У вересні 2014 року в Україні було прийнято Закон “Про очищення влади”.

Відповідно до Закону, “Люстрація” (очищення влади) є встановлена цим Законом або рішенням суду заборона на заняття певних посад в органах державної влади та місцевого самоврядування для окремих фізичних осіб.

У ст. 1 Закону визначаєтьсяя, що очищення влади має на меті недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали діяння (і / або сприяли здійсненню діянь), спрямовані на:

  • узурпацію влади президентом України Віктором Януковичем,
  • підрив основ національної безпеки і оборони України,
  • протиправне порушення прав і свобод громадян.

В першу чергу метою Закону є усунення від державної служби осіб, які займали керівні посади при президенті В. Януковичі, а також тих, хто намагався протидіяти Євромайдану.

Кого це стосується?

Законом вводиться автоматична заборона на заняття певних посад протягом 10 років з дня набрання законом чинності для осіб, які в період з 25 лютого 2010 по 22 лютого 2014 в протягом більш ніж 1 року займали державні посади. Загалом це судді, чиновники, правоохоронці та співробітники силових структур.

Аналогічна заборона вводиться щодо осіб, які займали зазначені в законі посаді менше 1 року, але включаючи період з 21 листопада 2013 по 22 лютого 2014, і не звільнених за власним бажанням.

Таким чином, під дію Закону підпадають, в числі інших, співробітники МВС , прокуратури та СБУ, слідчі органів досудового розслідування, дізнавачі, оперативні працівники, інспектори, які проводили слідчі та оперативні дії відносно учасників Євромайдану.

Також за Законом, люстрації підлягають особи, що займали керівні посади в КПРС або компартіях союзних республік (починаючи від секретаря районного комітету і вище), в комсомольських органах, співробітники КДБ СРСР.

Крім того, люстрації підлягають особи які:

  • були раніше засуджені та обіймали/обіймають посади (перелік визначено Законом) в органах
  • влади та правоохоронних органах;
  • співпрацювали з іноземними спецслужбами;
  • закликали до порушення територіальної цілісності України;
  • допустили порушення прав і свобод людини, визнані Європейським судом з прав людини.

Люстрації також підлягають державні службовці, які надали недостовірну інформацію про власність в деклараціях про доходи, а також ті, чия власність не буде відповідати рівню зареєстрованих доходів за час їх перебування на посаді.

Види (напрямки) лістрації

Спеціалісти та профільні журналісти вирізняють декілька напрямків люстрації:

“Адміністративна” – особи, які обіймали визначені Законом посади у визначений Законом термін мають бути “автоматично” звільнені з керівних посад у органах державної та місцевої влади, правоохоронних та силових структурах. Нажаль, дуже часто люстровані у такий спосіб чиновники звертаються до суду і поновлюються на посадах. Це відбувається через недосконалість українського законодавста.

“Політична” – політики, які підтримували дії режиму В. Януковича, приймали антиконституційні Закони (накшталт “законів 16 січня”) мають піти з політики. Конституційним механізмом цього є їх програш на виборах у Верховну Раду та місцеві ради, мерів міст та селищних голів.

“Майнова” – їй підлягають держслужбовці, які подали недостовірні дані про власність та доходи. Майнова лістрація є одним з інструментів боротьби з корупцією.

“Сміттєва” – цей вид люстрації цілком може виявитися суто українським винахідом. Громадськи активісти та громадяни, не дочикуючись рішень керівних органів чи судів, виказують своє відношення чиновникам, які працювали у визначений Законом термін на керівних посадах, чи є хабарниками та/або корупціонерами.  Зазвичай громадськість вимагає відставки чиновника, та інколи, коли вдається особисто його зустріти показує чиновнику де є “його місце” (зазвичай – смитевий бак, приклад 1, приклад 2). З точки зору Закону така активність може бути кваліфікована як “хуліганство”, але люди вимушені вдаватися до активних дій, коли той самий Закон не захищає їх права, а стоїть на боці кознокрадів, корупціонерів та навіть злочинців.

Відношення українців

Українці розуміють та підтримують люстрацію. Так, за даними опитування, проведеного Інститутом Горшеніна в червні 2014 року, 87% опитаних підтримували люстрацію на всіх рівнях органів державної влади. А за даними соцопитування, проведеного в жовтня 2014 року Інститутом соціальної та політичної психології спільно з Асоціацією політичних психологів України 63,8% опитаних схвалили люстраційний закон «Про очищення влади». 44,6% підтримали і «сміттєву люстрацію».

Проміжні підсумки

Загалом станом на 1 грудня 2015 р. в Україні було люстровано 842 особи. Переглянути перелік люстрованих чиновників та отримати додаткову інформацію можна на сайті Міністерства юстиції України.

Список осіб, яких має бути люстровано (станом на грудень 2015 р. наличує понад 2500 осіб) на сайті Громадського люстраційного комітету

Звіт Громадського люстраційного комітету «Рік люстрації в Україні: історія перемог та саботажу»