Як пропаганда створює зовнішнього і внутрішнього ворога та робить його ближче до людей.

Пропаганда, конспірологічні теорії, аналіз даних і спланована дезінформація – все це нас оточує. На другому занятті курсу з дезінформації стаємо “геополітиками на диванах”!

Спікер: Петро Боднар, аналітик, член команди дезінфомоніторингу Texty.org.ua.

Для початку потрібно зрозуміти головні мотиви творців пропаганди та дезінформації. В Росії вони такі:

  • отримати економічні переваги;
  • гра в статусного політика;
  • стримати розширення НАТО.

Основними наративами, які просуває РФ у пропаганді, є:

  • “могутня держава”, якій неможливо протистояти, потрібно тільки домовлятися,
  • Китай – партнер,
  • Європі потрібен російський газ,
  • НАТО – це небезпека.

Ці повідомлення йдуть в медіа у різному вигляді: статті, пости, карикатури, часто можна зустріти менш звичні жанри, наприклад, вірші. Україна часто в них показана проамериканською, союзницею Європи, яка нібито несе хибні цінності.

Китай і Білорусь

Теж є цікавими для пропагандистів з Росії – вони їх хвалять. Аналітики “Текстів” помітили, що при заміні “Китаю” на “Білорусь” і навпаки часто взагалі не можна зрозуміти, про кого йде мова. Також просувають підтримку авторитарних режимів загалом, без прив’язки до патріотизму чи інших держав. Це робиться для дискредитації демократичного устрою, в тому числі в Україні.

Біолабораторії

Ще один меседж, який активно просувається російською пропагандою – біолабораторії “біля кордону РФ”. Побудовані, звичайно, Сполученими Штатами. Їх нібито звели для моментальної біологічної атаки в разі потреби. Там же часто йдеться про те, що розробляють в цих лабораторіях і “етнічну зброю” – для винищення слов’янської національності. Про коронавірус ми також можемо почитати в дезінформації про лабораторії – нібито його винайшли штучно для знищення людства.

Почалося все із заяв представників позиційної партії “За життя”, потім запустили інфокампанію на цю тему. Ще раніше цю тему підіймали на сайті невідомої сербської газети і передруковували на сайті “Українського вибору”.

Ця тема тісно пов’язана з наративом про “Зовнішнє управління”. Так, це про соросят. Це будь-яка ідея про керування чимось чи кимось зовні (часто з США). Тут також ми чуємо про “щупальця”, “хазяїв”, “нові вводні” та колоніальну адміністрацію. Україна в цих повідомленнях часто змальована як колонія США.

Назад до історії

В російській пропаганді ми також постійно бачило відсилки до історичних подій минулого: кріпацтва, колоніалізму, історичних конфліктів. В таких матеріалах провідним меседжем є погане ставлення наших сусідів (Польща, Румунія, Угорщина) до росіян і українців (!) – типу ми для них є одним народом. Наприклад, часто можна побачити картинки про використання українців як прибиральників чи “сиділок”, тобто, людей, не здатних до інтелектуальної праці.

Націоналізм

Згадки про українських націоналістів регулярно зустрічаються на російських та українських маніпулятивних сайтах. Використовують її традиційно для розколу проукраїнських рухів. Тому так важливо мати в свідомості громадян єдине бачення розвитку держави!

Довідка. Захід проводиться в рамках проєкту «Задай курс владі» за підтримки Національного Демократичного Інституту.

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.