Законодавче регулювання звітності депутатів 

В Україні діють чіткі правила, як договір співпраці в громаді, між владою та громадянами,  а саме: Закон України “Про статус депутатів місцевих Рад” та Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”, згідно з яким влада повинна звітувати та управляти (не володіти) громадами, а громадяни повинні контролювати та вимагати зміни та покращення. Також маємо правила звітування та підпорядкування: 

  • частиною першою статті 16 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного  виборчого  округу.
  • частиною шостою зазначеної статті визначено, що депутат місцевої ради інформує раду та її виконавчі органи про результати обговорення його  звіту,  зауваження  і  пропозиції, висловлені  виборцями  на адресу ради та її органів,  а також про доручення,  дані  депутатові  у  зв’язку  з  його депутатською діяльністю.

Практика звітування в місцевій раді

На місцевому рівні процедура звітування депутатів регулюється Статутом Мереф’янської міської ради та Регламентом Мереф’янської міської ради. 

Темі звітування у Статуті відводиться VII розділ “Розділ звітування органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб перед Мереф’янською територіальною громадою”. Кожна стаття розділу визначає процес звітування. Відповідно, Стаття 32 Статуту визначає загальні засади звітування органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, депутатів місцевої ради перед територіальною громадою, стаття 33 – звітування міського голови, стаття 34 – звітування депутатів Ради та стаття 35 – звітування старости.

У статті 34 Статуту громади зазначено, що депутати Ради не менше одного разу на рік, що слідує за звітним звітують про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, у  тому числі прописано пункти роботи для звітності:

1) діяльність у Раді та її органах, зокрема, але не виключно, – про присутність на пленарних засіданнях і засіданнях постійних та інших комісій Ради;

2) роботу у виборчому окрузі;

3) прийняті Радою та її органами рішення, хід їх виконання;

4) особисту участь в обговоренні, прийнятті та організації виконання рішень Ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.

Статут визначає, що звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців.

Інша ситуація з Регламентом Мереф’янської міської ради. У статтях про права та обов’язки депутатів не прописано порядок чи процедуру звітування депутатів. На противагу цьому, варто зазначити, що в Розділі Регламенту про міського голову в статті 57 зазначено, що до повноважень міського голови належить звітування про свою роботу не рідше одного разу на рік перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами та через засоби масової інформації.

 На сайті Мереф’янської міської ради в Розділі “Депутатський корпус” є підрозділ “Звіт депутатів”. Однак, при переході на звіти депутатів сторінка порожня.

У підрозділі “Депутати Мереф’янської міської ради VIII скликання” розміщений перелік депутатів. На сторінці кожного депутата записані контактний телефон, місце, дні, години прийому.

Звітування відбувається згідно з чинним законом України (витяг зі Статуту): 

Звітність депутатів є одним із головних чинників відкритості влади та демократичності суспільства. На жаль, на місцях часто депутати не хочуть виконувати закон, а громадяни – або не знають своїх прав, або занадто пасивні. В Мереф’янській громаді з 25 депутатів опубліковано лише 13 звітів щодо діяльності у 2020 році або 52% зданих звітів (переглянути можна за посиланням: https://merefaotg.gov.ua/2020-r-14-36-19-24-05-2021/).

Згідно із даними Центральної виборчої комісії, кількість депутатів на місцевих виборах в Мереф’янську громаду, які перемогли в 2015 році – 34 (https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm058pid112=33pid102=12460pf7691=12929pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100.html), а вже у 2020 році  – 26 осіб (https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm057pid112=30pid102=12460pf7691=64326pt001f01=695rej=0pt00_t001f01=695.html).

Зазначимо, що кількість депутатів VII скликання, які потрапили в нову раду VIII скликання, складає 10 депутатів з 26, а це 38,46% депутатів, обраних повторно та 61,53% новообраних.

Про створення ініціативної групи в м. Мерефа 

В жовтні  2020 року Всеукраїнська ініціатива “Активна Громада” в Харківській області разом з місцевим мешканцем з Олексієм Морозовим створили ініціативну групу в місті Мерефа

Ціль ініціативи: налагодження та покращення комунікації між громадянами та владою, сприяння, та допомога в розвитку громади. Ми активно почали працювати: як з місцевою владою, так і громадянами. Було подано проєкти на: бюджети участі, створювали петиції, писали звернення та запити на доступ до публічної інформації тощо.

Одна петиція, яку ми допомагали створювати і яка стосувалася будівництва майданчику, отримала необхідну кількість голосів і до сьогодні ми чекаємо реалізацію даного проєкту.

Це реальний приклад успішної співпраці та роботи з владою: 

  • ініціативною групою була створена петиція та проведена інформаційна компанія щодо набору необхідної кількості голосів для розгляду її радою;
  • розроблений проєкт та кошторис, які потім були представленні комітету, а після прийняті й радою громади; 
  • створенні та відправленні запити на доступ до публічної інформації для уточнення щодо надання дозволів комунальними службами;
  • зараз чекаємо розробки та подання тендеру щодо закупівлі всього необхідного та на початок робіт зі встановлення майданчику. 

Мереф’янська влада давно співпрацює з міжнародними партнерами, такими як: Фонд Східна Європа, USA ID, Рада Європи, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) та іншими.

Наші заходи починались з вебінарів про загальні теми, в яких часто брала участь представниця влади начальниця  Відділу Міжнародних відносин та проєктно-інвестиційної діяльності м. Мерефи – Катерина Олегівна Кобець, вона коментувала та долучалась до розмов і давала зворотний зв’язок. 

Карта Розвитку громади формувалась в громаді перед виборами. Це дало можливість краще окреслити проблеми в громаді й наголосити на відповідальності майбутніх депутатів. Ми активно просували проєкт Карти Розвитку Громади та підписали два меморандуми й декларацію про відповідальність КРГ з  кандидатом в депутати від політичних партій. Зокрема, це були: 

Звітність депутатів за минулий рік продемонструвала, наскільки є проблемою виконувати обов’язки та видобувати рівноправні стосунки в громаді. Загальна кількість депутатів місцевої ради, які обирались на місцевих виборах 2020 року в Мереф’янську громаду, складає 26 осіб з них тільки 13 надали звіти про пророблену роботу.

Згідно з інформацією Центральної виборчої комісії за 2015 рік, кількість депутатів, яких було обрано, 34, з них 9 – представленні в новій раді 2020 (що складає 35% від загальної кількості, Мереф’янської міської ради VІІІ скликання).

Переважна більшість звітів за 2020 рік подані депутатами власноручно і розміщені на офіційній сторінці громади. Звіти опубліковані в період квітень – кінець травня 2021 року.

Згідно зі звітами, ми маємо опис доручень громадян:

  • погані дороги та відсутнє освітлення доріг;
  • відсутні доріжки для пішоходів;
  • дуже мала кількість парків, скверів дитячих майданчиків;
  • відсутня інфраструктура для занять спортом для молоді;
  • проблеми із зупинками для громадського транспорту;
  • не має бажання громадян, давати дозвіл на видобуток сланцевого газу на території громади.

Якщо говорити про політичну приналежність, згідно із загальними відомостями Центральної виборчої комісії про результати голосування, маємо наступні показники: 

Звітування депутатів та міського голови Мереф’янської громади відбувається згідно зі Статутом Мереф’янської міської територіальної громади та Регламентом (порядок та час звітування депутатів за минулий рік в регламенті відсутні), який  своєю чергою повністю підпорядковується та відповідає Конституції України та законам України. 

Регіональний  координатор ВІ «Активна Громада» надсилав запит на доступ до публічної інформації  щодо звітування діяльності депутатів та голови громади за 2020 рік включно, на що ми отримали наступну відповідь:

Більше нас зацікавила відповідь про звітування міського голови:

Але це не вся наша діяльність в Мереф’янській громаді. Багато уваги  ми приділяли саме розвитку громади та розбудові. Так, ми понад рік збирали думки громадян і потім їх перетворювали в частини проєкту Карти Розвитку Громади. З них ми потім видобували блоки проблем і деталізували у конкретні питання. Таким чином, ми вийшли на повноцінну картину – з проблемами та невирішеними питаннями, які актуальні досі. 

Ми маємо 6 блоків та 16 питань, а саме:

  • стратегія розвитку громади;
  • бюджет;
  • майно громади;
  • медицина;
  • культура;
  • благоустрій;

Динаміка виконання: 

частково виконано – 3  (19 %)

  • в процесі – 5  (31 %)
  • не виконані – 8 (50 %)

Виклики: 

Головним викликом для початку формування Карти Розвитку Громади  було розпочати діалог та співпрацю між владою та громадянами. Від останніх насправді залежить більше, бо вони повинні формувати порядок даний, просувати та надавати пропозиції. Для нас було результатом долучити громадян до процесів формуванні проблем в громаді. Тому першим і головним етапом з пропозицій громадян в КРГ було взято пункт запровадження партисипаційного підходу до управління в громаді. Громадяни повинні отримати реальні важелі впливу на зміни у громаді, а влада — ідеї стратегічного місцевого розвитку.

Ми почали шукати, активних людей та групу людей в нашу ініціативну групу. Ми проводили зустрічі з громадянами та відсилали в міську раду листи з проблемами які треба вирішити, або допомогти: 

Також ми підтримували інші ініціативи громадян, щоб таким чином долучатись то вже існуючих ініціатив та звернути увагу на наші пропозиції: 

У нас були постійні наради та планування з координатором ініціативної групи в м. Мерефа, після яких ми або писали, або надсилали листи владі, або вели переговори з громадянами. 

Для подальшого поглиблення роботи та співпраці з владою і втілення проблем КРГ ми подались на Бюджет Участі в громаді щодо будівництва пішохідної доріжки за адресою:  вул. Борова. Зараз ми працюємо над уточненнями до бюджету проєкту. 

Після довготривалої роботи з громадою  можна зробити висновок, що наступним етапом розвитку громад та громадянського суспільства в Україні повинна стати всебічна відповідальність та довіра, як з боку майбутньої влади (та майбутніх представників рад), так і самих громадян, як ГОЛОВНЕ джерело влади в Україні (згідно 5 ст. Конституції України). 

Довідка. Проєкт “Задай курс владі” реалізується за підтримки Національного Демократичного Інституту.

Примітка. Місія ВІ “Активна Громада” – досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.