Харків – це одне з найбільших міст України, друге за кількістю населенню (1 414 319 осіб) і 7 місце по розвитку та зручності в Україні – (згідно з щорічним Українським муніципальним опитуванням, що проводить Міжнародний республіканський інститут (МРІ), але місто не може розвиватись без підтримки влади громадянами, без ініціатив та активностей.
ВІ “Активна Громада” активно долучається до громадського життя міста та області в цілому, ми активно впроваджуємо навчання для громадян, інформуємо та залучаємо до всеукраїнських процесів, проводимо різні акції та заходи, серед таких проєктів є впровадження Карти Розвитку Громади, моніторинг звітності депутатів та інше.
Саме влада повинна розуміти відповідальність перед громадянами: згідно з частиною першою статті 16 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною шостою зазначеної статті визначено, що депутат місцевої ради інформує раду та її виконавчі органи про результати обговорення його звіту, зауважень і пропозицій, висловлених виборцями на адресу ради та її органів, а також про доручення, дані депутатові у зв’язку з його депутатською діяльністю.
Нами були створені інформаційні звернення представникам усіх політичних партій міської ради та лист та ім’я секретаря міської ради про надання звітів депутатів Харківської міської ради, на що ми отримали відповіді тільки від ПП “Європейської Солідарності” та Міської ради Харкова, яка повідомила, що перша сесія відбулась 09.12.2020, а в законі написано не рідше одного разу на рік, звіт буде сформований під кінець 2021 року.
Відповідь керівника ПП “Європейської Солідарності” Олега Абрамичева.
Відповідь директора Департаменту організаційної роботи ради Харківської міської ради – Борисенко Діани Михайлівни.
Дані про вибори депутатів VIII скликання в м. Харкові з сайту ЦВК
Згідно з нашим аналізом з 84 депутатів VII скликання, тільки 21 (це 26%) були представлені в новій раді VIII скликання Харківської міської ради, що є добрим фактором постійного оновлення влади, але, на жаль, представники політичних партій Харківської міської ради VIII скликання проігнорували наші запити про діяльність депутатів за 2020 рік.
З приводу гендерної рівності після виборів 2015 році в раді у VII скликанні з 84 депутатів були представлені: 16 жінок (13,4 %), а вже в 2020 році у VIII скликанні з 84 депутатів – 25 жінок (21 %).
Наша діяльність в Харкові на цьому не завершилась – ми дуже активно просували проєкт Карти Розвитку Громади.
Карта розвитку громади – це програма з чітко визначеними пропозиціями, які на думку мешканців цієї громади необхідно реалізувати.
Членами ВІ “Активна Громада” Харкова, було здійснено збір ідей, на основі яких був створений документ – пропозиція від мешканців громади політичним партіям та кандидатам, які балотуватимуться на місцевих виборах. Для останніх це є дуже добра підказка, на що варто звернути увагу та які проблеми в громаді потребують вирішення. Як результат, кандидат або політична партія, які побудують свою передвиборчу програму саме на цих пропозиціях, отримають підтримку мешканців громади. А мешканці громади сприятимуть покроковому виконанню “Карти” новообраною владою доти, поки всі їх пропозиції не будуть виконані. Така взаємодія дозволить не просто розвивати успішну громаду, але й налагодити комунікацію між усіма зацікавленими сторонами.
Як формується “Карта розвитку громади”?
Формування даного документу відбувається у два етапи.
Перший – широке інформування та збір пропозицій;
На другому етапі – формування документу відбувається обговорення всіх поданих ідей.
Для збору інформації, ми проводили он-лайн заходи пов’язаних КРГ, а саме:
Перед виборами депутатів 2020 року ми також мали підписані Декларації відповідальності з майбутніми депутатами VIII скликання.
Карта Розвитку Громади Харкова має такий вигляд :
Стратегія розвитку громади:
- аналіз початкових умов соціально-економічного стану та розвитку Харкова (виконана);
- ідентифікація проблем, цілей і сценаріїв розвитку Харкова (виконана);
- механізм реалізації стратегії розвитку Харкова (виконана);
- моніторинг та оцінювання ефективності реалізації стратегії розвитку міста (виконана);
- створення Громадської ради з проблем організації інноваційного розвитку при міському голові (не виконано);
Бюджет:
- збільшення середньомісячної зарплати одного штатного працівника по місту до 12 тис. грн. (виконана);
- створення понад 20 тис. нових постійних робочих місць і введення в експлуатацію 440 тис. кв.м житла (частково);
Майно громади:
- загальний опис міста, його природно-географічних та історичних особливостей (виконана);
- статистичний аналіз стану і тенденцій соціально-економічного розвитку міста (виконана);
Медицина:
- розвиток та ремонт медичних закладів, покращення умов праці працівників (в процесі);
- розв’язання проблем з ліками в Харкові (особливо людей з цукровим діабетом) (в процесі);
- оснащення медичних закладів високотехнологічним медичним обладнанням та апаратурою для діагностики й лікування хворих (в процесі);
- впровадження діджиталізацію та сучасних інструментів керування мед закладами (в процесі);
Освіта:
- підтримка та заохочення молодіжного підприємництва (в процесі);
- формування здорового способу життя молоді (в процесі);
- розвиток молодіжного житлового будівництва і поліпшення стану забезпечення молодих сімей житлом (в процесі);
- іпотечне житлове кредитування молоді (в процесі);
- налагодження тісної співпраці між науковими і впроваджувальними установами та бізнесом (в процесі);
створення інжинірингових центрів при ВНЗ (не виконано);
Культура:
- відсутність послідовної державної політики у сфері туризму, переважна орієнтація туроператорів і туристичних фірм на виїзний туризм, при чому Харків має свою особливу історичну пам’ять (не виконано);
Благоустрій:
- покращення поводження з побутовими і промисловими відходами (в процесі);
- невисока якість питної води (в процесі);
- збільшення обсягів забруднення атмосферного повітря (в процесі);
- незначна частка енергії з відновлюваних джерел та альтернативних видів палива (в процесі);
- зменшення чисельності бездомних тварин та відсутність нормального муніципального центру з поводження з тваринами (виконано);
- зношена енергетична інфраструктура міста (в процесі);
- розбудова нових спортивних майданчиків, дитячих майданчиків, доріг (в процесі);
- ремонт шкіл дитячих садочків які перебувають на балансі міста (в процесі);
- організація постійного відеоспостереження у місцях скупчення людей (в процесі);
- створення у місті повноцінного підрозділу муніципальної поліції (не виконано);
- реконструкція наявної автоматизованої системи керування дорожнім рухом у місті із застосуванням сучасних технологій та обладнання (в процесі);
- створення ОСББ і розвиток органів самоорганізації населення (в процесі);
- створення єдиного обслуговуючого центру у сфері надання житлово-комунальних послуг; будівництво (придбання) для населення доступного житла з різними вимогами (виконано);
- розвантаження центральної частини міста автомобільним транспортом, розбудова парко – місць (в процесі);
- розвиток пішохідних, та вело інфраструктури, які концентруються в історичному центрі міста (в процесі);
- збільшити кількість послуг на Порталі електронних сервісів, реалізувати всеукраїнський проект «Е-малятко» і розширити мережу центрів надання адміністративних послуг у форматі «Прозорий офіс» (в процесі);
- забезпечення інноваційною інфраструктурою (в процесі);
- покращення поінформованості інвесторів про новітні інноваційні розробки (не виконано);
- створення регіональної мережі наукових, технологічних та індустріальних парків (не виконано);
- створення нових і розвиток наявних високотехнологічних кластерів (не виконано);
- створення мережі установ із трансферу технологій (не виконано);
- створення Громадської ради з проблем організації інноваційного розвитку при міському голові (не виконано);
- створення відкритої кадастрової карти Харкова (виконано);
- відкритість влади перед громадянами (частково);
- звітування депутатів місцевої Ради та постійний доступ до них (частково);
- план розвитку Харкова, як Європейського міста як довготривалим, так і короткотривалим планом (виконано);;
- Конкретизація діяльність, а не розпорошування (наприклад збір пропозицій громадян, градація проблем, контроль рішень влади, план забудови, виконання бюджетних програм по блоках) (частково);
- виконання гендерних квот в деп. корпусах і на адмін. посадах (частково);
- проблеми з безперебійного постачання води (в процесі);
- покращення рухомого складу : трамваїв/ тролейбусів/метро (в процесі) / розвиток та обновлення рухомого складу та інфраструктури метрополітену (в процесі);
Згідно з проведеною нами роботи ми маємо :
- 9 блоків;
- 53 пункти Карти Розвитку Громади;
з них:
Карта Розвитку Громади є дуже ефективним інструментом для розвитку громади, аналізу та формування потреб громадян, інструмент, який може вносити зміни в стратегію розвитку міста та слугувати програмою для політичних партій, для кандидатів в депутати та кандидатівна місце голів громад.
Довідка. Проєкт “Активна Громада: право вибору” підтримується Національним Демократичним Інститутом (NDI) за фінансування наданим Агентством США з Міжнародного Розвитку.
Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.