Міністерство освіти і науки України спільно з Національним Демократичним Інститутом та ВІ «Активна Громада» з 2 по 18 червня 2020 року провели серію публічних консультацій з питань імплементації Державного стандарту базової середньої освіти.

Проєкт Стандарту розроблено в межах реалізації затвердженої в 2016 році Концепції «Нова українська школа», яка стала точкою відліку масштабної реформи шкільної освіти. Він має стати «рамкою» для розроблення Типової освітньої програми для базової школи, яка складатиметься з варіантів типових освітніх планів та каталогів модельних навчальних програм.

Загалом, відбулося 6 публічних консультацій, в яких взяли участь близько 700 учасників з усієї України. Зокрема, щодо присутності по регіонах: північ – 21,97%, центральна Україна – 20,8%, південь – 19,83%, схід – 20,27%, захід 17,12%.

До обговорення було залучено 5 цільових аудиторій:

вчителі, авторські колективи, інститути підвищення кваліфікацій (46,21%);

керівники (27,25%)

науковці, а саме: наукові інституції, наукові експерти (12,13%);

батьки (9,84%);

громадські організації (3,14%).

Віталій Гліжинський, координатор Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада», керівник проєкту з публічних консультацій зазначає, що «публічні консультації онлайн, на рівні Міністерства, за участі понад 100 осіб є наразі єдиними у світі».

«Можемо сміливо Україну із цим привітати. Ці консультації дуже важливі, оскільки стосуються реформування системи освіти і дуже важливо прокомунікувати з тими, хто буде впроваджувати ці зміни на місцях», – зазначив В. Гліжинський.

На його думку, насамперед, це питання підготовки учнів до дорослого життя.

«Навколишній світ дуже швидко змінюється. Одні професії зникають, а інші з’являються. Відповідно і підходи до навчання мають бути адаптовані так, щоб учні отримали знання, які їм допоможуть себе реалізувати уже в нових умовах», – пояснює він.

Для кращого розуміння потреб аудиторії, учасникам було запропоновано пройти онлай-анкетування. Серед 328  заповнених анкет в онлайн форматі найбільш активні учасники опитування: за віком – 46-55 років, за статтю: жіноча – 91,16%, чоловіча – 8,84%.  Щодо місця проживання, то 72,87% учасників належать до міської місцевості і ще 27,13% – мешканці сіл.

За регіональним поділом: м. Київ – 10,37%, північ – 21,34%, центр – 23,78%, південь – 10,98%, схід  -18,90%, захід – 14,63% учасників.

Державна експертка Міністерства освіти і науки України Олена Лінник в ефірі «Громадського радіо» зазначила, що «головна складова реформування освіти — зміст, який закладається в державних стандартах. Це та відправна точка реформи «Нова Українська Школа», з якої вона починає стартувати в базовій освіті».

«Нам необхідно організувати підвищення кваліфікації вчителів, які працюють у 5-9 класах, необхідно запустити розроблення і друк нових підручників, систему оцінювання не тільки знань, а й компетентності. Це дуже велика робота в різних напрямах. Основна ідея весь час обертається навколо навчальних планів, навчальних предметів, інтегрованого навчання і навчання через окремі предмети. З різних боків ми бачимо зворотний зв’язок, який нам надають різні групи. Багато батьків висловлюються, що треба спростити програму, за інтеграцію для того, щоб розвантажити програму, зменшити кількість предметів в розкладі і полегшити навчання для учнів. Всі сходяться в одному — всі хочуть якісної освіти і конкурентоспроможних результатів наших дітей», – пояснює О. Лінник.

Зазначимо, під час обговорень представники МОНу презентували ключові положення проєкту «Державного стандарту базової середньої освіти» та проєкту «Дорожньої карти» щодо його імплементації.

Під час роботи в групах учасники мали змогу обговорити такі питання:

– дорожня карта імплементації Державного стандарту базової середньої освіти;

– варіативна структура типової освітньої програми та типових навчальних планів;

– шляхи реалізації освітніх галузей через навчальні предмети та інтегровані курси;

– готовність закладів освіти до організації освітнього процесу за власними освітніми програмами;

– готовність вчителів до створення і реалізації власних програм;

– ставлення до інтеграції знань та реалізації інтегрованих курсів у освітньому процесі.

«В цілому учасники були активними і ставили багато запитань. Вони також писали їх в чаті та заповнювали онлайн – анкету. Аналітикам буде над чим попрацювати. Сама консультація завершиться 28 червня. Тому всі бажаючі можуть долучитись до неї, заповнивши онлайн анкету», – коментує публічні консультації Віталій Гліжинський.

Рекомендації, напрацьовані під час кожної публічної консультації, буде враховано під час доопрацювання Дорожньої карти, розроблення Типової освітньої програми, навчальних планів та модельних навчальних програм.

Примітка. Публічні консультації проводить Міністерство освіти і науки України за сприяння Національного Демократичного Інституту (NDI), Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада» від Інституту «Республіка» та завдяки підтримці Уряду Сполученого Королівства Великої Британії та Фонду розвитку ефективного  врядування.

Авторка: керівниця прес-служби ВІ “Активна Громада”

Тетяна Кавуненко