Інформація в Інтернеті поширюється не лише за допомогою великих онлайнових ЗМІ та соцмереж. Існує велика та розгалужена екосистема недобросовісних сайтів. «Новини» з цих видань часто дуже низької якості або навіть повністю вигадані. Окрім того, в умовах війни з Росією, ми постійно спострерігаємо купу російської пропаганди та дезінформації. Одним із засобів дезінформації у сучасному світі є мем. Як це відбувається? Які бувають види мемів? Як в умовах постійної російської пропаганди відрізняти правдиву інформацію від фейкової та протидіяти дезінформації розповідає Юлія Дукач – кандидат соціологічних наук, аналітикиня проєкту з дезінфомоніторингу Texty.org.ua.

«Чому мем – це зброя дезінформаторів? Тому що дуже часто, сміючись над якоюсь інформацією, розповсюджуючи меми в Інтернеті, ми навіть не замислюємося, наскільки це є потужною зброєю», – розповідає Юлія.
Мем – це одиниця суспільної взаємодії, основна одиниця культурної передачі, поширена від однієї людини до іншої.
Виживання мемів залежить від наявності хоча б одного носія, а відтворення – від наявності того носія, який намагається поширювати зміст мема.
Меми поділяються на:
- Інтернет-меми
- Політичні меми
- Природні меми
Штучні меми
Російська пропаганда і фейки, що стали мемом:
- «кровавий пастор»
- «охотиться на снегирей»
- «распятій младенец»
- «их там нет»
- «десантники заблудились»
- «за поребрик»
- «танки в шахтах Донбасса»
- «снимают с поезда в Нацгвардию».
Як меми працюють на російську пропаганду?
Вони сприяють деградації суспільної думки і привчають людей до того, що безграмотність, абсурдні заяви і дії з боку політиків стає нормою.
Це призводить до розчарування у владі в населення.
Яскравий приклад – «соросята». Ще у 90-х роках минулого століття почалося демонізування Джорджа Сороса, який і зараз існує. Демонізують навіть не так його, як збірний образ, уособлення Заходу і Західноєвропейського світогляду. Якщо казати про «соросят», то цей термін підхопили і поширювали ряд ЗМІ. Це були медіа, які мають дуже конкретну, однакову риторику.

Зараз часто з’являється на просторах Інтернету та в ЗМІ вислів «грантоїди». Так називають організації та проєкти, які фінансуються коштами донорів.

Таким чином, систематичне поширення мемів у ЗМІ та соцмережах викривлює у людей сприйняття влади і навколишнього середовища. Населення починає сприймати абсурдне, як належне, падає довіра до інституцій влади та громадського сектору.
Довідка. Клуби Активної Громади – діалог з громадянами про політичні реформи, відбуваються в рамках проекту «Право вибору», що підтримується Національним Демократичним Інститутом (NDI) за фінансування наданим Агентством США з Міжнародного Розвитку.
Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.