У Сумах пройшов тренінг щодо важливості інформаційної гігієни

21 листопада координаторка ВІ “Активна Громада” Сум Солодуха Марія навчала школярів медіаграмотності та інформаційної гігієни використовуючи новий розважальний формат. Головна мета тренінгу – познайомити учасників з такими поняттями як: інформаційна гігієна, пропаганда та фейки. Допомогти зрозуміти їм, як ЗМІ, за допомогою неправдивої інформації, здійснюють вплив на кожного з нас. Важливо звернути увагу саме на соціальні мережі, які за останні роки перетворилися на потужний канал інформації та інструмент впливу.

Під час першої частини заходу школярі дізналися:

  • що таке фейки, фото- та відеофейки;
  • як можна перевірити інформацію, яку бачиш у ЗМІ та інтернеті;
  • хейтери, критики, тролі – хто вони та як з ними поводитися?

Хибна аргументація, маніпулятивний заголовок, абсолютний фейк – про ці та не тільки ознаки фейкових новин дізналися учасники під час тренінгу! Однією з ознак фейку є те, що в тексті можуть не зазначатися конкретні дані та джерела звідки вони взяті. Ознакою маніпулятивного заголовку є використання словосполучень “Ви не повірите…”, “Читати всім!”, “Стало відомо”, тощо.

гігієна суми

Учасники тренінгу по інформаційній гігієні у Сумах.

– Учасники дуже активні. Видно, що вони “діти інформаційного суспільства”. Для них інформація, як їжа. Вони звикли постійно користуватися телефонами, соцмережами, спілкуватися, ділитися інформацією. Але, на жаль, вони не приділяють належної уваги самій інформації та не перевіряють її, не моніторять інші джерела. Мені сподобалося працювати зі школярами. Впевнена, що після тренінгу вони будуть користуватися лише перевіреними джерелами, – розповідає Марія Солодуха, координаторка ВІ “Активна Громада” у Сумах.

Окремим різновидом фейків є фотофейки. Щоб перевірити фото або скріншот з відео, яке здається вам дивним потрібно поставити його в сервіс “Google Зображення”. Це допоможе дізнатися звідки воно та чи воно справді ілюструє новину, чи просто підібрано.

Коли читаємо матеріал в першу чергу необхідно звертати увагу на заголовок і текст. Часто заголовок говорить про одне, а інформація в тексті може бути про інше. Такі заголовки спеціально використовують для привернення уваги, щоб отримати більше “кліків”, а не донести важливу інформацію. В більшості випадків матеріали з такими заголовками містять інформацію невідомого чи сумнівного походження.

гігієна суми3

Тренерка, Марія Солодуха та учасниця заходу. 

– Цікавою була гра, коли ми проводили пресконференцію. Такий формат викладу складної, але цікавої інформації мені сподобався. Тепер буду більше приділяти уваги відбору інформації. Мені також сподобалася розповідь тренерки про фейки, особливо про заголовки по яким можна їх визначати. Я сама часто бачу в мережі не зрозумілі заголовки, а відкриваючи новину розумію, що вони взагалі не відповідають змісту, – розповідає учасниця тренінгу, школярка Тетяна.

Але, як зробити так, щоб розмова зі школярами не перетворилася на нудну лекцію, а важкий матеріал сприймався та запам’ятовувався легко? Для цього, тренерка заходу, обрала формат гри, за якою учасники не просто слухали та записували інформацію, а й спробували себе в різних ролях.

Учасники провели пресконференцію, де кожному була відведена особлива роль. Хтось з них був “тролем”, хтось “хейтером”, комусь дісталася роль “критика”. Інші ж учасники були доповідачами та журналістами. На основі усього почутого під час першої частини тренінгу, вони легко визначали:

  • хто з них є критиком, а хто тролем;
  • чи маніпулюють доповідачі інформацією;
  • чи журналісти об’єктивні у своїх судженнях.

Ця вправа допомогла їм не просто закріпити отриману інформацію, але й відчути на собі, як важко взаємодіяти з “тролями”, “критиками”, “хейтерами”. Школярі зрозуміли, який негативний вплив може мати інформація на кожного з нас, якщо її не перевіряти та найгірше – поширювати фейки. Адже, ми найбільше довіряємо саме тій інформації, яку чуємо від рідних, друзів та колег. Томи, кожен з нас несе певну відповідальність за інформаційну гігієну інших.

гігієна суми2

Учасники тренінгу з інформаційної гігієни у Сумах.

– Я під час прес-конференції був критиком. Мені сподобалася моя роль, бо критикувати завжди легко. Але моїм однокласникам, які були в ролі доповідачів було важко відбивати критику та особливо “напади” тролів і хейтерів. До цього тренінгу я навіть і не знав багатьох речей, з якими виявляється зіштовхуюся щодня. Тепер я буду уважніше обирати джерела інформації та перевіряти ту інформацію, яка здається мені сумнівною, – розповідає Назарій, учасник тренінгу.

Наприкінці, тренерка розповіла про електронні інструменти за допомогою яких можна контролювати діяльність депутатів Верховної Ради та знайти цікаву інформацію! А саме:

  • RADA4YOU від Громадянської мережі “ОПОРА” – за допомогою якого можна дізнатися за які питання голосують депутати Верховної Ради.
  • “Золото партій” від громадського руху “Чесно” – за допомогою даного ресурсу можна побачити чи ви випадково не фінансуєте політичну партію та прочитати аналітичні матеріали про фінансування партій.

Примітка. Клуби “Активної Громади” проходять у межах проекту “Якісна інформація – якісний вибір”, який направлений на підвищення політичної культури серед населення України та підвищення якості інформаційного простору у період парламентських виборів.

Довідка. Проект “Якісна інформація – якісний вибір” виконується Інститутом “Республіка” в партнерстві з Громадським радіо за підтримки проекту USAID “Медійна програма в Україні”, що реалізується міжнародною організацією Internews.