Остання публічна консультація стосовно дошкілля в Україні пройшла у Тернополі.
Київ, Харків, Дніпро, Одеса, Львів та тепер уже й Тернопіль – міста, в яких відбулися публічні консультації щодо якості та доступності дошкільної освіти в Україні. Тернопіль стало останнім з шести міст де освітяни та батьки дошкільнят зібралися аби обговорити необхідні зміни. Саме сюди, 5 грудня, з’їхалися представники з Тернопольської, Вінницької, Хмельницької та Чернівецької областей. Загалом, до обговорення долучилося близько сотні учасників/ць, які дізналися про плани та пріоритети Міністерства освіти і науки та висловили свою думку, щодо майбутніх змін.
Усі публічні консультації тривають 4 години та відбуваються за наступним алгоритмом:
- вітальні слова від представників Інституту “Республіка” та Міністерства освіти і науки;
- обговорення питань у групах (управлінці, працівники закладів дошкільної освіти, батьки);
- презентація результатів, які напрацьовані учасниками консультації під час обговорення.
Представники Міністерства освіти і науки не просто виступають з вітальним словом, але й розповідають про ті зміни, які планують здійснити у дошкіллі. Ганна Грищенко, зауважила, що пріоритетами Міністерства є створення безпечного інклюзивного середовища, якість змісту освіти, оновлення кваліфікації працівників та їх гідна зарплата. Адже сам доступ до дошкільної освіти не завжди гарантує її якість, тому не лише доступ, але й якість дошкілля дуже важлива.
Віталій Гліжинський (Інститут “Республіка), Марія Дробот та Ганна Грищенко (Міністерство освіти і науки).
– Тернопіль – останнє місто де проходить шоста запланована консультація про дошкілля і незабаром ми почнемо аналізувати весь зібраний матеріал. Також у нас відкрита онлайн форма і ми запрошуємо усіх, хто не зміг долучитися до обговорення надати свої пропозиції через цю форму. Нам важливо охопити, як освітян, так і батьків, адже обидві ці групи мають пряме відношення до дошкілля. Хоча часто вони мають й різні точки зору на те, якою має бути дошкільна освіта. Тому, наші аналітики врахують усі думки та пропозиції учасників. Це важливо, щоб Міністерство могло використовувати їх під час розробки документів, – розповідає Віталій Гліжинський координатор національної мережі ВІ “Активна Громада”.
Після виступів експертів учасники могли поставити їм запитання та отримати відповіді. Багато питань стосувалося проблеми відсутності садочків. Адже міста зараз активно розбудовуються, а будівельні компанії не думають про побудову садків. Також, багато питань стосувалося саме матеріально-технічного забезпечення. Освітяни під час усіх публічних консультацій наголошували, що з 90-тих років кошти на дошкілля урізалися і тому, воно у занедбаному стані. Більшість необхідних речей, ігрові та розвивальні матеріали купуються за рахунок батьків.
Після блоку запитання-відповіді почалася безпосередня робота у групах. Учасники поділися на три групи: управлінців, працівників закладів дошкільної освіти та батьків. Управлінці, як і під час попередніх публічних консультацій дискутували щодо таких питань:
- як побудувати ефективну мережу закладів дошкільної освіти;
- який контроль необхідний за діяльністю садочків;
- які механізми можуть стимулювали створення приватних садків на місцевому рівні.
Управлінці висловлювали багато думок з приводу того, як заохотити створювати комплексну мережу де були б і державні садочки, і приватні, і просто няні, які могли б доглядати за дітьми за єдиною програмою.
Учасниці публічної консультації в Тернополі.
– Я вважаю, що потрібно не лише виховувати дітей, але й виховувати тих, хто працює з дітьми. Я, як керівник, часто зустрічаю у своїй роботі людей, які вміють працювали шаблоно, у них немає бажання щось змінювати і вдосконалювати. Вони хочуть взяти документ, де буде написано, як і що їм потрібно робити. А індивідуальний підхід до дитини, до групи дітей і загалом відмінності, які існують між садками у місті та селі вони не беруть до уваги. Тому, я хочу, щоб держава створювала умови для молоді і мотивувала їх працювати в дитячих садках, – розповідає Ірина, учасниця заходу.
Група працівників дитячих садочків дискутувала більше про щоденні проблеми, адже сюди належать всі, хто безпосередньо працюють з дітьми і керівники, і вихователі, і методисти. Відповідно, вони знають усі особливості роботи дошкілля на різних рівнях. Тому, вони обговорювали загалом стан дошкілля в Україні та:
- що потрібно аби ефективно працювати з дітьми з особливими потребами?
- що варто знати батькам про дошкільну освіту вдома?
- чи можна батькам відвідувати заняття в садочку?
- як можна забезпечити фінансову автономію садочків та загалом підвищити рівень якості дошкільної освіти?
Учасниця публічної консультації в Тернополі.
Група батьків цього разу була дуже обізнаною у сфері дошкілля. Вони обговорювали, як потрібно налагоджувати комунікацію між працівниками і дітьми, які можуть бути переваги виховання в садочку, критерії оцінки садочків. Коли вони презентували свої ідеї, то зазначали, що вони хочуть покращити сам виховний процес, щоб був індивідуальний підхід до кожної дитини. Але вони розуміють, що один вихователь, у якого в групі 30 дітей не може фізично приділити особливу увагу кожній дитині. Тому, головною пропозицією було скорочення дітей у групі на одного вихователя (не більше 15 діток). Також, батьки багато говорили про процес адаптації дитини до дитячого садочка.
Після роботи у групах учасники презентували свої напрацювання та відповідали на запитання з залу, доповнювали відповіді своїх колег. На кожній публічній консультації також присутні аналітики Інституту “Республіка”, які занотовували усі ідеї та пропозиції учасників, як під час роботи у групах, так і під час презентації результатів.
Вся зібрана інформація під час публічних консультацій у 6 містах буде об’єднана, проаналізована та на її основі буде побудовано звіт для Міністерства освіти і науки України.
Спільне фото учасників/ць публічної консультації у Тернополі.
Дякуємо всім хто взяв участь у обговоренні реформи дошкільної освіти, дякуємо за Вашу активну позицію та бажання зробити свій вклад у розвиток дошкілля. Ми маємо надію, що дошкільна освіта в Україні з кожним роком ставитиме кращою та доступною для усіх діток. А також віримо, що буде підвищуватися статус педагогів в суспільстві.
Нагадуємо, якщо Ви не змогли долучитися до публічних консультацій, Ви можете висловити свою думку заповнивши до 23 грудня онлайн форму за посиланням.
Примітка. Публічні консультації проводяться Міністерством освіти і науки України за сприяння Національного Демократичного Інституту (NDI Ukraine) та Інституту “Республіка”. Проведення консультацій стало можливим завдяки щедрій підтримці британського народу через Фонд розвитку ефективного врядування Сполученого Королівства.