У 2016 розпочалася реформа політичного фінансування. Тоді депутати ухвалили закон, який повністю змінив правила наповнення бюджетів політичних партій.

І такі нововведення дали очікуваний результат. Втім упродовж останніх 4-ох років виникло і чимало проблем, які потребують вирішення  на законодавчому рівні.  Проаналізувати їх та запропонувати алгоритм дій узялася робоча група Верховної Ради України.

Тому робоча група пропонує, аби політичні партії  про свої грошові внески звітували упродовж 15-ти днів з дня їх отримання шляхом заповнення форми звіту на офіційному вебсайті НАЗК.  

Також, за словами Юлії Зальцберг, головою «Інтегріті ЮА», буде доцільним збільшити для НАЗК строк перевірки звітів хоча б до 90-ти днів. На сьогодні це 60 днів.

Які ще є проблеми системи державного контролю за фінансовою діяльністю?

• Політпартії отримують кошти державного фінансування на статутну діяльність при тому, що у законодавстві це поняття не розтлумачується.

Як наслідок, партії використовують державне фінансування для задоволення будь-яких своїх потреб: від купівлі канцприладдя до політичної реклами та відвертої передвиборної агітації, що заборонено законом.

• Відсутність у законопроєкті вичерпного переліку того, на що кошти державного фінансування політичним партіям заборонено витрачати.
• На сьогодні чинний закон забороняє партіям використовувати кошти держаного фінансування на діяльність, пов’язану з їхньою участю у виборах. Законопроєкт пропонує надати дозвіл політичним партіям витрачати кошти державного фінансування на діяльність, пов’язану з їхньою участю у виборах, з одночасним скасуванням права таких політичних партій на відшкодування витрат на здійснення передвиборної агітації на виборах народних депутатів України.

«Найприкріше, – говорить експертка Юлія Зальцберг, – що у разі нецільового використання коштів дієвий механізм для притягнення до відповідальності відсутній. Норми законодавства прописані так,  що контролюючий орган не зможе довести ці факти, тому ми  пропонуємо уточнити норму, щоб НАЗК мало можливість звернутися до суду у разі порушення партією обмежень щодо цільового використання коштів з позовом про визнання діяльності політичної партії такою, що суперечить вимогам Закону».

Інтерв’ю з Юлією Юлія Зальцберг, головою «Інтегріті ЮА»
• Залишається актуальною залежність партій від великого бізнесу і олігархів. Наприклад в Україні ліміти для фізичних та юридичних осіб високі у порівнянні із західними країнами. Гроші на рахунки партій заводяться через ГО та підставних осіб.

Як вихід – прив’язати граничний розмір внесків від фізичних та юридичних  осіб до доходів таких осіб у попередніх періодах ( не може перевищувати 20% сукупного доходу за останні 5 календарних років). Також виправдано зобов’язати «третіх осіб» інформувати політичні партії та НАЗК про зроблені ними внески, надані пільги тощо.

• Ще одне незакрите питання – нерівноправність нових та малих партій у змаганнях із політичними силами, яких підтримує великий бізнес чи олігархи.

Це можна врегулювати за допомогою державного фінансування статутної діяльності, – упевненні розробники законопроєкту. На сьогодні таке фінансування у нас отримує 5 політичних сил,  які пройшли до парламенту. Але буде справедливим запровадити  право на державне фінансування і для малих партій, що набрали від 2% і більше голосів виборців, аби вони мали можливість розвивати свою структуру і нарощувати потужність.

Система держконтролю за фінансовою діяльністю політичних партій//Відеоблог Активної Громади №84

Довідка. Заходи проводить робоча група Верховної Ради України з розробки закону про політичні партії в партнерстві з Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” та Центром політико-правових реформ за сприяння Національного демократичного інституту та завдяки підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Примітка. Всеукраїнська ініціатива “Активна Громада” – об’єднання людей та громадських рухів задля самоорганізації та участі у розв’язанні місцевих проблем. Ініціатива створена в рамках діяльності Інституту “Республіка”.