Право на скаргу щодо процедури публічних закупівель або рішення замовників – це необхідна складова всієї системи публічних закупівель. Адже воно дозволяє потенційним виконавцям замовлення зменшити дискримінацію під час проведення процедури, допомагає боротися з корупцією під час торгів та зміцнює довіру виконавців і замовників до самої системи закупівель.

Однак іноді виконавці не знають як оформити скаргу, куди її направляти та що для цього необхідно. Разом з Ганною Ільіною, координаторкою ВІ “Активна Громада” в місті Одеса, поговорили про оскарження процедур публічних закупівель та порядок подання скарг.

Хто розглядає скарги на публічні закупівлі?

Органом оскарження, з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі, є Антимонопольний комітет. Для розгляду оскаржень всередині комітету утворюють постійну адміністративну колегію (колегії). Раніше існувала лише одна така колегія, однак на сьогодні їх більше, що пов’язано зі збільшенням кількості скарг.

Які процедури можна оскаржити в Антимонопольному кабінет?

Існує конкретний перелік процедур, які можна оскаржувати. Серед них:

  • відкриті торги та відкриті торги з публікацією англійською мовою;
  • конкурентний діалог та конкурентний діалог  з публікацією англійською мовою;
  • переговорна процедура закупівлі та переговорна процедура закупівлі скорочена
  • відкриті торги з закупівлі енергосервісу;
  • переговорна процедура закупівлі для потреб оборони.

Хто може оскаржувати публічні закупівлі?

Загалом же перелік осіб, які мають право на подання скарги, охоплює всіх учасників публічних закупівель, якщо їхні інтереси були порушені.

  • Будь-які юридичні чи фізичні особи, які вважають, що замовник порушив їхні права та інтереси. Для подачі оскарження вони мають бути зареєстровані на електронному Майданчику та подати скаргу до Антимонопольного комітету в процесі проведення закупівлі.
  • Потенційні постачальники послуг. Вони можуть оскаржити вимоги тендерної документації на етапі подання пропозиції.
  • Постачальник має право оскаржити результати закупівлі та рішення замовника про прийняття/відхилення пропозиції, якщо він подавав пропозицію на таку закупівлю.

Як подавати скаргу до Антимонопольного комітету?

Для того, щоб подати скаргу, суб’єкти оскарження достатньо відправити електронний документ через електронну систему закупівель.

Варто зауважити, що за подання скарги справляється плата через електронну систему закупівель в день подання скарги. 

Після оплати скарга автоматично вноситься до реєстру, формується реєстраційна картка, яка разом зі скаргою оприлюднюється в електронній системі закупівель. така скарга не можу бути відкликана.

Оплата за подання скарги залежить від того, що саме оскаржується.

  • Скарга на положення Тендерної документації оплачується у розмірі 0,3% від очікуваної вартості надання послуг. сума повинна бути не менше 2 000 гривень і не більше 85 тисяч гривень.
  • Скарга на рішення Замовника оплачується у розмірі 0,6% від очікуваної вартості. При цьому сума не може бути менше як 3 000 гривень і не повинна перевищувати 170 000 гривень.

Плата за подання скарги повертається суб’єкту оскарження, якщо Антимонопольний комітет прийняв рішення щодо скарги або замовник усунув порушення, які зазначені у скарзі. За інших умов плата перераховується до Державного бюджету.

На кожен лот формується окрема реєстраційна картка.

Зміст скарги

У скарзі має бути міститися вся інформація, яка вимагається Законом України “Про публічні закупівлі”, необхідно розуміти, що відсутність хоча б одного з пунктів призведе до того, що скаргу не будуть розглядати.

Скарги подаються на оскарження умов тендерної документації або рішення Замовника.

То що ж має бути зазначено у скарзі?

  1. Найменування замовника рішення.
  2. Ім’я (найменування), місце проживання (місцезнаходження) суб’єкта оскарження.
  3. Підстави подання скарги з посиланнями на порушення процедури або прийняті рішення, які суперечать процедурі.
  4. Обґрунтування скарги.
  5. Вимоги скаржника та їх обґрунтування.
  6. До скарги додаються документи та матеріали, що підтверджують порушення процедури закупівлі або неправомірності рішень замовника.

Які рішення може прийняти Антимонопольний комітет?

Після розгляду скарги, колегія приймає рішення, про яке повідомляють учасників публічних закупівель та яке розміщується в електронній системі. Рішення можуть бути:

  • про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі;
  • про заходи, що повинні вживатися для усунення причини скарги. Зокрема комітет може зобов’язати замовника повністю або частково скасувати своє рішення, усунути будь-які дискримінаційні умови.

Згідно з законом, рішення  органу оскарження набувають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання.

Детальніше про порядок оскарження публічних закупівель на нашому YouTube-каналі:

Довідка. Кампанія «Задай курс владі» реалізується за підтримки Національного Демократичного Інституту (NDI).

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток  громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.