У 2019-му на Черкащині планують відремонтувати рекондну кількість дорожніх об’єктів. Йдеться про майже 480. У сусідній Полтавській – 110, у Кіровоградській – 160. У Львівській – 80.
У 2019-му на Черкащині планують відремонтувати рекордну кількість дорожніх об’єктів. Йдеться про майже 480. У сусідній Полтавській – 110, у Кіровоградській – 160, у Львівській – 80.
На ремонт місцевих доріг у Черкасах та області виділено 460 млн. грн., на дороги, якими опікується служба автомобільних доріг, – 800 млн грн. Аби ці гроші не були марно закатані в асфальт, громадські організації області вирішили об’єднатися задля посилення контролю за якістю виконання дорожніх робіт підрядниками.
Регіональний координатор проекту CoST Ukraine «Прозорість та підзвітність при здійсненні дорожніх робіт на дорогах місцевого значення», який реалізується в межах програми #USAID_ВзаємоДія., голова ГО «Проти Корупції» Юрій Путря розповів про результати повторного моніторингу доріг, відремонтованих у 2018-му.
В одних районах неякісні ділянки підрядники переробили власним коштом. У інших – нещодавно відремонтовані шляхи досі не витримують ніякої критики.
– Один із прикладів – ремонт дороги в Городищенському районі (О 240930 Селище – Журавка – Вільшана км 7+500 – км 13+500, Городищенський район, Черкаська область). Дорогу поклали, але не облаштували узбіччя. Підрядник пообіцяв все зробити, минув рік, але на узбіччі продовжує «красуватися» 25-сантиметрова яма. Про яку безпеку руху ми можемо говорити в такому випадку? – коментує Юрій Путря. – Інший приклад: дорога О-240930 Селище – Журавка – Вільшана км 7+500 – км 13+500, Городищенський район, Черкаська область. У технічному завдані чітко було вказано, що підрядник має зробити дорожню розмітку. На практиці – розмітки як не було, так і немає.
Як зауважив Юрій Путря, часто трапляється так, що в роботу дорожників втручаються місцеві депутати, які впливають на те, як, коли і де має бути відремонтований конкретний відрізок, в обхід технічного завдання. А тоді приписують собі «лаври», хоча дороги ремонтуються за рахунок платників податків.
– Ми переконані, що не повинно бути такого втручання. По-перше, депутати присвоюють собі ті здобутки, до яких не мають жодного стосунку, по-друге, дорога має ремонтуватися у відповідності до умов тендеру і технічного завдання, а не за чиїмись забаганками.
Міст в степу
Як зауважив Юрій Путря, підрядники часто роблять лише основну роботу, нехтуючи «дрібницями» типу облаштування обочин чи, наприклад, врахування природних особливостей ландшафту. У результаті це призводить до швидкого руйнування дорожнього полотна і низки ДТП.
– Ми інспектували дорогу в Тальнівському районі, спочатку побачили проблему лише в необлаштованому узбіччі, але потім поговорили з місцевими людьми, а вони назвали цю дорогу «міст в степу». Чому так? Бо під час сильного дощу вода розмиває усі старання дорожників. Вони не врахували особливості ландшафту, тож згори дорога начебто й нормальна, а коли спуститися з пагорбу, – там суцільна катастрофа. Просто неможливо проїхати. У той же час згідно з документами – новопостелений асфальт.
Проте є й позитивні історії, коли завдяки тиску громадськості і ЗМІ вдалося змусити підрядників своїм коштом переробляти неякісно заасфальтовані ділянки.
– Під час минулорічної інспекції дороги в Розкошівці (О241010 Розкошівка – Рубаний Міст км 0+000 – км 10+300, Лисянський район, Черкаська область) ми зафіксували тріщини на дорозі й асфальто-бетонну суміш, яка просто валялася купами. Ми поговорили з сільським головою, він вплинув на районну владу, а та в свою чергу – на підрядника. У результаті – упорядковані узбіччя та асфальт без тріщин. Я вважаю, що це перемога громадськості та медіа. Коли такі випадки стають публічними, зростає шанс на те, що підрядник виправить неякісно виконану роботу.
Інтерактивна карта доріг
Контролюючі органи готові співпрацювати з громадськістю, щоб максимально впливати на недобросовісних підрядників. Про це заявив Сергій Чубань – директор Департаменту інфраструктури, розвитку та утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення Черкаської ОДА.
– Ми дуже просимо громадських діячів і всіх небайдужих містян провідомляти про проблеми з дорогами до департаменту та Служби автомобільних доріг, щоб ми могли оперативно реагувати. Бо часто така інформація збирається й оприлюднюється лише для прес-конференцій. А що швидше ми дізнаватимемося про дефекти на дорогах, що перебувають у стадії ремонту чи щойно були відремонтовані, то швидше та якісніше зможемо зреагувати: зупинити роботи, «заморозити» платіж або прийняти інше законне ріщення.
Сергій Чубань розповів про те, що в селі Геронимівка підрядник, який неякісно відремонтував дорогу місцевого значення, переробив її згідно з дефектним актом, вклавши в це власних 442 тисячі гривень.
– Це сталося завдяки впливу громадськості та чіткій позиції обласної державної адміністрації. Ми не платимо, якщо роботи виконані неякісно. Так буде й надалі. Абсолютно всі роботи, які не будуть відповідати проектно-кошторисній документації, не проплачуватимуться департаментом. Зараз є домовленість із службою місцевих доріг, що проміжний акт може бути не більше ніж на 75 % оплати. Поки підрядник якісно не виконає весь об`єм роботи, не отримає решту коштів.
Так, Сергій Чубань зазначив, що зараз на сайті Департаменту інфраструктури, розвитку та утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення Черкаської ОДА та офіційній сторінці Департаменту у «Фейсбук» розміщена інтерактивна карта ремонту доріг. Також міститься інформація про держзакупівлі, які здійснюються через систему «ProZorro».
– Таким чином ми виконали свої обіцянки громадськості, – зауважив Чубань.
«Чиї Ями?» – контролюй підрядника
Ще одним інструментом контролю роботи підрядників у Черкасах є мобільний додаток «Чиї Ями?», який розробили активісти громадської організації «Платформа Громадських Діалогів» спільно з ГО «Флай Медіа» та сайтом zmi.ck.ua.
Нині додатком користується майже півтисячі черкащан, які лишили вже 50 відгуків про роботу підрядників у обласному центрі.
Кожен небайдужий громадянин може переглянути дорогу після ремонту і завантажити фото. Тоді стане зрозуміло, чи відповідають роботи заявленим гарантіям. Нині учасники проекту збирають дані, щоб вивести рейтинг підрядників.
– Зараз у базі мобільного додатку відображено діяльність 5 підрядників, які виконували ремонтні роботи на дорогах Черкас у 2017 році: ПП «БТК-Лад», ПП «Дорстрой», ПП ПВКП «Укрєвробуд 2013», ТОВ «Автомагістраль-Центр», ТОВ «Главшляхбуд». У роботі – інформація щодо дорожніх робіт у 2018-ому році та у 2016-ому, – прокоментувала голова ГО «Флай Медіа» Ірина Семенова.
Артур Чемирис, активіст ГО “Молода Черкащина”, координатор “ProZorro” в Черкаській області, зауважив, що четверо з цих п’яти підрядників з містом більше не працюють, оскільки були заблоковані за неякісну роботу.
– Але це ніяк не заважає підрядникам засновувати нові фірми і вже через них так само неякісно ремонтувати дороги в місті. Тож, коли буде завершений аналіз по інших роках, там буде така ж сама ситуація – фірми «вилітають» з ринку, а їхні керівники продовжують недобросовісно заробляти.
Громадські активісти закликають усіх небайдужих приєднуватися до моніторингу доріг, оскільки громадський контроль нині є найдієвішим засобом впливу на підрядників.
Джерело: zmi.ck.ua.
Від себе нагадаємо, що «Чиї Ями?» реалізовувався ГО «Платформа Громадських Діалогів» у партнерстві з сайтом zmi.ck.ua та PR-агенцією Semenova-Media. Детлаьніше про сам додаток можна прочитати за посиланням: У Черкасах презентували мобільний додаток «Чиї Ями?» Проект впроваджується за підтримки Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада» від Інституту «Республіка» та Національного Демократичного Інституту (NDI).