ЗМІ слугують ефективним полем для поширення фейків та дезінформації. Ці інструменти та методи дозволяють маніпулювати свідомістю, настроями та поглядами громадян. Тож важливо дбати про свою інформаційну безпеку та вчитись протидіяти маніпуляціям медіа.

На тренінгу Юлія Дукач, кандидатка соціологічних наук та аналітикиня Texty.org.ua, розповіла про найпоширеніші способи маніпуляцій у ЗМІ. Ділимось найважливішою інформацією із заходу.

“Медіа не лише інформує, але й передає свої цінності та наративи”, – зауважує експертка.

Стандарти журналістики

  • Баланс думок, точок зору.

При цьому Юлія зауважує, що журналісти не мають давати слово маніпуляторам, урівнювати антинаукові “позиції” з фактами.

  • Оперативність.
  • Достовірність.
  • Точність.
  • Відокремлення фактів від коментарів.
  • Повнота.

Білий список

Інститут Масової Інформації та Internews щоквартально проводять моніторинги онлайн-медіа. У вересні в Білий список увійшли такі медіа:

  • Суспільне;
  • Громадське;
  • “Ліга”;
  • “Українська правда”;
  • Укрінформ;
  • Радіо Свобода;
  • “Дзеркало тижня”;
  • НВ;
  • “Еспресо”;
  • “Бабель”.

Утім, на думку пані Юлії, медіа, що дотримуються стандартів, – лише крапля в морі інформаційного простору.

Методи маніпуляцій

“Ці методи усталені, давно поширені і відпрацьовані. Вони довели свою ефективність”, – каже експертка.

Фейки

Утім, експертка підкреслює, що це примітивний спосіб. Фейки легко спростувати.

Емоційна накрутка читача

Маніпулятивний заголовок

Хибна аргументація

Цей метод використовують професіонали маніпуляцій. Протидіяти їм доволі складно.

Які інструменти використовують в хибній аргументації?

  • Експерти так кажуть.

“За словами астролога…”

  • Звернення до “здорового глузду” та апеляція до поширених міфів та стереотипів.

“Усім відомо, що за останні 4 роки рівень корупції в Україні зріс у десятки разів”.

  • Джинса або політичне замовлення.

Утім, ми можемо протидіяти маніпуляціям. Для цього потрібно зберігати холодний розум та послуговуватись джерелами, які не будуть провокувати вас на бурхливу емоційну реакцію. Це особливо важливо в часи, коли РФ поширює інформацію про ескалацію конфлікту та стягування військ на кордоні з Україною. Аби бути в курсі подій та не нервувати, важливо перевіряти інформацію на офіційних сайтах Кабміну, Міністерств. Крім того, пам’ятати про авторитетні ЗМІ, що дотримуються стандартів журналістики. Їх ви можете знайти в Білих списках від Інституту масової інформації.

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян. 

Авторка: Діана Делюрман, комунікаційна менеджерка ВІ “Активна Громада”