ВІ “Активна Громада” разом з партнерами (USAID, Canada, NDI, IFES, PACT,  Реанімаційний пакет реформ, “Опора”) провела вже друге публічне обговорення щодо законопроєкту про місцеві референдуми. Депутати, експерти та активісти зібралися на платформі Zoom, щоб обговорити тему адміністрування проведення місцевих референдумів?

Публічні обговорення покликані сприяти інклюзивному діалогу представників влади, експертів та громадян щодо місцевого референдуму в Україні. Нашим завданням було ознайомити громадськість із законопроєктом та надати можливість висловити зауваження. Під час другого блоку учасників поділили на групи, в рамках яких вони мали змогу більш детально обговорити законопроєкт та напрацювати власні пропозиції до його положень. 

На платформі “Ваша думка” учасники в режимі реального часу висловлювали свої асоціації про місцевий референдум.

Як бачимо, ключовими асоціаціями були “народовладдя” та “волевиявлення”.

Отже, що значить тема “адміністрування”, яку обговорювали учасники? Це спосіб організації референдуму органами місцевого самоврядування. Важливу роль тут несуть комісії з проведення місцевого референдуму. Якими вони бувають?

Які повноваження має ЦВК?

  • перевіряє, чи відповідає закону питання, яке винесли на референдум. Варто зауважити, що рішення ЦВК може бути оскаржене в окружному адміністративному суді. 
  • затверджує всі типи референдумної документації.

Адміністрування місцевого референдуму покладається на систему ТВК (Територіальна виборча комісія).

В законопроєкті передбачається намагання досягти балансу між прихильниками та опонентами питання референдуму, які увійдуть до складу дільничних комісій. Квоту в ДК отримують представники групи, яка ініціювала референдум.

ЦВК та ТВК також відбуваються за інформаційне забезпечення місцевого референдуму. Інформація про процес референдуму та його результати поширюються на сайтах комісій, якщо такі є. 

Крім комісій, про місцевий референдум розповідають ЗМІ. На законодавчому рівні для журналістів висуваються вимоги до їхніх повідомлень. Так, виклад інформації ЗМІ має бути збалансованим і не заангажованим. Повідомлення журналістів не можуть мати вигляд агітації. В законопроєкті чітко розмежовані інформаційне забезпечення та агітація. 

Хто складає списки виборців? Це відповідальність органів державного реєстру. 

Під час другого блоку учасники, що були розподілені на малі групи, обговорювали наступні питання:

  • Чи потрібні обмеження агітації?

Деякі учасники обговорення вважають, що потрібно, а дехто – навпаки. Пропонувалось регулювати формат та місця розміщення реклами.

  • У який спосіб треба формувати дільничних комісій?

Учасники вважають, що важливо проводити навчання та подальшу сертифікацію членів ДК. В довгостроковій перспективі дільничні комісії мають професіоналізуватися.

  • У який спосіб проводити перевірку питання референдуму на відповідність закону?

З цього приводу думки учасників розділилися. Дехто вважає, що це має бути повноваженням ТРК, хтось підкреслює провідну роль ЦВК в цьому процесі. Також пропонуються в якості органів контролю прокуратора, профільний комітет ВРУ, місцеві колегії з юристів та активістів.

Обговорення в групах були доволі плідними. Учасники висували аргументовані та детальні пропозиції.Ознайомитись з ними ви можете в записі на нашій Facebook-сторінці.

Довідка. Публічні обговорення були проведені за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади. Думки, висловлені під час заході, належать авторам і не обов’язково відображають точку зору USAID, урядів США, Канади або Великої Британії.

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.