Провівши форуми, доречно підбити підсумки щодо звітування по усіх містах, у яких були проаналізовані звіти депутатів. Адже не лише кількісні, а й якісні показники демонструють рівень виконання обранцями обов’язку перед виборцями.

Протягом червня-липня 2017 року представниками Інституту «Республіка» було проведено низка форумів «Синергія влади та громади – можлива!/?» різних регіонах України. На заходах, що проводилися координаторами Інституту, було презентовано результати аналізу звітування депутатів місцевих рад за 2015-2016 рр. Учасниками форумів стали мери міст та їх заступники, депутати місцевих рад, представники місцевої влади, політичних партій, громадських організацій, ЗМІ та громадяни, яким небайдужа доля їх населеного пункту.

На форумах був представлений контент-аналіз звітів депутатів місцевих рад, виокремлені місцеві проблеми, які найчастіше заслуговували на увагу депутатів. Також було сформовано загальну тенденцію звітування депутатів у населених пунктах, акцентовано увагу на перевагах та недоліках звітності депутатів тієї чи іншої місцевої ради.

За результатами проведених форумів представниками Інституту «Республіка», було запропоновано проекти рішень для розгляду та прийняття місцевими радами. Зазначені проекти полегшують процес звітування, роблять його прозорим, чітким та зрозумілим як для депутатів, так і для громадськості, уніфікують форму звіту депутатів, якомога більше її наповнюють. Адже чинним українським законодавством не встановлено певної форми звітування, відтак у різних радах звітуються по-різному.

Провівши форуми, доречно підбити підсумки щодо звітування по усіх містах, у яких були проаналізовані звіти депутатів.

Так, протягом червня – липня 2017 року експертами Інституту було проаналізовано 371 звіт депутатів місцевих (міських) рад (станом на 25.04.2017 року). Аналізувалися звіти депутатів з 5-ти міст західної України, 5-ти міст центральної України, 2-х міст північної України, та по одному місту – зі східної та південної України.

За результатами аналізу вказаних звітів, Інститут «Республіка» виокремив ТОП-5 найпопулярніших робіт, що були реалізовані депутатами місцевих рад, а саме:

ТОП-5 найпопулярніших

Що стосується регіональних особливостей звітування депутатів, то слід зазначити, що в усіх регіонах України (крім півдня) депутати звітувалися про ремонт (капітальний, поточний, ямковий) доріг та вулиць, а також пішохідних тротуарів. При чому, найбільше – 89 згадок щодо ремонту доріг було на заході України, 75 згадок – у центрі, 29 згадок – на півночі та 15 згадок на сході. Вказане свідчить про неналежний стан вулиць та доріг населених пунктів та намагання “обранців” якомога швидше ліквідувати одну з головних проблем міст – зруйноване дорожнє покриття.

Досить часто надавали матеріальну та спонсорську допомогу депутати з чотирьох регіонів (у всіх регіонах крім заходу даний вид робіт потрапив до ТОП-5). При чому, такий вид активності неоднозначно характеризує діяльність депутата. З однієї сторони, у чинному законодавстві відсутня заборона щодо надання такого роду допомоги. З іншої сторони, не слід забувати про те, що матеріальна та спонсорська допомога є засобом “фінансового стимулювання” виборців та ставить чинних депутатів та потенційних кандидатів у депутати на наступних місцевих виборах у нерівне становище.

У чотирьох регіонах з п’яти депутати намагалися встановити або відремонтувати дитячі майданчики. При чому, в єдиному регіоні, де вказаний вид робіт не потрапив до ТОП-5 (західна Україна, 42 згадки проти 43-х, що необхідно було набрати для потрапляння до ТОП-5) дитячі майданчики встановлювалися, відновлювалися та ремонтувалися дуже активно.

Слід зазначити, що на заході (59 згадок), у центрі (36 згадок) та на сході (11 згадок) у депутатських звітах досить часто згадувався ремонт та встановлення нового зовнішнього освітлення. Це свідчить про намагання модернізувати неефективне існуюче освітлення та запровадити пристрої, що підтримують нові, енергозберігаючі технології.

У містах західної України (43 та 43 згадки), центральної (40 та 38 згадок) та північної України (16 та 18 згадок відповідно) проводився ремонт житлового будинку (заміна дверей під’їзду, вікон, дах над під’їздом, протікання підвалу, перила, ліфти тощо) та відбувалася заміна інженерних мереж (водогін, каналізація, електропостачання). Це говорить про намагання місцевих рад покращити стан житлово-комунального господарства населених пунктів.

Варто зазначити, що у містах західної (49 згадок) та центральної  України (30 згадок) депутати дбали про благоустрій прибудинкових територій.

Однак, не тільки типовими роботами майоріли звіти депутатів. Час від часу експерти Інституту знаходили і досить нетипові, неординарні проекти, реалізовані за допомогою депутатів місцевих рад.

Доволі неординарними, на нашу думку, виявилися наступні з них:

ТОП-5 неординарних

       Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що загалом депутати, які подали свої звіти до органів місцевого самоврядування, дотрималися положень ст. 16 ЗУ “Про статус депутатів місцевих рад” та відзвітувалися як про свою роботу у раді та її постійних комісіях, так і про діяльність на окрузі, демонструючи досить високий рівень ознайомлення з проблемами мешканців.

З основних недоліків звітів необхідно вказати на відсутність типової форми звіту та на відсутність фотографій. Вони б доповнювали текстову частину, додаючи інформативності та відображаючи викладену у звіті інформацію, надавали б можливість тим виборцям, які не змогли прийти на зустріч з депутатом, ознайомитися з проробленою представником громади роботою.

І, насамкінець, хочеться додати, що депутати місцевих рад з часом починають розуміти: звітування – це не процес для отримання відмітки, а можливість і далі бути обраним до складу місцевої ради та представляти там інтереси громади. А також – не бути відкликаним за народною ініціативою у разі неподання звіту.