Одні проблеми в громаді вирішують, інші – ні. Якісь з них стають центральною темою обговорень, а про деякі просто забувають. Чому так стається? Досить часто справа в адвокаційній кампанії або в її відсутності.

Адвокація – це комплекс дій, який допомагає винести проблему на порядок денний, сприяти її вирішенню та заручитись підтримкою. Вдала адвокаційна кампанія може вплинути на політику і громадську думку. То як ініціативним групам організувати адвокацію? У цьому розібратись допомогла Наталія Малиновська, кандидатка політичних наук і експертка з політики.

Що таке адвокація?

Адвокація VS лобізм

«Насправді ці поняття можуть перетинатися. У адвокаційних кампаніях також часто застосовують лобізм. Частина учасників може мати хороші зв’язки з органами влади, і в такий спосіб висувати на порядок денний ти чи інші питання. Так само і лобісти використовують різні групи», – пояснює пані Наталія.

Втім, експертка підкреслює, що лобізм часто-густо має негативне забарвлення. Він асоціюється з великими грошима і корупційною діяльністю. Це поняття також пов’язане лобі, тобто з кулуарами, де вирішуються важливі питання. 

Для чого потрібна адвокація?

Приклади адвокаційних кампаній

  • Аналіз нормативної бази або державної політики та вплив на них.

«Адвокасі кампанії, спрямовані на зміну законодавства, є чи не найскладнішими в організації», – зазначає експертка.

  • Підготовка відкритого листа чи заяви.

Об’єднання різних організацій та учасників. Відкритий лист має на меті зібрати коаліцію, з якою можна працювати надалі.

  • Робота всередині системи – залучення експертів для тиску на ключових стейкхолдерів.
  • Проведення інформаційних кампаній в медіа, за допомогою плакатів, білбордів тощо.
  • Переконування авдиторії через драматичну або іншу мистецьку виставу, вуличні акції, акції протесту.
  • Проведення серії інтерв’ю у ЗМІ та публікація особистих історій, документування успішних подій.

Як провести адвокацію?

В рамках адвокації потрібно активно використовувати медіазасоби і просувати свою ідею через ЗМІ та соцмережі. Кампанії необхідні яскрава назва, логотип і слоган.

Що важливо для ініціативних груп?

  • Стратегічні дії – те, що нам потрібно зробити першочергово;
  • Публічний процес розв’язання проблеми, визначення її меж і рамок;
  • Закріплення відповідальності та створення альтернативних рішень;
  • Інновації, винаходи, креативність;
  • Бачення, мотивація й інтенсивність дій;
  • Люди, їхні знання, досвід та життєві історії.

Не менш важливим у плануванні є пошук однодумців і партнерів. В процесі адвокації ви можете утворити коаліцію для спільних дій. Зауважимо, що запорука коаліції – довіра, єдність і солідарність. Разом з партнерами ви можете розподілити роботу й ресурси.

Гарний приклад коаліції – Реанімаційний пакет реформ.

Труднощі в організації адвокації

Під час організації адвокаційної кампанії ініціативна група може зіштовхнутись з такими проблеми:

  • Слабкість ініціативних груп;
  • Бездіяльність тих, від кого залежить вирішення проблеми;
  • Тривалість адвокаційних кампаній і виснажливість ініціаторів;
  • Протистояння з потужними лобі при владі;
  • Несприятлива політична ситуація;
  • Корупція.

Аби побудувати ефективну кампанію, формулюйте проблему якомога простіше. Адвокація має бути сфокусована на конкретних проблемах.

Пам’ятайте, що системи і люди змінюються дуже повільно. Втім, це можливо.

Довідка. Заходи відбуваються в рамках проєкту “Задай курс владі”, що підтримується Національним Демократичним Інститутом (NDI).

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності.

Авторка: Діана Делюрман, менеджерка по роботі з Telegram та Tik-Tok ВІ “Активна Громада”