Часто нам доводиться робити вибір, який має доленосний характер. Часом ваше рішення матиме значення лише для вас, проте бувають моменти, коли від вашого вибору залежить і майбутнє цілої громади, а подекуди – і всієї держави.

Одним з таких є рішення, яке ви приймаєте під час місцевих виборів.

Як же зробити правильний вибір і не соромитися нести за нього відповідальність, розповідає Людмила Черненко, очільниця екозахисної ініціативи Ecofriendly Ukraine, бізнес-тренер, психолог.

Основні проблеми невірного вибору

Головною проблемою під час виборів є відсутність достатнього аналізу передвиборчої інформації, якій громадяни за різних причин не надають великого значення. Вони нехтують прочитанням політичних програм, ознайомленням з попередньою діяльністю кандидата.

Проблемою залишається і той факт, що чимало людей довіряють інформації, яку отримують від своїх близьких, друзів чи місцевих авторитетів. Однак, не факт, що їхня думка є вірною і,  більше того, їхня позиція може бути суб’єктивною, а отже, не надасть всієї повноти необхідних даних.

Людмила Черненко рекомендує в першу чергу відповісти самим собі на питання: “Чи є інформатор дійсно експертом в галузі, про яку говорить?” Якщо ні, то до цієї думки можна прислухатися, однак, не базувати на ній своє рішення.

Іншою причиною невірного вибору залишається відсутність вміння аналізувати інформацію та піддавати її критиці. В той час, як ці дії можуть допомогти вам аргументувати своє рішення та усвідомлено нести за нього відповідальність.

“Якщо хочете зробити вибір, за який будете впевнені – готуйтеся завчасно, задовго до виборів”, – рекомендує Людмила Черненко.

Раціональне та емоційне сприйняття інформації

Щодня перед нами виникають питання, які потребують вирішення. Найчастіше ми приймаємо його без додаткових роздумів, звертаємо увагу лише на емоційний стан і вже потім включається раціональна складова: починаємо думати, чому зробили саме такий вибір, шукаємо собі виправдання, якщо воно було помилковим.

Суть в тому, що ми маємо навчитися усвідомлювати свій вибір і краще обдумувати його: витратити більше часу на збір фактів, декілька раз переглянути інформацію. Людмила Черненко рекомендує проговорювати своє рішення в голос, щоб почути себе чіткіше.

Під час виборів команда кандидатів скеровує чимало сил на застосування інструментів впливу на ваші емоції, адже спеціалісти розуміють що майже все населення буде приймати рішення базуючись саме на них, а не на дослідженні інформації.

Інструменти впливу

Інструментів впливу на маси існує безліч, проте, перед виборами виокремлюються зазначені нижче.

  1. Ставка на стереотип

Часто нашу увагу при здійсненні вибору відвертають закладені стереотипні думки. Наприклад, завжди вважалося, що чоловік кращий “господар, керівник”, а, отже, він “вестиме за собою” в правильну сторону. І вже на цьому моменті виборці надають перевагу чоловікам-кандидатам, а не жінкам-кандидаткам. По тій же причині піарники турбуються про привабливий зовнішній вигляд, широку усмішку на плакатах, білбродах чи флаєрах. 

  1. Спекуляція

В першу чергу відбувається спекуляція цінностями: велика кількість флешмобів, різноманітні толоки. Громадян залучають до спільної роботи, вони відчувають свою залученість та користь, однак, по факту, це ж не приносить ніякої політично- важливої користі. Такими можуть бути і звернення до проблемних питань для українців, як то мовне питання, тарифи житлово-комунальних послуг, підвищення заробітної плати.

  1. Метод контрасту

Цей інструмент впливу використовують тоді, коли на фоні негативних характеристик чи дії попереднього кандидата, новий кандидат “розкручує” свій імідж у позитивний бік. Таким чином, в очах виборців з’являється “хороша” противага “поганому” і нова політична сила вже має перевагу на свій бік. Часто це скочується до поливання брудом опонентів. 

  1. Правило обміну

Ви хоч раз отримували перед виборами подарункові пакети з гречкою? А бачили як кандидат відкриває нові дитячі майданчики? Нашим мозком такі дії сприймаються як “нам дали, то й ми тепер маємо щось дати” і натомість віддаєте свій голос на виборах, що не є нічим іншим як виключно емоційним рішенням.

  1. Псевдопитання

В основному це спостерігається під час спілкування з журналістами, на публічних заходах. Кандидатам ставлять питання, проте, вони або не відповідають на них та свідомо уникають, або ж відповідають зовсім не по темі, або ставлять питання у відповідь. Це прямо відвертає увагу громадян від питання, яке скоріш за все підіймало конкретну проблему.

  1. Слова-емоційні гачки

Слова, які дозволяють перевести фокус уваги, зачіпають важливі сфери життя громади. Наприклад “євроінтеграція”, “зубожіння” – адже ці терміни пов’язані з тими аспектами життя громадян, котрі турбують найбільше. До цього інструменту впливу належить і організація концертів. Ставку роблять на те, що психологічно людина пов’яже радісні емоції від масового заходу з образом самого кандидата. 

Як уникнути емоційного рішення?

  • ніколи не приймайте рішення, якщо ваш пульс перевищує 90, адже це означає що зараз ви перебуваєте у стані емоційного збудження, не мислите раціонально;
  •  не приймайте рішення на виборчому майданчику;
  • шукаючи рішення, вступайте в дебати – так ви ширше поглянете на проблему;
  • контролюйте свої емоції та не дозволяйте їм “закипати”;
  • орієнтуйтеся на якісний збір інформації та критично аналізуйте її;
  • більше ставте запитань щодо діяльності кандидатів, вчитуйтеся в їхню програму.

Читайте, аналізуйте, уникайте емоцій. Тоді ваш вибір буде усвідомленим, а опісля за нього не буде соромно.

Запис вебінару з Людмилою Черненко на нашому YouTube-каналі:

Довідка. Захід, відбуваються в рамках проєкту “Право вибору”, що підтримується Національним Демократичним Інститутом (NDI) за фінансування наданим Агентством США з Міжнародного Розвитку.

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності “Інституту Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.