Протягом листопада-грудня відбулась серія публічних консультацій щодо змін до Конституції. На зустрічах обговорювали проблеми конституційного регулювання парламенту і виконавчої влади, статусу Президента, діяльності Конституційного суду та інші нагальні питання.

Серію публічних консультацій оголосила парламентська експертна робоча група з питань конституційного реформування та міжфракційне об’єднання “За конституційну реформу та ефективну владу” в партнерстві з Центром політико-правових реформ, Коаліцією Реанімаційний Пакет Реформ і ВІ “Активна Громада” від Інституту “Республіка”. Публічні консультації відбуваються за підтримки Національного Демократичного Інституту та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Мета публічних консультацій: створити простір для збору думок від представників депутатського корпусу, політичних партій, громадських та наукових кіл щодо конституційних проблем (зокрема, розподіл повноважень різних гілок влади: виконавчої, судової та законодавчої) для створення Зеленої книги конституційної реформи (опису проблем конституційного регулювання).

Надалі на основі результатів даних консультацій відбудеться наступна частина конституційного процесу – розробка Білої книги (запропоновані варіанти вирішення проблем, що зафіксовані в Зеленій книзі) та наступні серії консультацій, результати яких стануть основою майбутнього комплексного законопроєкту.

Чому ці зміни важливі?

“Конституція – це не лише закон, але й угода між усіма громадянами. В ній ми декларуємо цінності та те, як ми хочемо керувати у своїй країні”, – зазначає Юлія Кириченко, експертка Центру політико-правових реформ і Реанімаційного пакета реформ.

Експертка також підкреслює, що конституційна реформа має проходити з середини політичної нації, з середини народу.

Депутатка Вікторія Подгорна зазначає, що до створення Конституції не підходили системно. Натомість Конституція США, наприклад, є довготривалою та ефективною саме через це, що її писали усвідомлено та стратегічно.

Пані Вікторія зазначає, що ефективних змін можна досягнути, якщо реформувати політичні партії, уряд та парламент.

Зміни до Конституції: парламентський вимір

Ігор Коліушко, засновник та голова правління Центру політико-правових реформ, окреслив ряд проблем конституційного регулювання парламенту:

  • Строки. 5 років скликання – завеликий термін. Це підтверджується тим, що в нашій історії вже тричі відбувались дострокові вибори.
  • Законодавча ініціатива народних депутатів. Депутати вносять значну кількість законопроєктів, які просто не встигають розглянути. Також вони можуть блокувати ухвалення проєктів великою кількістю поправок.
  • Рішення ухвалюється більшістю голосів. Окремі депутати не впливають на те, чи буде прийняте рішення.
  • Двозначність та незрозумілість ст. 85. Повноваження ВРУ закріплені в Конституції, тож їх не може розширювати закон. Утім, в окремих статтях Конституції посилаються на закони.

Детальніше про результати ПК ви можете дізнатись з матеріалу. Запис заходу доступний на нашій сторінці у Facebook.

Статус Президента України

Ігор Коліушко розповів, які проблеми присутні у конституційному регулюванні діяльності президента.

  • “Приховані” повноваження президента.

Президент є гарантом суверенітету, територіальної цілісності, Конституції, прав людини. “З конституційної точки зору, незрозуміло, що це таке”, – зазначає Ігор Коліушко. Тому в різних ситуаціях це положення тлумачать по-різному. Наприклад, його значення применшують. Або ж, навпаки, трактують в такий спосіб: ці принципи такі важливі, що, якщо є загроза, президент може робити все. Тож важливо, щоб в Конституції було визначено, коли та за яких умов, президент має використовувати ти чи інші повноваження.

  • Президенти виходять за межі конституційних повноважень.

“Вони й деякі укази видають, які не передбачені в Конституції. Виходом за межі повноважень також є постійні доручення уряду, який насправді не підпорядковується Президенту. Крім того, в багатьох положеннях Конституції згадується, що Президент здійснює якісь призначення “за поданням” якоїсь установи. Але це положення нашими президентами тлумачиться в різних ситуаціях по-різному.

  • Сфера відання РНБО.

РНБО є координаційним органом саме у сфері нацбезпеки та оборони. Тобто він може моніторити стан та виносити рішення, якими звертає увагу на певні проблеми.

“Наша практика пішла у напрямку розширення цього положення. Були претенденти, коли РНБО займалась і судовою реформою, і економікою.

  • Процедура імпічменту.

“Наш президент одним з надзахищених у світі, якщо говорити по процедуру імпічменту”, – зауважує Ігор Коліушко. Статтю 111 про імпічмент також варто робити відповідною до потреб сучасного світу.

Під час консультацій учасники розділялись на групи та обговорювали важливі питання змін до Конституції. Їхні пропозиції та зауваження будуть враховані робочою групою, що розроблює Зелену книгу конституційної реформи.

Конституційне регулювання уряду: проблеми

Ігор Коліушко окреслив проблеми конституційного регулювання виконавчої влади:

  • Нечітке визначення статусу Кабінету міністрів в Конституції, а також відсутність норм про систему виконавчої влади. Неповний та неоднозначний набір повноважень для трактування.
  • Призначення прем’єр-міністра Президентом. Чи може Президент відхилити кандидатуру? Що він робить протягом 15 днів?
  • Прем’єр-міністр має обмежений вплив на формування уряду.
  • Технічні помилки. Уряд відповідальний перед Президентом та ВРУ. “Відповідальність – це значить можливість звільнити. Але Президент наразі не має повноважень звільнювати прем’єра.

Детальніше ви можете дізнатись із записів публічних консультацій:

  • Перша ПК “Проблеми конституційного регулювання Парламенту”: https://fb.watch/9Vx36GESrf/
  • Друга ПК “Проблеми конституційного статусу Президента України”: https://fb.watch/9Vx6qwH7iq/
  • Третя ПК “Проблеми констуційного регулювання виконавчої влади”: https://fb.watch/9Vxe4fjkv9/ 
  • Четверта ПК “Проблеми діяльності Конституційного Суду України”: https://fb.watch/9Vxat5qnQV/
  • П’ята ПК “Зміна Конституції України: проблеми теорії та практики”: https://fb.watch/9VxgGRsNOE/

Авторка: Діана Делюрман, менеджерка по роботі з Telegram та Tik-Tok ВІ “Активна Громада