На тренінгу «Хто, як, коли і для чого звітується в громаді» обговорили такі питання:

  • Ролі в місцевому самоврядуванні;
  • Хто, коли і в якому форматі звітується;
  • Співвідношення національного законодавства і місцевих правових норм;
  • Досвід звітування та що буває з тими, хто не звітується.

Ділимось ключовою інформацією, яку розповіла на тренінгу Наталія Малиновська, кандидатка політичних наук  і експертка з політики Інституту «Республіка» та ВІ «Активна Громада».

«Дуже часто звітами називають дуже різні форми діяльності: як звітування безпосередньо, так і різні види інформування, співпрацю та роботу з громадянами, висвітлення інформації» – зазначає експертка. То що таке звіт насправді?  

«Звіт – це те, шо має бути прозорим і публічним. Це те, що має бути легко знайти. Щось, що не є прихованим» – пояснює пані Наталія. Тобто, якщо депутат просто зустрівся зі своїми виборцями і в такий спосіб поінформував щодо своєї діяльності, це не можна назвати звітом.

Це також елемент забезпечення впливу громадськості на прийняття та виконання рішень. «Особливо це пов’язано з тим, коли в звіті піднімаються резонансні в громаді питання. Наприклад, пов’язані з будівництвом, витрачанням коштів» – каже експертка.

Для чого потрібен звіт?

Мета звіту формує характер його вигляду.

  • Звіт буває формальним, аби поставити «галочку», що він відбувся.
  • Також звіт може бути для налагодження співпраці – тоді ви можете побачити деталізовані аспекти в звіті, підняття всіх питань з виборчої програми.
  • В характері звіту може простежуватись вияв публічності, коли людина показує, що готова до критики та діалогу.
  • Є ще негативний приклад – судова практика. В таких випадках громадяни звертаються до суду через те, що посадовці не хочуть звітуватись.

Хто звітує в громаді?

Спікерка зазначає: «Якщо ми говоримо про місцеве самоврядування, то в нас звітують абсолютно всі. Питання в тому, що вони мають різний характер та формати звітування»

Законодавство

Основи для звітування на місцях визначає ст. 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

  • Депутати мають звітуватись не менше 1 разу на рік.
  • Звіт має містити інформацію про діяльність депутата в раді чи в її органах.
  • Не пізніше за 7 днів депутати мають повідомляти про те, де і коли звіт відбудеться.
  • Витрати на звітування та зустрічі йдуть з місцевого бюджету.
  • Звіти і зустрічі депутатів висвітлюються ЗМІ.

Регламенти звітування різних місцевих рад можуть відрізнятись. Наприклад, Рівненська рада у 2016 році офіційно заборонила депутатам заміняти звіти виступами в ЗМІ. Міська рада Івано-Франківську визначила, що депутат має інформувати виборців двічі на рік.

Як відбувається процес звітування?

Яку інформацію має зазначити депутат міської ради у звіті?

Інститут «Республіка» і ВІ «Активна Громада» щороку займаються моніторингом звітів депутатів. З аналізом звітів депутатів місцевих рад від 2019 року ви можете ознайомитись тут.

Довідка. Заходи відбуваються в рамках проєкту “Задай курс владі”, що підтримується Національним Демократичним Інститутом (NDI).

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.

Авторка: Діана Делюрман, менеджерка по роботі з Telegram та Tik-Tok ВІ “Активна Громада”