На основі моніторингу за лютий-червень 2021

Активну співпрацю із Староушицькою ТГ ВІ «Активна Громада» розпочала із лютого 2020 року. Саме тоді відбулось підписання меморандуму про співпрацю в рамках проєкту «Задай курс владі». Роботу розпочали із серії тренінгів на тему управління громадою. 

Співпраця з владою та виконання КРГ

Розпочавши співпрацю зі Староушицькою ТГ, ми одразу зайнялись збором пропозицій для формування Карти Розвитку Громади. Збір пропозицій відбувався двома шляхами: 

–    під час тренінгів учасникам пропонувалось визначити, що в громаді потрібно змінити, покращити, всі пропозиції були оцифровані й враховані під час формування КРГ;

– заповнивши опитувальник онлайн, який розповсюджували серед мешканців Староушицької ТГ.

Збір пропозицій проводився протягом березня-червня 2020 року. Пізніше пропозиції були обговорені з лідерами думок і серед них були виокремлені найбільш значущі для розвитку громади та такі, що можуть бути реалізовані протягом 5-річної каденції наступної селищної ради.

Спільно з громадськими активістами та небайдужими мешканцями громади була сформована Карта Розвитку Громади, у якій подані пропозиції розвитку громади об’єднали у 14 пропозицій, в залежності від сфери діяльності: 

  • 3 пропозиції належать до розділу «Стратегія розвитку громади»; 
  • 1 –  «Менеджмент органів місцевого самоврядування»; 
  • 1 – «Медицина»; 
  • 1 – «Культура»; 
  • 2 – «Енергоефективність/Екологія», 
  • 3 – «Благоустрій»; 
  • 1 – «Комунальні послуги»; 
  • 1 – «Транспорт». 

З метою ознайомлення та підтримки КРГ, координаторами були проведені зустрічі, обговорення та тренінги на тему впливу КРГ на розвиток громади.

Депутатам і голові громади, після ознайомлення із КРГ, було запропоновано підписати Декларацію відповідальності – документ, у якому депутати чи голова, в індивідуальному порядку, декларували свої добрі наміри про те, що вони будуть працювати над вирішенням проблем, вказаних в Карті Розвитку Громади. Декларація була підписана головою Староушицької ТГ Тимчуком Анатолієм та 4 депутатами. 

Динаміка виконання Карти Розвитку Громади 

На сьогодні:

  • 11% пропозицій з Карти розвитку громади – виконано;
  • 66% пропозицій перебувають у стані виконання або виконані частково;
  • 23% не виконано. 

Згідно офіційної відповіді на запит, надісланий на Староушицьку селищну раду, наразі ведеться системна робота щодо впровадження пунктів КРГ, 6 пунктів із КРГ знаходяться в процесі виконання та системної роботи.

Звітність депутатів в місцевій раді

Статтею 16 Закону України “Про статус депутата місцевих рад”  встановлено, що депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.

При цьому, звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення. Депутат місцевої ради не пізніш, як за сім днів, повідомляє виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.

Слід мати на увазі, що депутат місцевої ради інформує раду та її виконавчі органи про результати обговорення його звіту, зауважень і пропозицій, висловлених виборцями на адресу ради та її органів, а також про доручення, дані депутатові у зв’язку з його депутатською діяльністю. Витрати, пов’язані з проведенням звітів депутатів місцевої ради перед виборцями та їх зустрічей з ними, здійснюються за рахунок відповідних місцевих бюджетів у межах затверджених на ці цілі видатків.

Староушицька селищна рада восьмого скликання налічує 22 депутата/депутаток, з них 7 самовисуванців, 6 осіб представники політичної партії  «Слуга народу», 5 – «За майбутнє», 3 – представники ВО «Батьківщина», 1 – ВО «Свобода»

В ході моніторингу звітування депутатів, стало відомо, що депутати Староушицької селищної ради 7 та 8 скликання не проводили публічного звітування перед виборцями. 

Також, нами проаналізований  Регламент селищної ради, в якому відсутня інформація щодо публічного звітування депутатами ради в Розділі ІІ Депутати, посадові особи, органи ради. Згадка про необхідність звітів міститься у статті 4 про гласність роботи ради, яка забезпечується “публікацією звітів про роботу та рішень ради в Інтернеті та пресі”. Проте відсутні уточнення чи звіти про роботу стосуються ради в цілому, окремо кожного депутата чи інших структур ради. 

Натомість процедура звітування голови громади є чітко описана. Згідно із пунктами: 5,6,7 статті 15 Регламенту селищний голова зобов’язаний прозвітувати перед радою та громадою про роботу виконавчих органів ради щорічно. Конкретна дата звіту перед радою визначається на пленарному засіданні ради. Рада може зажадати позачергового звіту голови громади, якщо за це проголосувало понад половини від складу ради й від попереднього звіту пройшло не менше, як три місяці.До слова, голова громади систематично звітується та публікує звіт на офіційних ресурсах ради. 

Також Регламент визначає терміни звітності для старост громади. Так, стаття 17 визначає, що староста не рідше одного разу на рік звітує про свою роботу перед жителями відповідних сіл, селищ на відкритій зустрічі з громадянами. На вимогу не менше половини депутатів сільської, селищної, міської ради староста інформує раду про свою роботу.

Виклики та історія успіху

Основними викликами під час виконання Карти Розвитку Громади  та звітування депутатів, які можна виділити, була робота онлайн, коли через поганий інтернет-зв’язок в громаді не всі могли брати участь у заходах, що вплинуло на налагодження комунікації. І ще однією причиною варто вказати малий бюджет громади та додаткові видатки, які з’явились після приєднання до складу громади нових сіл, що ускладнює виділення значних коштів на вирішення конкретних проблем зазначених у КРГ.

Щодо участі депутатів та голови громади у подіях “Активної Громади”, то потрібно зазначити, що четверта частина від складу депутатського корпусу (5 осіб), голова громади та посадовці ОМС активно брали участь в тренінгах, обговореннях та форумах.

Серед усіх депутатів, ознайомлених із КРГ, підписали меморандум про відповідальність виконання КРГ 4 депутати та голова громади.

На даний час триває процес взаємодії з посадовцями та ініціативними групами громадян, заради виконання пропозицій від громадян, включених у КРГ. 

Крім того, зараз громада активно працює над напрацюванням стратегії розвитку Староушицької ТГ, систематично проводяться зустрічі зацікавлених сторін, обговорення до яких долучаються також координатори ВІ «Активна Громада». Варто зазначити, що пункти КРГ враховані при розробці стратегії.

Практика моніторингу виконання КРГ

Для моніторингу виконання пунктів КРГ проводилися постійні обговорення з Головою селищної ради Тимчуком Анатолієм Сергійовичем, Заступником селищного голови Горбняком Василем Миколайовичем, Начальник відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Староушицької селищної ради Бичок Наталією Іванівною, Головним спеціалістом-економістом відділу фінансів і бухгалтерського обліку Староушицької селищної ради Вишемірською Іриною Василівною.

Також для отримання офіційної відповіді ми надіслали запит щодо виконання пунктів КРГ. Проводиться постійний моніторинг сайту Староушицької ТГ та сторінки громади у мережі Facebook, на якій також висвітлюється інформація щодо виконання певних пунктів чи їх елементів із Карти Розвитку Громади. 

Основними напрямками, на які звертали увагу при моніторингу виконання КРГ, були: 

– стратегічний розвиток громади; 

– екологія;

– культура. 

Проблема політики цих пунктів полягала в тому, що дані розділи є найбільш об’ємним і очікуваним для виконання мешканцями громади.

Для проведення моніторингу виконання КРГ, між членами ініціативної групи громадян, було визначено чіткий алгоритм здійснення моніторингу, прописано часові параметри та розподілено навантаження та ролі, зокрема, щодо підготовки запитів на відповідну інформацію, аналіз інформації, проведення співбесід, інтерв’ю із  відповідними посадовцями, депутатами й депутатками тощо.

Під час моніторингу членами ініціативної групи використовувалися такі інструменти участі: 

  • запити на публічну інформацію;
  • аналіз офіційних джерел інформації Староушицької селищної ради та її виконавчих органів (офіційний сайт та сторінки в соціальних мережах); 
  • аналіз змісту документів на офіційному сайті Староушицької селищної ради;
  • спілкування із посадовцями, депутатами та депутатками, мешканцями громади.

Варто зазначити, що зараз моніторінг з виконання  КРГ знаходиться на другому етапі проведення моніторингу:  відбувається аналіз необхідної інформації та визначаються індикатори моніторингу.

Довідка. Проєкт “Задай курс владі” реалізовується за підтримки Національного Демократичного Інституту.

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.