Чи вдалося порозумітися двом різним за назвою, проте не за ціллю сторонам – владі та громаді? Які методи співпраці приносять найбільшу користь для розвитку міста та країни в цілому? – Представники місцевої влади та громадські активісти шукали відповіді на запитання під час Форуму «Синергія влади і громади – можлива?/!»
27 червня в Тернопільському прес-клубі відбувся регіональний форум, під час якого політичні експерти, представники місцевої влади та ОМС, громадські активісти, активні громадяни та ЗМІ шукали ефективні методи взаємодії.
Регіональний Форум «Синергія влади і громади – можлива?/!» мав на меті налагодити діалог між представниками влади та громадянами шляхом діалогу і обговорення подальших спільних дій, які сприятимуть розвитку громад, міст та країни в цілому.
Під час заходу в рамках проекту «Активна Громада: право вибору» відбулося представлення результатів дослідження Інституту «Республіка» щодо звітування депутатів місцевих рад (всеукраїнський та місцевий розріз).
Юрист Інституту «Республіка» Юрій Середа розповів, що інформацію щодо звітування депутатів місцевої ради аналізували згідно відповідей на запити. Виключною особливістю процесу звітування у Тернополі є те, що у багатьох випадках депутати звітують не тільки про виконану роботу, але й дають відповіді на питання, що цікавлять мешканців, а також розповідають щодо власного бачення покращення життєдіяльності міста.
Після дослідження звітів депутатів по всіх Україні стало очевидним те, що не існує уніфікованого зразка звітування. Навіть самі депутати не завжди знають, як його подавати правильно. Саме тому Інститут «Республіка» розробив проект рішення, де є перелік усіх необхідних пунктів, серед яких: контактні дані, робота депутата у раді, у комісіях, на окрузі і тому подібне. Експерти переконують, що чіткі критерії не лише дозволять виборцям краще оцінювати роботу депутата, а й самому обранцю полегшить процес звітування.
Голова депутатської фракції «Свобода» у Тернопільській міській раді Назарій Редьква підмітив, що «найкраще проводити зустрічі з виборцями і роздавати газети. Я особисто роздавав їх у кожну скриньку. Як показала практика, найкраще – зустрічі, де кожен може дати свої побажання, яким саме вони бачать свій двір». Депутат Тернопільської міської ради Володимир Гринда підтвердив, що уніфікованого зразка звітування закон не передбачає, через що він особисто не впевнений у їх правильності.
«Цінність звітування депутатів не у тому, щоб покласти “папірець-звіт” та отримати відмітку “здав” у місцевій раді, а у живому спілкуванні з людьми та у можливості для людей ближче познайомитися з депутатом й оцінити його діяльність у раді та на окрузі», – додає Юрій Середа.
Також експерти презентували дослідження Інституту «Республіка» і дослідницької кампанії «Active Group» «Участь громадян у прийнятті рішень» (всеукраїнський та місцевий розріз). Шістсот жителів міста віком від 18 до 60 років ділилися власним баченням того, хто відповідальний за вирішення певних проблем, як часто вони звертаються до представників влади, які інструменти участі знають та багато іншого.
«Результати соціологічного опитування показали, що тернополяни здебільшого політично активні та обізнані у своїх правах, але не готові брати на себе відповідальність. Тому, наше завдання сьогодні – поширювати інформацію про громадську активність та методи впливу», – зауважив Рустам Ергешов, регіональний координатор ВІ «Активна Громада» у м. Тернопіль.
Відповідаючи на запитання про те, хто відповідальний за вирішення тих чи інших проблем, тернополяни значно більше схильні перекладати відповідальність на центральні органи, аніж в середньому по Україні. Навіть суто локальні проблеми, як асфальтування, 20,8% мешканців Тернополя перекладають на плечі профільного міністерства, у той час, як в середньому по Україні цей показник менше 6%. При чому зіткнувшись з проблемою, середній тернополянин і поводиться значно пасивніше.
Так, частка тих, хто заявив, що ніяк не реагує на проблеми у Тернополі складає 32,9% при середньоукраїнському показнику в 20%. Природньо, що в таких умовах, у місті вдвічі більша кількість відповідей «активізувати громаду» для вирішення локальних і загальнонаціональних проблем. Проте, найпопулярніша відповідь на запитання про шляхи впливу на рішення місцевої ради називають «виконувати закони». Так відповіли 29,6%, що на 10,7% більша за загальноукраїнський результат.
Як зазначає Юрій Середа: «Результати опитування Інституту “Республіка”, поведеного разом з “Active Group” показали, що тільки у взаємодії громади з радою можна своєчасно вирішувати виниклі проблеми та змінити свій населений пункт і своє життя в ньому на краще».
Протягом Форуму учасники обговорили те, яких змін та успіхів може досягнути громада, якщо буде налагоджена правильна конструктивна та взаємна комунікація з владою. А представники влади переконалися у важливості врахування думки громадян, які готові втілювати ідеї та ініціативи в життя, аби змінювати свій куточок та країну в цілому на краще.
Примітка. Всеукраїнська ініціатива «Активна Громада» – об’єднання людей та громадських рухів задля самоорганізації та участі у вирішенні місцевих проблем. Ініціатива створена в рамках діяльності Інституту «Республіка». Проект «Активна Громада: право вибору» впроваджується за підтримки Національного Демократичного Інституту (NDI) за фінансової підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID).
Контакти: Рустам Ергешов, регіональний координатор ВІ «Активна Громада» у м. Тернопіль, телефон: +380989228330, e-mail: rustamchyk@gmail.com.