Вже вчетверте проходила школа “Верховна Рада зсередини”! Серія тренінгів покликана поглибити знання суспільства щодо діяльності ВРУ, а також сприяти розвитку якісної взаємодії між громадянами та народними депутатами. Як відмітила Олександра Гліжинська, співзасновниця Всеукраїнської Ініціативи “Активна Громада”, “школа спрямована на те, щоб допомогти громадськості ефективно взаємодіяти з владою”.

До тренінгів ВІ “Активна Громада” залучила досвідчених експертів з політики та громадського активізму. Серед них:

  • Олександр Солонтай, експерт з політики Інституту політичної освіти.
  • Наталія Малиновська, кандидатка політичних наук, експертка з політики Інституту «Республіка» та Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада».
  • Віктор Таран, політолог, засновник Центру “Ейдос”.
  • Олександр Марусяк, експерт Центру політико-правових реформ.
  • Олександра Гліжинська, виконавча директорка Інституту “Республіка”.

На тренінгах обговорювали важливі питання, що стосуються Верховної Ради: від структури державної влади та діяльності комітетів ВРУ до діалогу між народними депутатами та громадянами.

В перший день школи Віктор Таран торкнувся питання фракцій та міжфракційних об’єднань. Так, експерт розповів, що сучасні фракції складаються з представників певних партій, які пройшли в парламент та спільно працюють згідно своєї програми та ідеології, захищаючи інтереси своїх виборців. Дотримання ідеології та принципів реалізується шляхом подання або підтримки певних законодавчих ініціатив фракції. В свою чергу, до кола депутатських груп відносяться позапартійні мажоритарні депутати, які захищають свої права та інтереси завдяки цього об’єднання.

Члени фракцій очолюють Комітети. Фракція може увійти в коаліцію або опозицію в парламенті. Віктор Таран зазначив, що опозиція виконує контроль Комітетів та виконавчої влади.

Олександр Солонтай розповів про діяльність народних депутатів. За Конституцією, нардеп – це державний службовець високого рангу, основною діяльністю якого має бути саме депутатська діяльність. Експерт підкреслив, що на практиці чимало депутатів не пов’язують свою основну діяльність з представництвом народу, а займаються іншою роботою. Однак за останній час спостерігається таке явище, що все більше депутатів починають концентруватися на депутатській роботі.

Учасники дізналися, як шукати контактні дані депутатів, їхні декларації та списки помічників.

Наступного дня Олександр Солонтай детально розповів про структуру державної влади, взаємодію її гілок та про місце ВРУ в цій системі. Експерт зазначив, що парламент – це вищий законодавчий орган, що діє від імені українського народу.

Наталія Малиновська зосередилась на діяльності Верховної Ради. Кандидатка політичних наук поділилася лайфками, як ефективно користуватися офіційним сайтом ВРУ та швидко шукати необхідну інформацію.

На третьому занятті Олександр Марусяк обговорив діяльність Комітетів Верховної 

Ради. 

Комітет – орган Верховної Ради України, який утворюється для здійснення за окремими напрямами законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень ВРУ, виконання контрольних функцій.

Експерт описав діяльність Комітетів у такий спосіб: “в ході своєї діяльності Комітети дають висновки народним депутатам. Ті в свою чергу можуть дослухатися до рекомендацій, відхиляти їх. Також обмін інформацією відбувається і між Комітетами та іншими органами влади: міністерствами, службами, чи державними установами”.

Наталія Малиновська виступила з темою “Які стадії проходить законопроєкт, щоб стати законом”. На початку експертка відмітила, що в порівнянні з парламентами інших європейських держав, у ВРУ розглядається надзвичайно багато законопроєктів.

В Україні право законодавчої ініціативи має Президент, Народні депутати і Кабінет Міністрів. При цьому законодавча ініціатива має декілька об’єктів:

  • законопроєкти – проекти законів, постанов Верховної Ради, які містять положення нормативного характеру;
  • проєкти актів – проекти постанов, резолюцій, декларацій, звернень, заяв, що випливають з установчих, організаційних, контрольних та інших функцій ВРУ;
  • пропозиції – внесення змін до тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), зміни порядку розміщення, об’єднання розділів, глав, статей, їх частин і пунктів, а також виділення тих чи інших положень в окремі розділи, глави, статті;
  • поправка – внесення виправлень, уточнень, усунення помилок, суперечностей у тексті законопроекту (ч. 5 статті 84 Регламенту Верховної Ради України).

“Перш ніж стати законом, проєкт має пройти сім стадій, на кожній з яких його детально опрацьовують, вносять поправки. І тільки після цього він може стати повноцінним законом”, – зазначає Наталія Малиновська.

В фінальний день школи експерти зосередились на питанні якісної взаємодії громадськості з владою та на способах впливу громадян у прийнятті важливих для держави рішень. 

Олександра Гліжинська розповіла про комунікацію громадян з ВРУ. 

Якщо з певною проблемою треба звернутись до депутатів, то експертка радить підготуватись ретельно вивчити питання. Це допоможе знайти в парламенті людину, яка володіє найбільшими знаннями для вирішення проблеми, а також дозволяє обґрунтувати її. 

Олександра Гліжинська також наголосила на тому, що після переговорів з представниками влади важливо організувати публічну консультації, щоб розробити вдалу стратегію. Публічні консультації – це процес двосторонньої комунікації між владою і громадянами з приводу вирішення питань певних політик.

“Публічні консультації – найбільший ефективний інструмент комунікації” – наголосила експертка.

ВІ “Активна Громада” за час своєї діяльності провела публічні консультації з реформи НУШ, розробки закону “Про політичні партії”, публічне обговорення закону “Про національний референдум”. До проведення ПК долучились Міністерство освіти та науки, Верховна Рада України.

Довідка. Школа реалізується реалізується Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” від Інституту “Республіка” в межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.