20 та 22 квітня відбулися Публічні консультації щодо закупівлі інновацій за участі представників Верховної Ради України, експертного середовища, громадського сектору та інших зацікавлених осіб. 

Тема закупівлі інновацій давно назріла в Україні та потребує вирішення. Так, Global Innovation Index 2020 року показує країни, в яких підтримка інновацій відбувається на рівні держави. До першої п’ятірки таких країн увійшли Швейцарія, Швеція, США, Великобританія та Нідерланди, що представляють держави з високим рівнем розвитку економіки та впровадженням інновацій. Україна ж посіла 45-те місце в Global Innovation Index (GII) серед 131 країни світу. Натомість у рейтингу інноваційних економік-2020, який склав Bloomberg, Україна опустилася на 3 сходинки в порівнянні з 2019 роком і посіла 56 місце серед 60 країн. Рейтинги показують рівень викликів і важливість вже сьогодні знаходити рішення для розвитку інновацій в Україні та як наслідок розвитку економіки країни в цілому.

Віталій Гліжинський, співзасновник ВІ «Активна Громада» зазначив, що метою Публічних консультацій є створення між учасниками простору, майданчику для обміну ідеями та напрацювання пропозицій щодо закупівлі інновацій. Події проводять Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації в партнерстві з Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” від Інституту “Республіка” в межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа.

Вікторія Подгорна, народна депутатка України, експертка щодо закупівлі інновацій в Україні зазначила:

“В парламенті незабаром в другому читанні буде розглядатися законопроєкт «Про Публічні консультації». Тому для нас важливо, щоб цей законопроєкт був дієвий. Саме тому ми проводимо такі Публічні консультації. Ми проводимо їх саме на старті, щоб врахувати всіх ваші пропозиції під час написання законопроєкту. Україна продовжує використовувати критерій економного використання державних коштів. Натомість важливо підтримувати купівлю медичних розробок, малого і середнього бізнесу. Обсяг закупівель в Україні зараз складає понад 13 відсотків”, – каже експертка із закупівлі інновацій. 

“Це досить багато для того, щоб дозволити закуповувати інновації. Основним інвестором закупки інновацій в розвинених країнах були саме державні кошти. ЄС ставить за мету розвиток економіки завдяки закупівлі інновацій”, – розповіла народна депутатка України. 

Основний критерій оцінки заявок в ЄС: найкраще співвідношення ціни та якості

Можливі три варіанти обліку цих параметрів: 

  1. Фіксована ціна, встановлена замовником (пропозиції конкурують тільки за якісними характеристиками, які гравці можуть запропонувати в рамках ціни).
  2. Пропозиції конкурентів містять і ціни, і якісні характеристики;
  3. Враховується не ціна контракту, а вартість життєвого циклу. 

Критерії, якими варто керуватись для закупівлі інновацій: 

  1. Завчасне інформування учасників ринку

Державні органи завчасно інформують учасників ринку про майбутню закупівлю та її особливості, щоб дати їм можливість добре підготуватися і зробити найкращі пропозиції. 

  1. Попередні консультації з учасниками ринку

Мета застосування механізму: уточнення потреб і специфікацій з урахуванням реальних можливостей ринку, більш якісна підготовка тендерної документації, а також надання інформації про плани та специфікації закупівель. Застосовується у випадках, коли замовник не володіє достатньою інформаціє про інновації, які існують на ринку. 

  1. Інноваційні партнерства

Створюються у випадках, коли потреби замовника не можуть бути задоволені придбанням наявних на ринку продуктів технологій. Весь цикл робіт – від досліджень і розробок до поставки партії готового продукту – виконується у межах єдиного контракту, що забезпечує потрібну кооперацію дослідних і промислових структур. 

  1. Доконкурентні закупівлі

Включають закупівлю послуг з досліджень і розробок, у тому числі створення прототипу і першої тестової партії продукту, але не комерційної партії. 

  1. Конкурентний діалог

Застосовується у випадках, коли замовник не може самостійно сформулювати специфікації на основі існуючих стандартів до початку закупівельної процедури.  Спочатку випускається повідомлення з описом потреб замовника і критеріями відбору економічних операторів. Далі з відібраними гравцями уточнюються специфікації та критерії вибору переможця, оптимізують пропозиції. 

  1. Конкурентна процедура з переговорами

Застосовується для закупівлі товарів, робіт, послуг, що включають елемент доопрацювання дизайну чи інноваційності, або інші риси, які роблять вибір переможця та укладання контракту без попередніх переговорів недоцільними. На відміну від процедури конкурентного діалогу, мінімальні специфікації закупівлі та критерії вибору переможця встановлюються замовником заздалегідь та обговоренню в ході самої процедури не підлягають. 

Наступний блок Публічних консультацій передбачав роботу в групах. 

Учасники мали можливість обговорити ключові аспекти закупівлі інновацій, а саме:

  • Визначення проблем даної сфери
  • Інструменти, які можуть існувати в Україні для закупівлі інновацій; які не можуть існувати інструменти і чому
  • Які ролі мають існувати у процесі закупівлі інновацій
  • Які є ризики реалізації європейської моделі в Україні (політична, економічна, соціальна, екологічна сфери)

ВАЖЛИВО! Пропозиції, зауваження та коментарі, озвучені та обговорені в ході публічних консультацій, будуть враховані в процесі підготовки відповідного проєкту закону.

Довідка. Публічні консультації проводить комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації в партнерстві Всеукраїнською ініціативою “Активна Громада” від Інституту “Республіка” в межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа.

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.

Авторка: Тетяна Кавуненко, керівниця пресслужби Інституту “Республіка” та ВІ “Активна Громада”