У Львові відбулася п’ята публічна консультація щодо реформи дошкільної освіти в Україні.

Перед остання публічна консультація, яка пройшла у Львові, 4 грудня зібрала освітян та батьків дошкільнят зі Львівської, Закарпатської та Івано-Франківської областей. Загалом, до обговорення долучилося близько 90 осіб. Під час заходу учасники дізналися про ті зміни, які планує реалізовувати Міністерство освіти і науки та пропонували своє бачення цих змін.

На початку заходу координатор національної мережі ВІ “Активна Громада”, що діє в межах Інституту “Республіка” Віталій Гліжинський виступив з привітальним словом. Перед тим, як пояснити правила та механізм за яким відбуваються усі публічні консультації Віталій запропонував учасникам скористатися інструментом “Ваша думка”. Усі присутні, перейшли за посиланням та написали одне слово, яке в них асоціюється з публічними консультаціями. Найбільше учасників написало слово – обговорення, на другому місці – діалог, третє – спілкування.

78297243_524981744755943_3204993605177442304_n

Віталій Гліжинський, координатор національної мережі ВІ “Активна Громада”. 

– Учасники, які брали участь у публічних консультаціях з інших міст також вказували найчастіше слово обговорення. І це дуже добре. Бо найважливіше завдання учасників під час публічної консультації – це спілкування. Вони повинні вільно висловлювати свою думку та поважати і приймати думки інших учасників. Бо під час консультацій ми не вирішуємо чиї ідеї та пропозиції кращі. Ми намагаємося почути усіх, зібрати якомога більше інформації та потім будемо аналізувати її. Але ні в якому випадку не критикувати думки учасників. Це одне з головних правил, – розповів Віталій Гліжинський.

Також, до початку самого обговорення питань у групах перед учасниками виступили представниці Міністерства освіти та науки – Марія Дробот та Ганна Грищенко. Марія пояснила важливість дошкільної освіти. Вона зазначила, що саме дошкільна освіта формує соціальний досвід дитини, творчі здібності, вміння адаптуватися. Тому, Міністерство прагне зробити так, щоб дитина провела дошкілля щасливо.

Вона також розповіла про пріоритети Міністерства на наступні 5 років:

  • формування позитивного ставлення до навчання;
  • створення дитячої субкультури;
  • поєднання освіти та належного догляду;
  • можна працювати з проявами нерівності (не велика ціна за навчання);
  • дитина буде більш адаптованою та підготовленою до школи;

78244531_2545573732354568_1111686069058797568_n

Представниця Міністерства освіти і науки Марія Дробот. 

У свою чергу Ганна Грищенко розповіла про нормативно-правові документи над якими працює Міністерство, а саме:

  • Концепція розвитку дошкільної освіти. (напрацьовано проєкт цього документу, до кінця року Міністерство розмістить його на сайті для широкого обговорення). Тут будуть прописані такі пункти: бачення в який спосіб можна забезпечити доступ до дошкільної освіти, форми здобуття ДО та підвищення якості.
  • Базовий компонент у сфері дошкільної освіти. Буде містити основний перелік компетенцій дитини, якими вона має володіти після закінчення ЗДО.
  • Положення про заклад дошкільної освіти. Це положення було затверджено у 2003 році, однак зважаючи на новий Закон про освіту необхідно оновити деякі його позиції.

Після виступів експертів почалася безпосередня робота у групах. Всього було три робочі групи: група управлінців, група працівників закладів дошкільної освіти та група батьків. Для усіх них були завчасно підготовлені запитання стосовно яких Міністерство освіти і науки хоче дізнатися їх думку.

Група управлінців, як і під час попередніх публічних консультацій дискутувала щодо таких питань:

  • як побудувати ефективну мережу закладів дошкільної освіти;
  • який контроль необхідний за діяльністю садочків;
  • які механізми можуть стимулювали створення приватних садків на місцевому рівні.

Представники цієї групи висловлювали багато цікавих та корисних думок. Однак, найголовніше, – це радість з того, що нарешті почали обговорювати зміни у сфері дошкільної освіти. Необхідність її реформування для них просто очевидна. Адже, суттєвих змін не відбувалося з 1990-х років.

78716432_1022628084778155_3448398472812691456_n

Учасники/ці групи управлінців під час обговорення.

– Мені сподобалася відкритість організаторів до спілкування у приватній, у публічній та командній роботі. Сама організація заходу сподобалася та те, що держава прислуховується до нас і дає можливість комунікувати. Бізнес проводить такі заходи вже 10 років і більше. Тому, я рада, що і держава дійшла до цього. Тут ми знайомимося один з одним, ми можемо обмінятися контактами і поспілкуватися. Це комунікація і з неї можна взяти думки, як змінювати політику в сфері дошкілля, – розповідає учасниця заходу Запороженко Наталія. 

У кожному місті де відбувалися публічні консультації найбільшою групою учасників була група працівників дитячих садочків, адже сюди належать всі, хто щодня працюють з дітьми і керівники, і вихователі, і методисти. Відповідно, вони знають усі особливості роботи дошкілля на різних рівнях, знають проблеми, які існують у цій сфері та мають думки, як їх вирішити. Тому, група працівників ЗДО обговорювала загалом стан дошкілля в Україні, що потрібно аби ефективно працювати з дітьми з особливими потребами. Також, вони пропонували ідеї стосовно того, як можна забезпечити фінансову автономію садочків та загалом підвищити рівень якості дошкільної освіти.

78836588_931571543941480_3235639030058057728_n

Презентація ідей та пропозицій напрацьованих під час роботи у групах. 

– Я не можу виділити головної проблеми, яку потрібно негайно вирішити, адже дошкільна освіта це комплекс. Не можу сказати, що змінюючи щось одне ми зможемо суттєво покращити всю дошкільну освіту. Тому, потрібно працювати і над якістю, і над харчуванням, і над безпекою і над усіма іншими питаннями. Звісно потрібно продовжувати публічні консультації. Тому, що часто зміни роблять у Міністерстві, але не розуміють повністю, що у нас відбувається на місцях. А ми щодня працюємо з дітками і знаємо про усі проблеми. Тому, нарешті нас почали запитувати, сподіваюся, що нас ще й почують, – розповідає учасниця заходу Клюс Тетяна.

Група батьків була дуже активною. Ми часто чуємо про те, що потрібно змінювати дошкільну освіту, бо у нас нові та сучасні діти. Однак, варто зауважити, що у нас також і сучасні батьки. Їх бажання долучитися до реформування надихає та викликає гордість. Однак, батьки не завжди розуміють важливість дошкільної освіти та її головну мету. Батьки ставляться до навчання дитини в закладі дошкільної освіти, як до засобу, який дозволить їм працювати і знати, що про їх дитину попіклуються. Однак, не всі розуміють, що саме в садочку, за допомогою гри дитина розвивається і пізнає перші соціальні ролі, формує навички, які будуть визначальними протягом усього її життя. Тому, група батьків працювала над питаннями про:

  • переваги та недоліки здобуття дошкільної освіти у ЗДО;
  • канали та методи комунікації, які повинні бути між батьками та працівниками садочків;
  • критерії оцінки якості дитячих садків.

пк львів

Учасники/ці публічної консультації “Якісна та доступна дошкільна освіта в Україні” у Львові. 

– Я долучилася до обговорення, бо мені важливо не лише те, що моя дитина щось відчула, зіштовхнулася з якимись проблеми. Мені також важливо знати, як в подальшому буде розвиватися ця освіта для всіх інших дітей. Мені сподобалося що плануються певні позитивні зміни і освітяни готові чути нас – батьків. Якщо батьки побачать, що їх думку врахували, то вони активніше будуть долучатися до таких обговорень, – розповідає учасниця публічної консультації Наталія, мама трирічної донечки.

Після роботи у групах та представлення результатів усі охочі могли поставити запитання виступаючим та доповнити їх відповідь, запропонувати власні ідеї та пропозиції. Аналітики Інституту “Республіка” занотовували усі ідеї та пропозиції, які озвучували учасники, як під час роботи у групах, так і під час презентації результатів. Після завершення обговорень у 6 запланованих містах вся зібрана інформація буде об’єднана, проаналізована та на її основі буде побудовано звіт для Міністерства освіти і науки України. Під час розробки законів та нормативних документів у сфері дошкілля працівники Міністерства будуть брати до уваги усі подані ідеї.

Ми вдячні усім учасникам за їх активну позицію та бажання безпосередньо долучатися до змін у сфері дошкілля. Віримо, що дошкільна освіта в Україні буде якісною та доступною для усіх малюків.

Нагадуємо, якщо Ви не змогли долучитися до публічних консультацій, Ви можете висловити свою думку заповнивши до 23 грудня онлайн форму за посиланням.

Примітка. Публічні консультації проводяться Міністерством освіти і науки України за сприяння Національного Демократичного Інституту (NDI Ukraine) та Інституту “Республіка”. Проведення консультацій стало можливим завдяки щедрій підтримці британського народу через Фонд розвитку ефективного врядування Сполученого Королівства.