майнова люстрація1

«Майнова люстрація» застосовується до осіб, перевірка стосовно яких встановила:

  • недостовірність відомостей щодо наявності майна (майнових прав), зазначених у поданих за попередній рік деклараціях;
  • невідповідність вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) в декларації, набутого (набутих) за час перебування на посадах, доходам, отриманим із законних джерел.

Майнова люстрація –  інструмент очищення влади, який злегкістю можуть використовувати журналісти та пересічні громадяни. Активний громадянин повинен провадити свою діяльність в двох площинах: інформаційній та юридичній.

 

Інформаційна площина

Мета – привернути увагу якомога більшого кола осіб до статків чиновників та їхнього способу життя.

  • Знайти на офіційному веб-сайті органу державної влади або місцевого самоврядування розділ «Очищення влади».
  • Опрацювати необхідну інформацію (ретельно дослідити копії декларацій чиновників), виявивши «жарені факти». «Жарені факти» – сенсаційна, унікальна інформація, яка є цікавою, як для ЗМІ, так і для пересічних громадян.

На приклад: у власності головного міліціонера області 13 об’єктів нерухомості, або заступник губернатора, все життя працюючи на державній службі, їздить на автомобілі за 2 мільйони гривень.

  • Співставити інформацію із декларації чиновника з інформацією, яка міститься щодо нього в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Державному земельному кадастрі та Єдиному державному реєстрі транспортних засобів.
  • Спостерігати за чиновником в публічному чи загальнодоступному місці з метою виявлення не задекларованого майна.

На приклад: у чиновника в декларації зазначено, що не він, ні його сім’я не володіє транспортними засобами, а ви робите серію фото, як чиновник  виходить з дорогої іномарки. Якщо у чиновника в декларації зазначено, що він володіє лише однією квартирою, а ви робите серію фото, як чиновник входить на територію не задекларованого їм маєтку.

  • На основі отриманої інформації, написати статтю (замітку) і підкріпивши її належними доказами (копія декларації, фото тощо), розіслати її по ЗМІ.

 

Юридична площина

Мета – притягнути чиновників до реальної відповідальності (у нашому випадку, сприяти тому щоб того чи іншого чиновника звільнили в рамках «майнової люстрації»).

  • Якщо від початку проходження перевірки того чи іншого чиновника минуло не більше місяця.

Звернутися зі заявою до ДФС (продублювати заву на Громадську раду при Міністерстві юстиції України з питань люстрації) про недостовірність відомостей щодо наявності майна, зазначеного у декларації (треба зазначити те майно, яке на вашу думку є не задекларованим) або/та невідповідність вартості майна, зазначеного у декларації, законним доходам (якщо зазначили, що є не задеклароване майно – обґрунтовувати не потрібно, в іншому випадку, треба зазначати, чому на вашу думку вартість майна не відповідає законним доходам).

  • Якщо від початку проходження перевірки того чи іншого чиновника минуло більше місяця.

У такому разі ключове значення має проваджувана діяльність в рамках інформаційної площини, адже імовірно, що висновок перевірки вже є, і скоріш за все він позитивний. Вам потрібно довести, що він є некоректним. Треба звертатися до ДФС та Громадської ради при Міністерстві юстиції України з питань люстрації із вищезазначеними заявами. У такому випадку, більш успішними будуть заяви про недостовірність відомостей щодо наявності майна, зазначеного у декларації. За зазначених умов, невідповідність вартості майна довести майже нереально, оскільки ДФС вже перевірило таку відповідність. Тобто невідповідність вартості майна можна буде довести за умови наявності незадекларованого майна.

Примітка.  За 2 роки систематичного процесу очищення влади в Україні, на підставі “майнової люстрації” було звільнено всього 114 осіб.

Артем Амельченко  – керівник  проекту Моніторинг впровадження люстраційного законодавства в Україні