Фінанси – це кровоносна система держави. Досліджуючи впровадження реформи місцевого самоврядування, Інститут «Республіка» не міг обійти одного з визначних факторів успіху реформи – місцевих бюджетів новостворених громад.

Протягом серпня 2016 року Інститут надіслав інформаційні запити до 160 громад щодо порівняльної характеристики їх дохідної (власні доходи) і видаткової частин до об’єднання та після за 2015 та 2016[1] роки. Також окремим показником запитувалась сума субвенції, що надійшла у 2016 році. Основним показником аналізу експерти «Республіки» визначили власні доходи громади, оскільки саме вони є основою фінансового успіху та розвитку громади в наступні роки. Також не менш важливою є загальна видаткова частина, адже цей показник демонструє рівень необхідних вкладень у громаду.

У результаті Інститут отримав близько 80 відповідей, з яких для дослідження було обрано 37 громад. Адже 43 відповіді не увійшли до аналітики, оскільки:

а) були подані з не повною інформацією;

б) була подана інформація із значним запізненням (і досі деякі відповідають);

в) інформація подана некоректно, тобто не відповідала запитуваним показникам, і була б такою, що значно б викривляла результат. Останнє стосувалось кількох громад, у яких значна частина коштів (кілька десятків мільйонів) залишалась невикористаною на кінець 2015 року  і переходила у 2016 рік.

otg-8

За результатами дослідження було виявлено наступні показники. У 2015 році громади забезпечували себе на 92% (показник – 0,92). У 2016 році, станом на 1 вересня показник покриття власними доходами сягнув 62% (0,62), а з урахуванням субвенцій представники об’єднаних громад показали навіть перевищення доходів над видатками на 5% (1,05).

Тенденція до зростання доходів 2016 року на противагу 2015-му становить 2,02 рази, що означає підвищення власних доходів громад вдвічі.  Проте видаткова частина також зросла і становить по відношенню до 2015 року 2,99 – майже втричі.

Регіональний аналіз показав, що найменше себе забезпечують громади на заході України – всього на 30% (0,30). Наступну сходинку зайняв південь країни – 56% (0,56), далі центр – 64% (0,64), не далеко піднялась північ – 66% (0,66) та лідером виявися в даному дослідженні схід України встановивши показник 0,99 покриття власними доходами витрат.

Такий високий рівень схід України зміг отримати за рахунок Краснолиманської міської об’єднаної громади, у якої сума власних доходів становила 357 105 072, 49 грн., а видаткова частина – 375 256 655,57 грн. станом на вересень 2016 року. У минулому ж 2015 році представники ОМС зазначають реверсну дотацію в громаді, котра має гарний дохід в першу чергу через наявність промислових об’єктів, а також вірного об’єднання сіл навколо міста, що і визначило їх високий рівень самодостатності.

Дані показники звісно будуть показувати більш точну картину за результатами повного року. Тому, Інститут планує надіслати повторні запити у січні 2017 року і представити доповнену аналітику у березні наступного року.

123456-1-1

Зазначимо, що вище описані показники говорять перш за все про те, що громадам потрібно планувати свої витрати на 2017 рік зі стратегічної точки зору: збільшувати капітальні витрати. Окрім того,необхідно вже сьогодні створювати групи експертів із розробки стратегії та починати залучати інвестиції у свої громади. 62% покриття витрат – це середній показник по Україні, який говорить про важливість підвищення власної самодостатності громад.

Ми можемо лише сподіватись, що кошти, які були витрачені у 2016, зможуть підвищити рівень доходів громад у 2017 році. За концепцією реформи місцевого самоврядування держава надаватиме субвенції громадам протягом 5 років після об’єднання. Кожна гривня, витрачена сьогодні з прагматичним і стратегічним підходом, уже завтра зможе принести додаткові доходи громадам, які згодом покращать рівень надання послуг громадянам, розвинуть наші міста і села, покажуть успішність реформ в Україні.

Щоб наші громади стали успішними і самодостатніми, попрацювати потрібно не лише органам місцевого самоврядування, місцевої влади та безпосередньо мешканцям громади, а й Верховній Раді України. Адже саме в Парламенті на сьогодні зависла низка законопроектів, які б додатково «розв’язали руки громадам» і дали змогу розвиватися швидше. Серед них і управління громадою земельними ресурсами, що належать сьогодні районним адміністраціям, які в процесі реформи мають бути реорганізовані в префектури (законопроект №4355). Це і доєднання містечок та сіл до вже існуючих об’єднаних громад (законопроекти 4772 та 4773), адже є непоодинокі випадки, коли села, селища та містечка, спостерігаючи розвиток новоствореної громади, хочуть розділити з ними успіх і стати їх частиною.

Вкрай важливим є також зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів за фактичним місцем роботи працівника, що додасть стимулів для громади створювати саме на своїй території сприятливі умови для розвитку бізнесу (законопроект 4209). Це лише три законодавчі ініціативи з щонайменше десяти, які зараз вже знаходяться у Раді і мають бути проголосовані якнайшвидше.

Таким чином, уміла та конструктивна взаємодія центральних органів влади та якісне планування на місцях може додати нової «фінансової крові» в судини організму України, зробити його більш міцним, сильним та спроможним!

[1]Показники дохідної та видаткової частини бюджету у 2016 році запитувались по факту на 1 вересня 2016 року.