logoZMP_jp-150x150ЗАЯВА «ІНСТИТУТУ РЕСПУБЛІКА» ТА ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ІНІЦІАТИВИ «ЗА МИРНИЙ ПРОТЕСТ!»

ЛУЦЬКИЙ МІСЬКВИКОНКОМ УХВАЛИВ АНТИКОНСТИТУЦІЙНІ РІШЕННЯ, ЯКІ ОБМЕЖУЮТЬ СВОБОДУ МИРНИХ ЗІБРАНЬ

Як повідомила Волинська обласна молодіжна громадська організація «Асоціація Молодих Реформаторів», Луцький міськвиконком 25.11.2002, 25.12.2008 та 07.06.2012 ухвалив рішення № 458, № 933-1 та № 401-1, які всупереч Конституції України обмежують свободу мирних зібрань в Луцьку. Ці рішення ухвалені у закритому порядку, без консультацій з громадськістю, та не оприлюднені належним чином у засобах масової інформації.

Таким чином всупереч Основному Закону України Луцький міськвиконком встановив, зокрема, дозвільний порядок проведення мирних зібрань, заборону проведення спонтанних мирних зібрань, виключний перелік місць для проведення мирних зібрань, обов’язки учасників та організаторів мирних зібрань, а також форму і термін повідомлення про мирні зібрання у Луцьку. Такі повідомлення, буцімто, треба подавати «письмово… не пізніше як за чотири дні до наміченої дати їх проведення». Також Луцький міськвиконком чомусь вирішив, що органи державної влади та місцевого самоврядування мають «надавати дозвіл» на проведення мирних зібрань.

Наслідками такого рішення Луцького міськвиконкому в майбутньому можуть стати вибіркові або масові систематичні репресії проти організаторів та учасників мирних зібрань в місті.

У зв’язку з цим Всеукраїнська Ініціатива «За мирний протест!» та ВГО «Інститут Республіка» заявляють:

Рішення Луцького міськвиконкому, які стосуються реалізації свободи мирних зібрань у місті Луцьк, ухвалені з порушенням Конституції України, зокрема, ч. 1 ст. 92 Конституції, яка встановлює: «Виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов’язки громадянина». Таким чином, орган місцевого самоврядування, яким є Луцький міськвиконком, не має конституційних повноважень визначати дозвільний порядок проведення мирних зібрань, забороняти проведення спонтанних мирних зібрань, встановлювати виключний перелік місць для проведення мирних зібрань, термін повідомлення про мирне зібрання, права і обов’язки організаторів та учасників цих зібрань. Адже його «рішення» не є законами України.
Рішення Луцького міськвиконкому, які стосуються реалізації свободи мирних зібрань у місті Луцьк, протирічать ст.39 та ст.22 Конституції України, у яких йдеться про те, що люди мають право збиратися мирно, без зброї й проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких можуть завчасно сповіщати органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження ж щодо реалізації цього права можуть встановлюватися лише судом. Таким чином в Україні на законодавчому рівні діє повідомчий, а не дозвільний, порядок проведення мирних зібрань, який передбачає можливість подання завчасного повідомлення органам державної влади чи місцевого самоврядування. Вимоги отримувати дозвіл на проведення мирних зібрань в Україні є антиконституційними. Проведення спонтанних мирних зібрань не є злочином або правопорушенням.
Рішення Луцького міськвиконкому, які стосуються реалізації свободи мирних зібрань у місті Луцьк, протирічать Рішенню Конституційного Суду України від 19.04.2001 № 4-рп/2001 у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 39 Конституції України про завчасне сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання). Це Рішення говорить: «Визначення конкретних строків завчасного сповіщення з урахуванням особливостей форм мирних зібрань, їх масовості, місця, часу проведення тощо є предметом законодавчого регулювання».
Органи місцевої влади не є законодавчими органами, а їх рішення не є законодавчими актами, тому Луцький міськвиконком не має жодних конституційних повноважень встановлювати дозвільний порядок проведення мирних зібрань, заборону проведення спонтанних мирних зібрань, виключний перелік місць для проведення мирних зібрань, конкретні терміни повідомлення про мирні зібрання, обов’язки учасників та організаторів мирних зібрань, а також форму повідомлення про мирні зібрання.

Сьогодні в Україні на законодавчому рівні діє повідомчий, а не дозвільний, порядок проведення мирних зібрань, який передбачає можливість подання завчасного повідомлення органам державної влади чи місцевого самоврядування. Вомоги Луцького міськвиконкому отримувати дозвіл на проведення мирних зібрань в Україні є антиконституційними. Проведення спонтанних мирних зібрань не є злочином або правопорушенням.

Сьогодні конкретні терміни повідомлення про мирні зібрання в Україні законодавчо не врегульовано, отже, громадяни можуть повідомляти про свої зібрання у будь-який момент, який передує зібранню.

Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!» та ВГО «Інститут Республіка» вимагають від Луцького міського голови, Луцького міськвиконкому та Луцької міської ради негайно скасувати свої антиконституційні рішення, які обмежують свободу мирних зібрань у Луцьку.

Якщо цього не буде зроблено, ми звернемось до суду з позовом про скасування згаданих рішень. Подібні «рішення» міськвиконкомів вже були скасовані за рішеннями судів або за протестами прокурорів у Дніпропетровську, Сімферополі, Ужгороді, Чернівцях, Житомирі, Донецьку, низці інших обласних та районних центрів України.

Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!» та ВГО «Інститут Республіка» радять мешканцям та гостям міста ігнорувати подібні «фільчині грамоти» органів місцевої влади та не боятися проводити мирні зібрання, як це багато років поспіль систематично роблять люди, зокрема, в Києві та Харкові, де місцеви правозахисники ще не встигли оскаржити аналогічні антиконституційні «рішення». Також ми радимо мешканцям міста захищати право на мирні зібрання за прикладом черкащан – за допомогою протестів. Нагадуємо, що днями мешканці Черкасзмусили місцеву владу скасувати схожу «фільчину грамоту».

Всеукраїнська ініціатива «За мирний протест!» та ВГО «Інститут Республіка» також нагадують, що на працівників МВС України покладено позитивний обов’язок захищати мирні зібрання згідно законодавства та міжнародних угод і зобов’язань України. Виконання явно злочинних наказів або розпоряджень, та незаконне перешкоджання організації або проведенню мирних зібрань є порушенням не тільки прав та свобод, а й є кримінальним злочином (ст.41 та 340 ККУ).

Ми також звертаємо увагу на необхідність ухвалення Верховною Радою України змін до закону «Про місцеве самоврядування», які б унеможливили ухвалення неконституційних рішень місцевими владами щодо свободи зібрань у майбутньому. Відповідний законопроект вже підготовлений представниками українських громадських організацій. Зазначимо, що Закон «Про місцеве самоврядування» і зараз не дозволяє місцевим органам влади ухвалювати такі «фільчині грамоти», проте варто в зазначений Закон вписати і пряму заборону на такі антиконституційні дії.

Ми також звертаємо увагу на небезпеку ухвалення спеціального закону про зібрання, у якому б було встановлено дозвільний порядок проведення мирних зібрань та термін повідомлення про зібрання, який би перешкоджав громадянам реалізувати своє право, погіршував би ситуацію із свободою зібрань і фактично надавав би законної сили місцевим рішенням, подібним до рішень Луцького міськвиконкому від 25.11.2002, 25.12.2008 та 07.06.2012. Українські громадські організації вже неодноразово зривали плани «різнокольорової» влади ухвалити подібний закон.

Українське громадянське суспільство є достатньо сильним для того, аби не допустити ухвалення такого закону і в майбутньому.

26.03.2013                                                        Голова ВГО «Інститут Республіка»
Володимир Чемерис