Перевірка інформації, фейсбук боти та як розпізнати правдиву інформацію в тоннах кілобайтів тексту.

Більшість українців активно користуються соціальними мережами, де останнім часом спостерігалося поширення величезної кількості фейків щодо COVID-19. Підтвердженням цих слів є викриття Службою Безпеки України 38 поширювачів фейків про COVID-19 (деякі з них отримували завдання із РФ). Тому команда Інституту “Республіка” вирішила долучитися до процесу інформування та надання рекомендацій, щодо  відповідального використання та поширення інформації в мережі. 

Розглянемо одну із соціальних мереж, а саме Facebook, який після блокування таких соціальних мереж, як Вконтакте, Однокласники та Майл.ру, від 15 травня 2017 року, займає одну з найбільших ніш в сегменті України (за даними компанії PlusOne йдеться про 13 мільйонів користувачів). Феномен поширеності Facebook став важливим фактором у кампаніях виборів президента та парламенту 2019 року. Важко оцінити реальний вплив соціальних мереж, що вимірюється у відсотках, тих осіб, які проголосували “ЗА”, але цим механізмом дуже активно користуються. Бюджети, які витрачалися та витрачаються на просування політичної реклами в Facebook мережі суттєво виросли.  Facebook теж не забарився та спробував надати в публічний доступ інформацію щодо рекламних кампаній кандидатів. За посиланням можна отримати інформацію щодо осіб, які запускали рекламні кампанії, скільки було витрачено коштів, на які регіони поширювалася інформація – це опціонал, що створили в Facebook під назвою “Бібліотека політичної реклами”.

Social networks як спосіб впливати на людську свідомість

Крім офіційних сторінок політичних сил та офіційної реклами окремих персон, де присутня більш-менш публічна відкритість та простежується мотиваційна складова публікацій (політична сила = проштовхування конкретного меседжу = досягнення власних інтересів). Є і інший, “темний” світ Facebook мережі, де працюють боти. 

Спробуємо розібратися з визначенням термінології. Тренд ботів прийшов до України з Росії та США. Кожен, хоч би раз та й чув про “фабрику троллей Ольгино”. Бот/ботоферми – спеціальні програми, які імітують поведінку людей в соціальних мережах (коментарі, лайки, репости). Визначення є узагальненим, бо в своїй природі можуть існувати боти/ботоферми, які керуються в ручному режимі та наповнюються таким самим чином. Це питання бюджету та якості. Йдеться про компанії, які використовують роботу людей, як дописувачів. Вони пишуть до 300-400 коментарів щодня (частково може використовуватися програмне забезпечення). Про це свідчить, як один із прикладів, фільм-розслідування “Я – бот” від “Слідства.Інфо” та “Громадського”. В фільмі показано, як журналіст влаштувався працювати в одну з київських фірм та отримав завдання писати коментарі на підтримку політиків, які балотувалися до Верховної Ради. Завдання він отримував в чаті мессенджера Telegram у вигляді тез. Тези пояснювали в якому ключі необхідно залишати коментарі в соцмережах. 

Якість та бюджет тісно пов’язані при “вимірюванні ботів”, адже, імітація людської особи найкраще відбувається самою людиною (наразі штучний інтелект не може перевершити людину). Однак, це доволі затратний процес у грошовому еквіваленті, бо стосується написання коментарів, постійного формування іміджу справжньої людини за рахунок додавання в друзі, поширення нейтральних дописів (може поєднувати з програмним забезпеченням). Боти, які керуються у ручному режимі є найбільш небезпечними, адже повністю імітують поведінку людини, створюючи образи різних людей.

Завдання, які виконують фейсбук боти (ботоферми):

  1. Поширювати інформацію по групам, так і репост на сторінці самого бота. Це може бути і відверта дезінформація, і атаки по іміджу суперника – все це використовується для збільшення охоплення аудиторії. Алгоритм простий: необхідно зробити найбільшу кількість репостів у відкриті групи або сторінки ботів, щоб збільшилася кількість осіб, яка побачить потрібну інформацію. 
  2. Писати коментарі, ставити лайки та поширювати інформацію на власних сторінках. Зараз існують програми, які дозволяють поставити цей процес на автоматичний контроль (не потрібно заходити кожного разу на сторінку акаунта). Однак, фейсбук може сварити за такі речі, доводячи справу до блокування. Справа в тому, що фейсбук у своїй діяльності використовує алгоритми, які часто змінюються та не повідомляються публіці. Відповідно, якщо існують чіткі правила – ці правила можна обійти, але якщо правила відсутні – тоді їх важче обхитрити. Хоча, речі, які стосуються коментування вимагають більших ресурсів (втручання людини, адже, тези постійно змінюються).
  3. Запрошення людей в групи, ставити вподобайки, що вже стосується більше бізнесу, але можуть бути використані для збільшення аудиторії публічних сторінок та груп. 

Бот чи не бот_

Як розпізнати акаунт бота?  

Зазвичай, типова сторінка бота наповнена слабко, вирахувати її не складає труднощів. Варто лише звернути увагу на такі деталі:  

  1. ФОТО. Зазвичай це картинка, або фото, яке викликає сумніви. Справжність фотографії (по народному авка) можна перевірити просто натиснувши на аватар потенційного бота правою кнопкою миші та вибрати з переліку дій “пошук зображення в Google”. Більш якісні створювачі ботів використовують віддзеркалення фотографій, щоб не було змоги знайти фото в Google. 
  2. ОСОБИСТІ ДАНІ. Варто звертати увагу не лише на фото, а й на дату створення акаунту та інформацію, яку вказує про себе користувач на сторінці. Зазвичай, це буде сторінка, яка створена зовсім нещодавно, а особисті дані майже повністю відсутні. Якщо переглянути друзів такого користувача, виявиться, що 80% з них теж боти. 
  3. НАПОВНЕННЯ. Занадто багато публікацій за невеликий проміжок часу. Попередні публікації бота, що видає себе за людину, не відповідають тим меседжем, які намагаються поширити.
  4. АКТИВНІСТЬ. Спостерігаючи за наповненням сторінки бота, або ж за коментарями можна подумати, що власник цієї сторінки ніколи не спить. Боти активні і вдень, і вночі. 

Це базові речі, які допоможуть виявити та зрозуміти, що ви спілкуєтесь з ботом, коментарі пише бот, або поширює інформацію теж бот (перелік не є кінцевим, не претендує на інстину). У фейсбук-спільноті навіть існує ком’юніті (Мисливці за політботами), що відслідковує ботів та інформує щодо їхньої фейковості. 

Рекомендації: як поводити себе в соціальних мережах

Не потрібно забувати про правила інформаційної гігієни – не додавати незнайомих людей в друзі (якщо відсутня інформація на сторінці, відсутні друзі, підозріле фото тощо). Під час споживання інформації в фейсбуці, яку поширила особа з наявними ознаками бота, не довіряти цій інформації. Будь-яку інформацію варто дізнаватися з офіційних ресурсів. Правило перевірки інформації: якщо йдеться про сайт з новинами – співставити одну й ту ж інформацію не менш як з трьох різних джерел. Не переходити за посиланнями, які надсилають незнайомі особи, поширюють в групах, сторінках. Дуже, важливо, що в разі виникнення сумнівів (людська свідомість) теж реагує на підсвідомому рівні – краще уникнути реакції, та взаємодії з дописом (особою, групою, сторінкою) та не коментувати.

Бережіть себе та дотримуйтеся не лише особистої, а й інформаційної гігієни!

Сергій Боженко, керівник пресслужби Інституту “Республіка”.