Статут громади є найбільш дієвим інструментом під час прийняття рішень місцевими радами. Адже саме статутами територіальних громад, поряд із Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування” та іншими законами, визначається порядок формування та організація діяльності рад. Також у цьому документі не тільки описується те, як місцеві ради повинні працювати, але й те, як громадяни можуть взяти участь у процесі прийняття рішень органами місцевого самоврядування (ОМС). Ба більше, Статут територіальної громади, навіть, може регламентувати процедуру висловлення недовіри радам, головам рад та окремим депутатам.
Орган місцевого самоврядування, відповідно до ст.19 ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”, може прийняти статут територіальної громади села чи міста. Однак законодавець не визначив чітку структуру та зміст Статуту, а також конкретні положення, які повинні бути ним передбачені. Тому у більшості міст такий документ передбачає ряд типових положень, які нічим не змінюються від статуту одного міста до іншого. Проте існують й виключення.
Юристи Інституту “Республіка” проаналізували 17 населених пунктів, у яких діє Всеукраїнська ініціатива “Активна Громада” й дослідили, чи є там статути та які права гарантує громадянам цей документ.
Загалом, статутом міста Черкаси, як і статутами переважної частини інших міст, передбачені положення щодо території та меж міста, територіальної громади, органів самоорганізації населення, органів та посадових осіб місцевого самоврядування та їх взаємодії з підприємствами, установами та організаціями, матеріальної та фінансової складової основи місцевого самоврядування. Крім того, значну увагу приділено інструментам участі населення у здійсненні місцевого самоврядування.
Дещо відрізняються від типових статутів статути міст Вінниця, Жмеринка Вінницької області та Скадовськ Херсонської області. У них наявні також положення щодо бюджету міста, кредитів, а також загальні положення щодо комунальних підприємств міста.
У Скадовську, Горішніх Плавнях й Тернополі статутом передбачена відповідальність місцевої влади
Статутами міста Скадовська, Горішніх Плавнів (колишній Комсомольськ, Полтавської області) та Тернополя, окрім того, передбачені гарантії місцевого самоврядування, відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування перед територіальною громадою міста.
Статут Тернополя приділяє значну увагу громадській безпеці та правопорядку у місті, а цікавою особливістю Статуту Запоріжжя є зазначення у ньому права членів територіальної громади міста на чисте повітря, на виконання якого міська влада розробляє і здійснює відповідні заходи.
Однією із особливостей Статуту Вінниці є інформаційна відкритість ради
Однією із особливостей Статуту Вінниці є інформаційна відкритість ради, яка забезпечена шляхом надання громаді можливості доступу до інформації про її діяльність. Слід зазначити, що усі нормативно-правові акти Вінницької міської ради оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті міської ради. Акти, не оприлюднені та не доведені до відома населення, вважаються нечинними.
Крім того, усі нормативно-правові акти міста Вінниці зберігаються в електронному вигляді й до них забезпечується безкоштовний та безперешкодний доступ через мережу Інтернет.
Не менш важливими моментами, передбаченим Статутами міст Вінниця та Запоріжжя, є декларування підтримки благодійництва, меценатства та спонсорства місцевими громадами, участь громад міст у міжнародному співробітництві, налагодження зв’язків з громадами міст інших країн світу та осередками української діаспори за кордоном.
Необхідно відзначити, що із 17 населених пунктів, в яких проводять свою діяльність активісти Всеукраїнської ініціативи “Активна Громада”, тільки у м. Богуслав та с. Тарасівка Києво-Святошинського району Київської області не прийняті Статути територіальних громад. А влада міст Южного, Одеської області та Зіньків, Полтавської області у відповідь на запити повідомила, що Статут буде незабаром прийнятий.
На нашу думку відсутність Статутів не дає можливість громадянам повноцінно співпрацювати із органами місцевого самоврядування та розвивати свої населені пункти. Адже саме у Статутах передбачаються такі інструменти здійснення місцевого самоврядування громадою, як місцеві ініціативи, збори громадян за місцем проживання, громадські слухання, електронні петиції. Тобто більшість того, що дозволяє громадянину повпливати на долю власного населеного пункту.
Варто наголосити, що саме використання інструментів участі громадськістю суттєво покращує співпрацю між громадою та владою, оскільки громада отримує можливість доносити до влади свої проблеми, а влада – можливість спрямовувати ресурси на вирішення актуальних проблем.
У разі відсутності Статуту – звертайтесь до депутатів місцевої ради
А ви знаєте, чи існує статут Вашої територіальної громади та які права він гарантує громадянам? Радимо Вам поцікавитися, та у разі його відсутності, звернутися до депутатів Вашої місцевої ради, для його прийняття. Адже, на нашу думку, статут повинен бути у кожній громаді для повноцінного забезпечення прав громадян!
Юрій Середа, юрист Інститту “Республіка”