянами українських та світових подій. Тому, Інститут “Республіка” разом з Громадським Радіо та “Укрінформом” провели вже третю “Академію політичної журналістики”. Головна мета Академії – навчити журналістів правильно висвітлювати інформацію у передвиборчий і міжвиборчий періоди та підвищити рівень якості висвітлення виборчих процесів у ЗМІ.

Академія проходила 27-28 вересня у місті Києві. Серед учасників заходу були представники різних регіональних медіа. Зокрема, до Києва завітали журналісти з Миколаєва, Кропивницького, Черкас, Дніпра, Львова, Тернополя, Херсона, Острога та інших міст. Серед них були, як працівники радіо, так і працівники телеканалів та друкованих ЗМІ.

Журналісти, редактори, спеціалісти зі зв’язків з громадськістю, ведучі, кореспонденти, працівники інформаційних відділів, smm-ники та журналісти-оглядачі – усі вони мали можливість не лише навчатися у досвідчених спікерів, але й обмінятися досвідом. 

початок

Учасники/ці ІІІ “Академії політичної журналістики” з виконавчою директоркою Інституту “Республіка” Олександрою Гліжинською. Відкриття заходу. 

Виконавча директорка Інституту “Республіка” Олександра Гліжинська привітала учасників з початком навчання та побажала провести дводенне навчання приємно та корисно. Під час знайомства учасники розповідали, які ЗМІ вони представляють та, що очікують від участі в “Академії”. Загалом, усі учасники очікували цікавого навчання, спілкування з досвідченими спікерами та приємних знайомств. 

В перший же день учасники розподілилися на дві групи та розпочали знайомство з такими темами, як “Політична реклама та джинса” та “Як підвищити якість журналістських матеріалів”. Євгеній Якунов, політичний оглядач, керівник відділу публікацій “Укрінформу” розповідав учасникам “Академії” про маніпуляції, фейки, дезінформацію та російську пропаганду. Головною метою його виступу було пояснити, що для журналістів головне – це вміння критично мислити. 

якунов

Учасники/ці ІІІ “Академії політичної журналістики” з виконавчою директоркою Інституту “Республіка” Олександрою Гліжинською та керівником відділу публікацій “Укрінформу” Євгеном Якуновим. 

– Найважче переконати людину, яка сумнівається. Тому, найголовніше – це критичне мислення. Людина, яка вміє критично мислити має імунітет проти будь-якої вербовки, адже вона звикла все ставити під сумнів та перевіряти. Критичне мислення повинне бути не лише в журналістів, а й у читачів. Стосовно українських фейків, можу сказати наступне: “усі полководці готуються до минулої війни”. Російські фейки так швидко створюються та поширюються, що ми не встигаємо їх спростовувати, – зауважив Євген Якунов, керівник відділу публікацій “Укрінформу”. 

Не менш цікавий початок навчання зробили Анастасія Багаліка, ведуча програми “Громадська хвиля” та Тетяна Косянчук, ведуча програми “Київ-Донбас”. Їх тема виступу стосувалася політичної реклами та “джинси” та була наповнена різними практичними завданнями. Учасники розглядали різні матеріали: аналітичні статті, відео, новини, аналізували їх та шукали приклади “джинси”.

багаліка

Анастасія Багаліка, спікерка “Академії”, ведуча програм “Громадська хвиля”, “Ранкова хвиля” та “Київ-Донбас”. 

– Два дні, проведені в “Академії політичної журналістики” були дуже цікавими та насиченими. Ми обговорювали різні актуальні теми: дезінформація та пропаганда, політична реклама та “джинса”, робота журналістів у Донецькій та Луганській областях, етика у ЗМІ та захист прав журналістів. На мою думку, ці питання треба обговорювати, бо наближаються місцеві вибори. Щоб писати якісні матеріали кожному працівнику ЗМІ необхідно знати журналістські стандарти. Наші тренери поділилися з нами багатьма практичними кейсами, які допоможуть нам у подальшій роботі. Говорили ми і про те, що треба розвивати своє критичне мислення, щоб не потрапити у пастку маніпуляцій та фейків. Дякую Інституту “Республіка”, за такий корисний тренінг, – ділиться враженнями учасниця “Академії” Анна Тонг, кореспондентка “Бюро новин”. 

Насиченим та корисним стало спілкування учасників з Мариною Сингаївською, заступницею генерального директора “Укрінформу”. Працюючи більше 20 років у сфері журналістики пані Марина розповіла про журналістські стандарти та етику використовуючи практичні кейси з власного довіду. Головним меседжем її виступу стало пояснення учасникам, що фейсбук НЕ є джерелом інформації. І навіть, якщо представники влади пишуть пост на своїй сторінці у фейсбук ми повинні очікувати появу цієї інформації на офіційних сайтах міністерств, організацій і т.д. Ще один меседж виступу: якість інформації завжди головніша за швидкість її подачі. Учасники зрозуміли, що не варто “гнатися” за швидкими публікаціями, а в першу чергу, необхідно бути впевненими у тому, що ми публікуємо. 

академія загальна Учасники/ці ІІІ “Академії політичної журналістики” з виконавчою директоркою Інституту “Республіка” Олександрою Гліжинською та заступницею генерального директора “Укрінформу” Мариною Сингаївською. 

Важливою темою, яку ми не могли залишити остронь стала “Специфіка роботи в регіонах. Висвітлення роботи у Донецькій та Луганській областях”. Досвідом висвітлення новин зі Сходу України з учасниками “Академії” ділилася Валентина Троян, редакторка регіональної служби Громадського радіо. Всі учасники погоджуються, що необхідно публікувати інформацію про те, що відбувається у Донецькій та Луганській областях. Однак, перевіряти цю інформацію в декілька разів складніше. Тому, особливу увагу Валентина звернула на перевірку інформації та роботу з джерелами. 

– Інститут “Республіка” спільно з партнерами провели вже Третю “Академію політичної журналістики”. Ми уважно аналізуємо відгуки учасників та розуміємо, що необхідно продовжувати працювати у цьому напрямку. Тому, плануємо проведення четвертої “Академії”. В рамках ВІ “Активна Громада” наші регіональні координатори проводять інформаційні години та тренінги, під час яких мешканці міст можуть дізнатися про фейки, пропаганду, “джинсу”, маніпуляції та як протистояти цим речам. Однак, інформаційна гігієна залежить не лише від того, наскільки обізнані українці, але й від того, чи якісну інформацію подають регіональні ЗМІ. Це двосторонній процес, тому ми працюємо і з журналістами, і з усіма громадянами України, – розповідає Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”.  

Нагадуємо, що «Академія» проходить у межах проекту «Якісна інформація – якісний вибір». Він направлений на підвищення політичної культури серед населення України та підвищення якості інформаційного простору в період парламентських виборів.

Дякуємо усім учасникам «Академії політичної журналістики» за їх активність. Сподіваємося, що “Академія” виправдала їх очікування та вони не лише отримали нові знання, але й змогли обмінятися думками та ідеями і продовжать спілкуватися після навчання.

Примітка. Проект «Якісна інформація – якісний вибір» реалізовується Інститутом «Республіка» в партнерстві з Громадським радіо за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.