9 листопада відбулась перша публічна консультація щодо змін до Конституції. На зустрічі обговорювали проблеми конституційного регулювання парламенту.

Серію публічних консультацій оголосила парламентська експертна робоча група з питань конституційного реформування та міжфракційне об’єднання “За конституційну реформу та ефективну владу” в партнерстві з Центром політико-правових реформ, Коаліцією Реанімаційний Пакет Реформ і ВІ “Активна Громада” від Інституту “Республіка”. Публічні консультації відбуваються за підтримки Національного Демократичного Інституту та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Чому ці зміни важливі?

“Конституція – це не лише закон, але й угода між усіма громадянами. В ній ми декларуємо цінності та те, як ми хочемо керувати у своїй країні”, – зазначає Юлія Кириченко, експертка Центру політико-правових реформ і Реанімаційного пакета реформ.

Експертка також підкреслює, що конституційна реформа має проходити з середини політичної нації, з середини народу.

Народний депутат Павло Флоров нагадав умови, за яких приймали останню редакцію Конституції. Це відбулось між 2 та 3 туром виборів президента 2004 року. Її метою було зменшення повноважень президента.  “Ця редакція Конституції мала ознаки олігархічного консенсусу. В умовах невизначеності, хто саме отримає повноту влади, запропонували послабити президента”, – розповідає народний депутат.

Дуалізм виконавчої влади

  • Дуалізм виконавчої влади. Виконавча влада (уряд: прем’єр, міністерства, центральні органи) виконує політику, яку формує парламент. Міністерства тривалий час наробляють політику та оперують ресурсами. Втім, президент в будь-який момент може відмовити від виконання саме такої політики, адже він користується схваленням народу. 

“Крім того, жорстка залежність уряду від президента, робила уряд зв’язаним та неефективним”,  – додає Ігор Коліушко, засновник та голова правління Центру політико-правових реформ.

Рішення: чітко визначити сфери відповідальності уряду, президенту.

Павло Фролов також пропонує утворити координаційний центр у виконавчій владі. Цим центром може бути і президент, який має найбільшу легітимність. Або прем’єр-міністр, який дозволить повернути стабільність і системність у дію державного апарату. Це також посилить його конституційні позиції стосовно міністрів.

Конституційне регулювання парламенту

Ігор Коліушко окреслив ряд проблем конституційного регулювання парламенту.

  • “Одне зі спірних положень в нашій Конституції – строки вибори парламенту. П’ятирічний строк повноважень для нашої країни виявляється завеликим. Недарма, більшість європейських країн має чотирирічний термін”.
  • Право законодавчої ініціативи належить президенту, парламенту та народним депутатам.

Це породжує ситуацію, коли нардепи подають занадто велику кількість законопроєктів, які ВРУ просто не встигає розглянути. У такий спосіб порушується право народних депутатів. Крім того, керівництво парламенту отримує можливість маніпулювати тим, який законопроєкт ставити на порядок денний, а який – ні. 

Нардепи блокують прийняття законопроєкту у другому читанні, коли вносять велику кількість поправок.

В багатьох європейських країнах народні депутати можуть подавати законопроєкти лише в групах або за підтримки Комітету.

  • Рішення ухвалюють за більшості голосів конституційного складу. 

Це значить, що окремі депутати не впливають на те, чи буде рішення прийняте, чи – ні.

В європейській практиці – рішення ухвалюють відносною більшістю голосів. Зафіксований кворум присутності.

  • Повноваження ВРУ закріплені в Конституції і не можуть розширюватись законами.

Результати публічної консультації

Учасників розділили на декілька груп, в яких вони предметно обговорювали поставлені питання. Серед них, зокрема:

  •  Ухвалення рішень ВРУ більшістю голосів від всього складу Парламенту?
  • “Законодавчий спам”
  • Відсутність законів з питань, прямо передбачених Конституцією України
  • Існування неконституційних положень на рівні законів
  • Чи є проблемою імперативний мандат депутата?
  • Інші проблеми регулювання Парламенту.

Запис трансляції ви можете переглянути на нашій сторінці на Facebook.

Авторка: Діана Делюрман, менеджерка по роботі з Telegram та Tik-Tok ВІ “Активна Громада”