В площині комунікації лежить один з ключів якісної взаємодії між громадянами та представниками політичних партій. 

Тому впродовж травня-червня 2020 року ВІ “Активна громада” за підтримки Національного Демократичного Інституту в Україні та за фінансування, наданого Агентством США з МіІжнародного Розвитку (USAID) провели дослідження. Було проаналізовано комунікаційні процеси політичних партій з громадянами на місцевому рівні. Географія дослідження охопила 27 населених пунктів України.

Презентацію дослідження провели Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”, співзасновниця ВІ “Активна Громада”, та Наталія Малиновська, експертка з питань політики Інституту “Республіка” та “Активної  Громади”, кандидатка політичних наук.

Як проходило дослідження

“Методом збору інформації стали інтерв’ю: як особисті , так і телефонні. 29% респондентів є жінками, відповідно 71% осіб, котрі займаються комунікацією з громадськістю -є чоловіками”, – зазначає Наталія Малиновська. 

Крім зазначеного, індикаторами аналізу даних, стала наступна інформація:

  • кількість жителів у населеному пункті (більше чи менш як 90 тисяч);
  • представництво місцевих осередків у місцевих радах, що прямо впливає на їхню співпрацю з громадянами.

В цілому ж у дослідженні взяла участь 31 партія. Окрім представників парламентських партій респондентами стали понад 120 осіб.

Стратегії залучення нових членів до партії

Згідно із дослідженням, єдиної стратегії, яку використовує хоча б половина партій, не існує. Кожен із респондентів посилається на власний досвід, позитивні практики, які перевірені часом.

Найчастіше зустрічаються наступні стратегії:

  • робота з виборцями, особисті зустрічі на округах;
  • позиціювання роботи фракції в місцевій раді;
  • робота приймалень;
  • організація масових заходів;
  • співпраця зі ЗМІ;
  • допомога ветеранам АТО та військовим.

Найрідше зустрічається практика створення каналів у соціальних мережах (наприклад, у Телеграмі), поширення телефонних номерів для надання інформації. Це типово для невеликих населених пунктів, де є налагоджена тісна комунікація.

“В ході аналізу дослідження ми зрозуміли, що партійці вбачають також успіх своєї партії в загальній поінформованості громадян, а не лише в особистісній комунікації з ними”, – говорить Олександра Гліжинська. 

В чому партії вбачають свою унікальність?

Одне з питань дослідження стосувалася того, чому, на думку партійців, громадяни мають долучатися саме до їхньої партії. Цим визначалася і самоідентичність політичного об’єднання.

Серед основних відповідей:

  • тривала історія та міцна структура партії;
  • реалізація національної платформи;
  • активність і діяльність місцевого осередку;
  • пропозиції реформ;
  • ідеологічні та ціннісні орієнтири.

Як показують різноманітні опитування, переважно саме в таких напрямках діяльності партій найбільш зацікавлені громадяни та потребують щодо них більше інформації. Особливо, якщо це стосується роботи на місцях, оскільки наближеність партійців до громадян є потужним інструментом побудови між ними міцних зв’язків та довіри.

Канали для комунікації між партійними осередками та громадянами у міжвиборчий та виборчі періоди

Статистичні дані, зібрані в ході дослідження, демонструють нам,  які канали найчастіше використовуються в ході просування партії на місцях та її популяризацію. “Лідером” у просування інформації щодо партійної діяльності є соціальні мережі.

Варто зазначити, що особисті зустрічі з виборцями характерні для населених пунктів, де проживає менш як 90 тисяч осіб. Це пов’язано з традиційно міцними зв’язками громадян та партійців.

У виборчий період дані змінюються: партії роблять наголос на прямому контакті з виборцями, тому особисті зустрічі та спеціальні заходи переважають над висвітленням діяльності осередків у ЗМІ, активізується робота приймалень для вибудови позитивного іміджу кандидатів у місцеві депутати.

Про що найчастіше комунікують партії та громадяни

Представники політичних партій звертаються до громадян у разі необхідності інформації щодо розробки місцевих рішень та програм, потреб у фінансовій підтримці чи соціальній допомозі. Окремо можна зауважити той факт, що 60% партій цікавляться думкою громадян щодо розподілу місцевого бюджету.

Громадяни ж найчастіше звертаються до партійних осередків з питаннями на тему комунальної сфери, медицини, корупційної діяльності. В останній час актуальною стає тема незаконних забудов.

Таким чином, ми бачимо що між запитами партій та громадян є розбіжності. Є потреба в налагодженні комунікації між ними, щоб питання щодо розробки місцевих рішень стосувалися тих проблем, з якими громадяни приходять до партійців.

Рекомендації 

На основі проведеного дослідження винесено рекомендації для політичних партій в осередках, на які необхідно звернути увагу. Їх реалізація дозволить вирішити ті проблемні моменти комунікації між партіями та громадянами, які є наразі. 

Повний запис презентації на нашому YouTube-каналі:

Презентація дослідження “Комунікація політичних партій з громадянами”

Довідка. Дослідження “Комунікація політичних партій з громадянами” було проведено за підтримки Національного Демократичного Інституту в Україні, за фінансування, наданого Агентством США з Міжнародного Розвитку. Дані дослідження можуть не збігатись з думкою NDI та USAID.

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності “Інституту Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.