Кооперативи, споживчі товариства, кредитні спілки – нормальна практика для ЄС. Утім, в Україні усвідомлений підхід до цього питання почали застосувати лише у 2014. Як це було і чому закон “Про співробітництво громад” є важливим, – розповів Олександр Солонтай на вебінарі. Ми ділимось ключовими тезами експерта.
Децентралізація почалась з цього закону
“Закон про співпрацю громад – відкриття ери децентралізації в Україні”, – зазначає Олександр Солонтай. Цей закон став одним з механізмів концепції розвитку децентралізації.
Далі експерт пояснює: “На щастя, цей закон був готовий і тому вистрілив. Це перше системно виконане завдання щодо співпраці громад”.
Ба більше, це було законодавчим підтвердженням того, що децентралізації бути. Адже цей закон з’явився раніше законодавчих актів про об’єднання громад і про податкову та бюджетну децентралізацію.
Що було далі?
Закон про співпрацю громад прийняли, коли була запланована реформа децентралізації.
На момент прийняття закону в Україні було значно більше громад. Це 11 тисяч місцевих рад, більшість з яких – неспроможні. Вони не мали достатньо кадрів, аби всі ці програми реалізовувати.
У 2015 ж почали працювати фінансово-податкові механізми. Тоді бюджети почали наповнюватись коштами. Це відкрило можливість для практичної реалізації Закону про співпрацю громад.
Ради почали об’єднуватись добровільним шляхом. Міські ради повертали свої ресурси, сільські та селищні – наповнювали свої бюджети від землі, приватних підприємців, акцизу тощо.
Чому механізм співпраці – непопулярний?
- Маленькі громади об’єднуються, тож співпраця відбувається всередині однієї ТГ.
- Поняття “домовлятись”, “спільно вирішувати” не дуже поширені в Україні.
- Це питання непопулярне з політичного аспекту.
- Прагнення мати “усе своє” в громаді. Олександр Солонтай проводить паралелі з розвитком малого бізнесу в 90-х і зазначає, що якби люди об’єднувались, то розвиток був би значно потужнішим.
Де корисна співпраця?
- Утримання ЦНАП.
Олександр Ніколайчук, експерт з місцевого самоврядування, розповів про мобільний ЦНАП.
На першому етапі варто на рівні керівників та експертів обговорити, скільки не доотримує коштів місцевий бюджет за послуги. На підставі цього утворювати робочі групи, і запускати процес укладання договорів про муніципальне співробітництво.
- Спільні програми.
- Більш ефективне надання публічних послуг.
Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.
Авторка: Діана Делюрман, комунікаційна менеджерка ВІ “Активна Громада”